2 liter blok wil niet aanslaan (440)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
S.Brouwer
2nd Gear member

wij zijn gister en vandaag bezig geweest met het plaatsen van een 2liter blok in mijn 440.

blok zit erin alles aangesloten en nu wil die niet aanslaan.
De verdeler kap krijgt stroom en de middelste doet het. nummer 1 en 4 niet. en 2 en 3 weer wel. nu heb ik een andere kap geprobeerd (komt van mijn ouwe blok en werkte goed) en hetzelfde probleem :x

Brandstof krijgt hij volgens ons wel.

ik heb er geen uitlaat onder zitten wegens een gebrek hieraan, dus de lambda sonde hangt er los bij, boven wel aangesloten maar dus niet op de uitlaat.

de lucht regelator (ronde ding voorop blok) komt van mijn 1.6 kan dit kwaad?

de motor onder het handschoenen kastje is ook nog de originele kan dit kwaad? heb er wel 1 voor een 2 liter maar toen had ik helemaal geen vonk meer.

iemand voor de rest enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
Johan Braziltraveller
4th Gear member

bougiekabels en bougies?? :?
VOLVO 440 1.8i '96
S.Brouwer
2nd Gear member

we hebben de verdeelkap nagemeten en op 1 en 4 komt geen vonk en op 2 en 3 wel. dus heb ik een nieuwe verdeelkap gekocht en het probleem blijft. bobine is uitgewisseld met die van een 2.0 en nog blijft het probleem.

nieuwe bougies zitten erin
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Is rotor nog goed dan? Of je Bobine...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
S.Brouwer
2nd Gear member

Ik heb een compleet nieuwe set gekocht, roter, verdeelkap en die achterplaat.

het blok hebben we gecontroleerd en het staat op tijd.

misschien dat het komt doordat de uitlaat er niet aan zit en de lambda sonde niet zit aangesloten. (volgens aantal maakte dit niet uit en zou het blok moeten lopen maar dan iets te rijk of te schraal)

De bobine hebben we gisteravond omgewisseld met 1 van een kennis van me. dat is een 460 2.0 en dit gaf het zelfde resultaat.
S.Brouwer
2nd Gear member

we zijn er waarschijnlijk achter wat nu het probleem is. op het vliegwiel zit een krans, daarop zitten allemaal puntjes. nu dachten wij dat deze 2 hetzelfde waren en de computers uitwisselbaar waren. (tussen 1.6 en 2.0)

na beter bekijken blijken ze te verschillen, de 2.0 computer die ik gekocht had is waarschijnlijk stuk. aangezien het zelf diagnose lampje gaat branden. ik moet nu dus opzoek naar een andere 2.0 computer
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Hoeft niet per sé, kan ook dat er een sensor stuk is.
S.Brouwer
2nd Gear member

Reitse schreef:Hoeft niet per sé, kan ook dat er een sensor stuk is.
welke sensor?

weet wel dat die kransen bij het vliegwiel niet hetzelfde zijn. bij 1 is het gat 2 dubbele tandjes en dan normaal bij die andere is het gat en dan alleen weer normale tandjes

edit: sensor op de bak hebben we verwisseld
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Heb je die kransen ook verwisseld? Aangezien je op twee cylinders wel vonk hebt denk ik eerder dat je computer niet weet wanneer de andere twee cylinders moeten vuren en daarom maar niks doet.
Sensor wisselen zou niks uit moeten maken, goed is goed, slecht is slecht, sensor geeft alleen door of er 1 blokje, geen blokje of dubbel blokje langskomt.
S.Brouwer
2nd Gear member

Reitse schreef:Heb je die kransen ook verwisseld? Aangezien je op twee cylinders wel vonk hebt denk ik eerder dat je computer niet weet wanneer de andere twee cylinders moeten vuren en daarom maar niks doet.
Sensor wisselen zou niks uit moeten maken, goed is goed, slecht is slecht, sensor geeft alleen door of er 1 blokje, geen blokje of dubbel blokje langskomt.
kransen hebben we niet verwisseld, omdat we er in eerste instantie van uitgingen dat ze hetzelfde waren.

dat van die vonk hadden wij ook bedacht maar het vreemde is dat volgens mijn boekje de onsteking gaat van 1,3,4,2

nu hadden we op 1 en 4 geen stroom en op 3 en 2 wel. je zou dan aannemen dat 3 en 2 verschillende slagen zijn.

