Sinds deze week trotse eigenaar van een V50 MY2006 bj 22-09-2005, met een 2.4i 170pk blokje en de Aisin Werner automaat bak (5 versnellingen), met net geen 290dkm op de klok. Vooraf uiteraard goed ingelezen, dit forum was echt een goudmijn aan informatie, dus daarvoor iedereen zeer bedankt!
Blokje loopt super soepel, bak schakelt prima en ik heb volgens mij niet het issue met de 2-3 versnellingen zoals bij deze nog wel eens kunnen voorkomen. in 2018 bij 155dkm is distributieriem vervangen, dus kan volgens mij nog wel even mee. En voor de rest heb ik niet veel gelezen over problemen met deze Volvo blokken, dus ik denk dat die nog wel even mee kan (10j/180dkm interval).
Auto was ingeruild voor een '10 Suzuki Alto automaat (mag helaas wegens omstandigheden 5 jaar geleden alleen automaat rijden) die écht flink te krap begon te worden, nu ook regelmatig tussen Amersfoort en Limburg heen en weer rijden, en ik was wel gewoon eens toe aan iets anders. Wat een verademing!
Enfin, ben nog even aan het denken over paar dingetjes.
Deze auto was schijnbaar geleverd met dat Volvo Arrow Navigation dingetje, met display in het plafond en een Dayton VDO PC3200 in het dashboardkastje. Auto was ook geleverd met standaard base performance radio volgens mij, zo klinkt het iig en bij opstarten alleen auto in het display. Dus ik zat toch eens te denken hoe ik een betere radio kon inbouwen.
Mijn idee is als volgt: adapter kabeltje besteld bij Kabeldirect.nl, een dezer dagen even ophalen (hun magazijn ligt op een steenworp van mij). Zal enkele pinnen even moeten loshalen zodat ik nog wel gewoon power heb naar de ingebouwde radio voor opties menu etc, en dan alleen de 4 speakers op de ISO stekker overhoud. Die vervolgens met een stukje verlengkabel tot in dashboardkastje krijgen, waar die PC3200 uitgehaald wordt, die is namelijk 1 DIN. Past dus mooi nog een radio in die we nog hebben liggen :p Aux kabel, USB verlenging naar buiten leggen en de rest gewoon via BT, volume regeling ook gewoon via telefoon in de houder. Draag een Apple Watch (+ iPhone dus) dus voor handsfree bellen verzin ik ook nog wel wat.
Alternatief is zo'n BT naar FM transmitter en een vervangende FM-antennekabel, transmitter open maken, kabeltje afknippen en strippen en gewoon even vastsolderen op die transmitter. Gok dat dit wel zou kunnen werken? Of zie ik nog iets over het hoofd mbt FM signaal? Wordt in essentie dan, zoals ik het in gedachten heb, bekabelde verbinding naar radio maar dan alleen FM kwaliteit (meh).
Ooit wellicht nog eens speakertjes upgraden, maar vind ik niet zo heel spannend. In mijn Alto kwam er uit de ingebouwde speakers ook al een stuk beter geluid toen de stock crappy radio was vervangen door een simpele Kenwood. Dus eerst dit eens afwachten (hebben nog een Pioneer liggen die uit de oude Golf 4 TDI van mijn pa kwam die al een hele tijd weg is).
Verder moet ik alleen nog even een ander setje velgjes/bandjes op de kop tikken, liggen nu voorop vrijwel nieuwe zomerbanden (8mm) en achter gebruikte all-seasons (ong 5mm), beiden vgm Chinezium, moet ff morgen kijken welke namen erop staan maar het kwam me nu niet al te bekend voor. Ik geloof 1 vd 2 sets was Hifly...
Ja, kan altijd kijken om andere bandjes hierop te pakken, maar velgjes zijn niet echt naar mijn smaak en een setje van 4 nieuwe velgen + iets van banden erop zie ik voor gemiddeld 250 op MP, dus dat klinkt opzich ook wel te doen.
Voor de rest super tevreden tot nu toe, auto was donderdag afgeleverd met verse APK en grote beurt, o.a. bougies etc.
Verder nog dingetjes om op te letten?
Verbruik valt me overigens reuze mee. Board computer geeft nu iets van 9,0/100 aan, ja dat is niet bepaald zuinig maar eerlijk gezegd deed mijn Alto ook maar iets van 8,5/100 aangezien die zo'n 100pk minder had en bij 0-100 stond volgens mij in de originele specs slechts een vinkje, dus iedere keer als je enigszins vaart wilde maken was dat meteen kickdown en dan was ook dat 3 cilindertje niet echt zuinig bij 3.5/4k toeren

Zal in de loop van volgende week eens proberen wat fototjes te maken, die wat beter zijn dan die van de verkoper. En mijn avontuur met de radio/wielen ook bijwerken