Hey trekdrop, sorry, ik zie je reactie nu pas... Blijkbaar mailtjes gemist.
De injectoren heb ik intussen 'getrokken' en naar de testbank gestuurd, inderdaad klusje van niks. De vervangen injector (3) is nog prima. Injector 2 lekt en spuit te weinig in (onder ondergrens). Injector 4 is echt op het randje van geslaagd en injector 1 is nog wel ok maar niet geweldig.
Ik denk er nu ook aan ze alledrie te vervangen. volgens de feedback van de garage waar ze de injectoren getest hebben raden ze dat ook aan, al zou ik met injector 1 nog even kunnen doen...
Ik kreeg te horen dat de injectoren met artikelnr A2C59513556 van VDO eigenlijk Remanufactured zijn, en dus niet geheel nieuw, ze waren daar geen fan van. Maar voor die prijs (rond de 200 euro) is het wel aantrekkelijk. Welke injectoren heb jij gekocht?
Heb je ze zelf ingeprogrammeerd met Vdash of naar de dealer geweest?
EDIT: ik zie dat je ook voor de remanufactured injectoren bent gegaan (ze adverteren ze als nieuw maar dat is het dus eigenlijk niet). Ik heb ondertussen ook Vdash klaarstaan om ze in te programmeren. Maar ik twijfel nog tussen nieuwe injectoren of die jij hebt gekocht. Zo te horen doen ze het prima
1.6 D2 Roettest & injectoren
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41
Ondertussen, zijn de injectoren (3 stuks) vervangen. Auto rijdt beter en zit nu met een gemiddeld verbruik van 5.6L, wel wat stadsverkeer en veel files, want ik woon in België.
Roettest laten doen bij Volvo voor €25 en helaas was deze niet geslaagd. De mechanicien zei dat de lekkende verstuiver (nr 2) waarschijnlijk de filter vol roet gepompt heeft en regeneratie dus niet meer lukt.
Roettest laten doen bij Volvo voor €25 en helaas was deze niet geslaagd. De mechanicien zei dat de lekkende verstuiver (nr 2) waarschijnlijk de filter vol roet gepompt heeft en regeneratie dus niet meer lukt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Hier ging het andersom. Het probleem was eerst het filter, toen de injectoren.
Zowel filter als alle injectoren vervangen en geen probleem meer. Verbruik nu 4.6l/100km, bij vnl stadsverkeer.
Zowel filter als alle injectoren vervangen en geen probleem meer. Verbruik nu 4.6l/100km, bij vnl stadsverkeer.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41
Als afsluiter ook even meedelen dat na het plaatsen van een nieuwe roetfilter alle problemen van de baan zijn. Uitstoot was nog 15k deeltjes (tov grens van 250k). Aangezien ik graag aan vanalles en nog wat sleutel ben ik ook een YouTube kanaal begonnen waar ik net de eerste episode van het Volvo verhaal gezet heb. Dus als er nadien nog mensen zoeken naar hoe je de injectoren verwijderd en vervangt, laat ik alvast hier het eerste deel achter: https://youtu.be/Cd25EuhuA1c. Ook het vervangen van de CV-kap en installatie roetfilter komen later nog aan bod



-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28
Mijn ervaringen, voor wie met de zelfde problemen zit:
- Volle tank leegrijden HV100 hielp geen barst om de APK roetwaardes naar beneden te krijgen, ging enkel omhoog.
- 100Km met hoog toerental en flink doortrekken: idem dito.
- Nieuw roetfilter: ruim onder de APK norm. Auto rijdt ook een stuk vlotter en soepeler. DPF was duidelijk zwaar verstopt.
Injectoren vervangen (D2):
Ik heb 2 jaar geleden refurbished exemplaren gekocht bij een firma in Polen, via Ebay, voor iets van 150 eu / stuk. Wereld van verschil na (inleren). Dat was voor de APK norm was aangescherpt, geen idee of het iets doet voor de uitstoot. Hier bij de niet-merk garage vroegen ze absurde bedragen (een veelvoud).
- Volle tank leegrijden HV100 hielp geen barst om de APK roetwaardes naar beneden te krijgen, ging enkel omhoog.
- 100Km met hoog toerental en flink doortrekken: idem dito.
- Nieuw roetfilter: ruim onder de APK norm. Auto rijdt ook een stuk vlotter en soepeler. DPF was duidelijk zwaar verstopt.
Injectoren vervangen (D2):
Ik heb 2 jaar geleden refurbished exemplaren gekocht bij een firma in Polen, via Ebay, voor iets van 150 eu / stuk. Wereld van verschil na (inleren). Dat was voor de APK norm was aangescherpt, geen idee of het iets doet voor de uitstoot. Hier bij de niet-merk garage vroegen ze absurde bedragen (een veelvoud).
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Zorg er iig voor dat je vlak voor de keuring een stuk van zeker een uur rijdt, om de auto de kans te geven eventueel te regenereren. Zorg er ook voor dat de auto warm op de keuring komt.
Bij de laatste APK had ik dat gedaan, de 1e meting (warme motor) kwam uit op 200 (waar 1 mln de grens was). Er kwam een steekproef op, en dan heeft de RDW 1,5 uur de tijd om langs te komen. Dat duurde een uur, dus de motor was koud. 2e meting kwam uit op 2600. Nog steeds vér onder de norm, maar toch wel het 10 voudige.
Roetfilter heb ik zelf grofweg een jaar geleden vervangen. Je kunt dan kiezen tussen corderiet of silicium-carbide. De 2e is iets duurder. Ik ben voor carbide gegaan, daar onze auto vnl relatief korte stukken rijdt.
Bij de laatste APK had ik dat gedaan, de 1e meting (warme motor) kwam uit op 200 (waar 1 mln de grens was). Er kwam een steekproef op, en dan heeft de RDW 1,5 uur de tijd om langs te komen. Dat duurde een uur, dus de motor was koud. 2e meting kwam uit op 2600. Nog steeds vér onder de norm, maar toch wel het 10 voudige.
Roetfilter heb ik zelf grofweg een jaar geleden vervangen. Je kunt dan kiezen tussen corderiet of silicium-carbide. De 2e is iets duurder. Ik ben voor carbide gegaan, daar onze auto vnl relatief korte stukken rijdt.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.