Volvo V60 D6 AWD Plugin Hybrid 2013-2015

Plaats reactie
Runia
Starter

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en rij zelf na eerst een S40 te hebben gereden nu al 5 jaar naar tevredenheid in een V50 2.4 automaat.
Echter ben ik nu aan het kijken naar de V60 plugin Hybrid. Gewoon omdat ik het een een pracht auto vind.
Maar is het nog verstandig om deze aan te schaffen? Ik weet wegenbelasting gaat omhoog de komende jaren, maar na veel lezen hier op het forum begin ik toch ook weer te twijfelen ;)
Hoe zit het bv met het accupakket wat ik dan lees, en kosten vervanging zijn dus hoog en zo zijn er wel meer dingen die ik lees op het forum.

Ik rij zelf veel kleine ritten in en om de stad, dus fijn electrisch. Verder zijn er de lange ritten naar Amsterdam en Friesland voor werk af en toe, dus diesel fijn.

Maar wat is wijs.

Groet,
B.
Yuiop
1st Gear member

Zelf heb ik nu 1,5 maand geleden zelf een S60 gekocht. Het ging een beetje tussen een V60 en een S60. De Hybrid stond bij mij ook op de lijst met mogelijke kandidaten. Ik heb zo'n ding eens een tijdje meegekregen als vervangende auto. Ik kan maar 1 ding over de rij-ervaring zeggen, die is geweldig. Het werkt mooi comfortabel en het ding is als het moet gewoon serieus snel.

Hij kwam bij mij op de lijst met kandidaten, omdat je een hybrid nu echt voor een spreekwoordelijk appel en een ei kunt kopen. Ik denk dat je niet eens heel erg bang hoeft te zijn voor een hoge km-stand. Het is een populaire leaseauto geweest en die maken nu eenmaal lange afstanden op de snelweg.

Waarom ik er dan uiteindelijk niet voor gegaan ben... Het zijn inmiddels wel auto's die wat ouder zijn. Daarbij hoort het gewoon dat er dingen kapot gaan. En dat is volkomen normaal en te verwachten. Je kijkt bij een dergelijke auto wel naar een stukje complexere techniek. Er zit nu eenmaal meer op en dus gaat er ook meer kapot. Daarbij komt dat er bij deze hybrid wat bekende problemen zijn met ISG, Koelingspomp, boordlader etc. Zaken die je bij een auto zonder hybrid aandrijflijn gewoon niet hebt. Reparatie aan deze zaken is gewoon prijzig. Hierover is ook genoeg geschreven op het forum.

Daar komt bij dat de wegenbelasting vanaf 2024 serieus prijzig gaat worden voor deze auto's. Maak je echter veel kilometers, kun je veel elektrisch rijden, dan kan het nog interessant zijn.

Ander puntje, de kofferbak is door de accu een aanzienlijk stukje kleiner tov de niet-hybrid varianten.

Zelf ben ik uiteindelijk voor een 'gewone' diesel gegaan. De Hybrid zou voor mij, buiten het extra vermogen, weinig toevoegen. Daar komt nog bij dat door de huidige angst voor diesel, je nu een diesel kunt scoren voor alleen een (spreekwoordgelijke) appel.
Emvee60
1st Gear member

Mijn ervaring in drie jaar V60 Twin Engine van 2015 is dat er helemaal niets stuk gaat. Je rijdt (zeker op korte stukken als je oplaadt) erg zuinig en comfortabel. Van degeneratie van de accu is ( nu 260000 km) niets te merken. Geen moment spijt van deze aanschaf.

Exemplaren voor een appel en een ei zou ik wel kritisch onder de loep nemen, fatsoenlijk onderhoud is wel van belang. Bij de dealers kosten ze best nog veel en dat zal niet voor niets zijn.
Gouwe
7th Gear member

De V60D6 was voor mij een hele fijne auto om in te mogen rijden. Problemen met de ISG ga jij niet meer krijgen denk ik, die zijn ondertussen allemaal wel vervangen. Aircopomp probleem is op zich ook opgelost maar 100$% garantie dat het jou niet kan overkomen dat hij weer stuk gaat durf ik je niet te geven.
OBC kan ook weer kapot gaan, maar daar zijn inmiddels een paar mensen heel handig in het repareren hier. Accupakket zijn inmiddels adressen voor waar je een refurbished accu kunt kopen. En ja eens met een vorige post: alles wat er op zit kan kapot dus daar moet je gewoon geld voor achter de hand hebben en zeker niet je laatste spaarcenten in de auto stoppen. Ik zou persoonlijk wel een dealer onderhouden auto kopen, al was het maar omdat daar toch de meeste kennis van deze auto's zit.
Mijn verbruik was destijds 1:30 en als jij vooral veel korte ritten rijdt en thuis kunt laden dan is dat echt prima haalbaar. Succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Runia
Starter

Heel erg bedankt voor jullie input!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”