Even geen rekening houdend met eventuele premium benzine o.i.d.
Het E-nummer geeft enkel aan hoeveel procent bio-brandstof maximaal bijgemengd mag worden (kan dus ook minder zijn, en is in praktijk vaak nul bij E5). En qua aantasting zal dat met nieuwere auto’s ook wel goed gaan.
Wel is het zo dat door een hogere % bio-bestanddeel (ethanol) de E10 benzine minder lang houdbaar is. E10 kan al na ca. 2 à 3 maanden gaan ‘verdikken’, dus minder vloeibaar worden. Dat is gewoon niet goed en is als je niet heel veel rijdt zeker wel iets om rekening mee te houden.
Qua verbruik zit er echter ook weldegelijk verschil tussen E10 en E5. Is ook op sites van sommige benzineproducenten te vinden maar hieronder quote van de ANWB-site
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5:
“
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.”
En in NL mag een benzinepompstation met maar 1 pomp voor benzine zelf kiezen tussen E5 of E10 en in theorie zou dat dus ook Euro95 E5 mogen/kunnen zijn als dat leverbaar is).
Daarnaast kan er ook nog een verschil zitten tussen normale benzine (meestal E10 Euro95) en premium benzine (in NL meestal een E5 Euro98 variant). En buiten eventuele additieven (evt. ook voor reiniging), draaien de meeste benzine motoren (zeker als er meer prestatie geleverd moet worden) gewoon lekkerder/beter op brandstof met een iets hoger octaangetal, niet voor niks wordt er b.v. rondom sommige circuits in Duitsland Euro100 (E5) verkocht…
En of iemand kiest voor E5 en/of Euro98 is natuurlijk een geheel eigen afweging.