1 en 3 tegelijk en 4 en 2 tegelijk. nu krijgt 3 stroom en 2 stroom. daarom snappen wij er niks meer van.

het zal dan ook niet aan de sensor liggen maar waarschijnlijk aan de computer. deze krijgt nu een ander signaal van de krans, en snapt het niet en geeft de verkeerde stroompjes door.

ik ga nu ook opzoek naar een andere computer van een 2.0

als iemand weet waar ik zoiets kan vinden hoor ik het graag. tel nummer of iets.
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

huh? Als je de verkeerde krans erop hebt zitten kan je wel andere computer implanteren maar die doet het dan toch net zo verkeerd?
S.Brouwer
2nd Gear member

Reitse schreef:huh? Als je de verkeerde krans erop hebt zitten kan je wel andere computer implanteren maar die doet het dan toch net zo verkeerd?
de krans die er nu inzit hoort in het 2.0 blok. maar de computer die eraan hangt is van een 1.6 en hierdoor wordt de electronica niet goed geregeld.

ik had nu een 2.0 computer gekocht maar die blijkt stuk te zijn en nu moet ik weer opzoek naar een nieuwe.

het moet er 1 van een 460 gl E2 zijn
S.Brouwer
2nd Gear member

Ok, een nieuw probleem:

Ik heb een goede 2.0 computer (getest op andere 460 2.0) en nog start hij niet.

De bobine hebben we verwisseld en nog steeds niks.

nieuwe rotor en verdeelkap, nog steeds niks.

nieuwe bougies.

Met mijn 1.6 computer had ik op 2 uitgangen van de verdeelkap stroom en op 2 niet. met de 2.0 computer heb ik helemaal geen stroom meer. (computer is zeker weten heel)

Hangt er tussen de computer en de bobine nog een relais of nog een computer die moeilijk zou kunnen doen?

en is de sensor op de versnellings bak van een 1.6 en een 2.0 hetzelfde?
Johan Braziltraveller
4th Gear member

braziltraveller schreef:bougiekabels en bougies?? :?
bougiekabels??
VOLVO 440 1.8i '96
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Ergens een startonderbreker in het spel? Misschien alsnog een sensor dood?
S.Brouwer
2nd Gear member

braziltraveller schreef:
braziltraveller schreef:bougiekabels en bougies?? :?
bougiekabels??
we hebben gemeten op de verdelerkap en daar kwam al niks uit, vandaar dat we die vervangen hadden.

Reitse schreef:Ergens een startonderbreker in het spel? Misschien alsnog een sensor dood?
zou je mij misschien kunnen vertellen of er ergens een sensor tussen zit die moeilijk zou kunnen doen?

startonderbreker zit er bij mij niet op.

weet iemand waar ik een electrisch schema van de 2 auto's kan vinden?
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

nou, heb nogal wat ellende gehad met iig de nokkenaspositiesensor maar weet niet zeker of die op een 460 2.0 blok zit. BDP-sensor is vervangen aangezien de stekker compleet uit elkaar donderde, spul was te vaak warm geworden. 850 ECU zet bij verkeerde waarden van die sensoren alles uit, weet niet precies of een 460 dat ook doet. Maar aangezien je nu alle spanning kwijt bent...
S.Brouwer
2nd Gear member

Reitse schreef:nou, heb nogal wat ellende gehad met iig de nokkenaspositiesensor maar weet niet zeker of die op een 460 2.0 blok zit. BDP-sensor is vervangen aangezien de stekker compleet uit elkaar donderde, spul was te vaak warm geworden. 850 ECU zet bij verkeerde waarden van die sensoren alles uit, weet niet precies of een 460 dat ook doet. Maar aangezien je nu alle spanning kwijt bent...
je bedoelt hiermee de sensor op de versnellingsbak?
zoja, ik heb de sensor van mijn 1.6 over gezet op de bak van de 2.0.
en deze heb ik ook nog eens vervangen door 1 van een 1.7i turbo (hadden we nog liggen) maar dat gaf geen verschil.

wij hebben de 2 sensors naast elkaar gehouden en er stonden wat andere getallen op maar voor de rest op het oog leken ze hetzelfde. dus gingen we ervanuit dat die hetzelfde waren.

misschien dat iemand dat zeker weet?
S.Brouwer
2nd Gear member

ok hij heeft vandaag gelopen, en als het goed is zijn alle problemen opgelost.

het bleek dat de verschillen in de vliegwielen het probleem was.
ook al hadden we de computers omgewisselt. de rest van de systemen kon het niet aan.

we hebben vandaag de motor er weer uit getakeld en de krans en het vliegwiel over gezet. daarna bleek dat de koppeling en het huis van de 2 liter niet meer paste.

daarop hebben we de plaat van de 2 liter rondom afgeslepen zodat deze in het huis van de 1.6 paste (1.6 plaat was versleten)

de versnellingsbak er weer aan, en het blok weer in de auto geplaatst.

alles aangesloten en starten... weer niks

mij was verteld dat de cilinder tegen de distributie zijde aan de 1e cilinder was. mij ervaring nu is dat dat de 4e cilinder is. de draden op de verdeler kap omgewisseld en starten.

en hij liep, hij heeft 10 seconden gelopen daarna maar weer uitgezet omdat er nog geen koelvloeistof inzat.

ben nu zo goed als een 440 2.0 rijder
Johan Braziltraveller
4th Gear member

Wel een stoer project met hier en daar kopzorgen maar als het beestje dan toch uiteindelijk loopt...en fin mooi verhaal. 8)
VOLVO 440 1.8i '96
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”