Sporadisch afslaan van 1999 S80 automaat

Plaats reactie
ziepej
2nd Gear member

Betreft 1999 S80 automaat benzine 140KW. 117000km

Sinds een hal jaar slaat zo nu en dan de auto na het starten af als de automaat in de achteruit (R) of versnelling (D) wordt geschakeld.
Dit type automaat laat zich alleen schakelen met de voet op de rem.
Technisch gezien wordt door de bediening van het rempedaal een microswitch ingeschakeld, die op zijn beurt weer een signaal geeft aan de electrische schakelaar in het automaat bedieningspaneel, waardoor deze vrij wordt gegeven voor bediening.
Ik heb de bedieningpook van de automaat al meerdere malen heen-en weer geschakeld om evt vuiligheid van de schakelaar te verwijderen.
Heeft niet geholpen.
Let wel , komt een paar maal per maand voor.
De boorcomputer meldt geen storingen.
Bij het afslaan zijn alle controlelampjes op het dashboard actief.
Auto staat dan gewoon op contact.
Een recente grote beurt heeft het euvel niet aan het licht gebracht ofwel verholpen.
Wie heeft enig idee wat hier aan de hand is .
Vr.groet,
John
Als het goed is....................moet je het goed laten.
williewortel
2nd Gear member

Ok wil je niet verontrusten maar mijn S80 had het fenomeen dat starten goed ging maar zodra ik weggereden was en voor de 1e drempel mijn gas losliet dan sloeg de motor af of bijna af als hij dus koud was. Wat ik ook merkte was dat als ik met lichte belasting optrok dat de bak een soort van overshoot gaf als hij van 2 naar 3 schakelde. Sind het vervangen van de etm zijn al deze verschijnselen verdwenen.
S80 2009 2.5T Summum
ziepej
2nd Gear member

Willie,

Bedankt voor je commentaar.
Nog even ter aanvulling:
Het probleem is alleen aanwezig bij het wegrijden uit stilstand; tijdens het rijden zijn er geen problemen.

Wat is een ETM ?(electronic timing module ? ,...of bedoel je de electronische gasklepregeling ?)

Vr.groet,
John
Battlecruiser
8th Gear member

ETM = Electronic Throttle Module = electronisch gaspedaal
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
ziepej
2nd Gear member

Bedankt Battlecruiser en Willyw.

Zou goed deze ETM (gaspedaalschakelaar) kunnen zijn, want auto slaat af op moment dat de auto in Drive of Reverse staat en je gasgeeft.
Ik zal de volgende keer erop letten.
Wat kost een ETM eigenlijk ?

Groeten,
John
Gast

Sorry maar.........
ETM = Electronic Throttle Module = electronisch (gas) klep eenheid (of zo iets) :P

Aan het gaspedaal zit weer een electronische module die signalen (standen) door geeft aan de computer en die weer.......................enz..
Gast

ziepej schreef: Wat kost een ETM eigenlijk ?
Zie hier voor meer info, ook kosten:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Plaats reactie

Terug naar “S80”