Hallo!
Enige tijd geleden ben ik begonnen met het "tunen" van mijn S40 T5.
Inmiddels is de wagen stage 1 gechipt via obbe (voorheen Volvotune), zit er een DO88 Bigpack intercooler op en is er een compleet 3 inch uitlaat systeem incl 200cell cat en 3 inch downpipe onderweg. Ook zit er een zwaardere koppeling in.
Mijn doel is om ongeveer 320/350 PK eruit te halen, bij voorkeur met de standaard turbo en standaard injectoren.
Welke onderdelen worden aangeraden bij deze specifieke wagen om te vervangen om bij dit vermogen uit te komen?
Ik verwacht dat ik met de spullen die onderweg zijn al rond de 300PK uit moet komen, dus dat betekent dat ik er al bijna ben.
Heeft het zin om de air intake van DO88 te monteren? Of geeft dit alleen een leuk geluidje maar geen extra vermogen?
Dat geluidje daar heb ik verder geen interesse in.
Ook heb ik het advies gehad om toch de injectoren te vervangen voor die van een Focus RS. Heeft iemand hier ervaring mee op deze motoren?
Ik hoop zodoende gericht advies te kunnen krijgen om te bepalen wat de volgende stappen zullen worden in dit tuning proces.
Bij voorbaat dank!
Gr chris.
S40 T5 --> 350PK... Help!
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9116
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Denk dat je bij een Focus RS club moet kijken, dat is ook deze motor toch? Alleen is hij in de S40 weer wat terug getuned.
Volvo was destijds in handen van Ford.
Volvo was destijds in handen van Ford.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
met een upgrade van 130pk zou ik beginnen met de remmen.
Niet voor niks werkte Volvo/Polestar samen met Ohlins voor het onderstel en Brembo voor de remmerij.
Niet voor niks werkte Volvo/Polestar samen met Ohlins voor het onderstel en Brembo voor de remmerij.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb rondom al een rem upgrade gedaan, dus het gaat mij uitsluitend om het verhogen van het motorvermogen.
Het klopt inderdaad dat de Focus ST en RS van de tweede generatie hetzelfde blok hebben als de P1 volvo's.
Overigens heb ik contact gehad met OBBE (voorheen Volvotune) en zij geven aan dat ik de auto NIET opnieuw moet laten chippen, en dat dat pas nodig is bij het vervangen van de turbo of injectoren.
Helaas kunnen zij verder niet echt aangeven wat de volgende stap zal moeten zijn om het vermogen veilig te verhogen.
Ik heb rondom al een rem upgrade gedaan, dus het gaat mij uitsluitend om het verhogen van het motorvermogen.
Het klopt inderdaad dat de Focus ST en RS van de tweede generatie hetzelfde blok hebben als de P1 volvo's.
Overigens heb ik contact gehad met OBBE (voorheen Volvotune) en zij geven aan dat ik de auto NIET opnieuw moet laten chippen, en dat dat pas nodig is bij het vervangen van de turbo of injectoren.
Helaas kunnen zij verder niet echt aangeven wat de volgende stap zal moeten zijn om het vermogen veilig te verhogen.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1552
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Je zal toch een grotere turbo nodig hebben, en dus ook grotere injectoren.
En met 350pk zit je wel op het randje qua internals. Persoonlijk zou ik ook voor versterkte drijfstangen gaan, of zorgen voor een goede, veilige mapping.
En met 350pk zit je wel op het randje qua internals. Persoonlijk zou ik ook voor versterkte drijfstangen gaan, of zorgen voor een goede, veilige mapping.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9116
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Als dat onderblok dezelfde is als de 2.5t krijg je met hoog vermogen wel kans op scheurende cilinderwanden. Daarom shimmen ze die blokken ook.
Maar misschien heeft Ford daar wel wat aan gedaan hoor.
Maar misschien heeft Ford daar wel wat aan gedaan hoor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ford heeft het onderblok aangepast voor zover ik weet.
Wat betreft het doel: met de standaard turbo ga je hier niet komen na alle verhalen die ik heb gehoord.
320-330 pk maximaal en dan zit je wel op wat die kan.
Wat betreft het doel: met de standaard turbo ga je hier niet komen na alle verhalen die ik heb gehoord.
320-330 pk maximaal en dan zit je wel op wat die kan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Bedankt voor de reacties.
320/330 PK komt wat mij betreft goed genoeg in de buurt.
Voor zover ik weet zijn de Ford blokjes inderdaad standaard vanuit de fabriek al geshimt.
Ik ga dat ook doen maar ik wil dat wel zo lang mogelijk uitstellen aangezien ik dan meteen de motor en de kop wil reviseren. Ook moet over een tijdje de distributie riem vernieuwd worden, en aangezien alles dan los moet lijkt het me een mooi moment om dat allemaal in 1x te doen.
Maar voor nu wil ik het liefst zo veilig mogelijk, zoveel mogelijk vermogen met de standaard turbo en injectoren zien te halen.
Ik ga even met European Tuning contact opnemen om te kijken of zij nog passend advies hebben.
@Lint: Het betreft inderdaad de FWD (voorwiel aangedreven). Maar dat geweld daar doe ik het juist voor.
320/330 PK komt wat mij betreft goed genoeg in de buurt.
Voor zover ik weet zijn de Ford blokjes inderdaad standaard vanuit de fabriek al geshimt.
Ik ga dat ook doen maar ik wil dat wel zo lang mogelijk uitstellen aangezien ik dan meteen de motor en de kop wil reviseren. Ook moet over een tijdje de distributie riem vernieuwd worden, en aangezien alles dan los moet lijkt het me een mooi moment om dat allemaal in 1x te doen.
Maar voor nu wil ik het liefst zo veilig mogelijk, zoveel mogelijk vermogen met de standaard turbo en injectoren zien te halen.
Ik ga even met European Tuning contact opnemen om te kijken of zij nog passend advies hebben.
@Lint: Het betreft inderdaad de FWD (voorwiel aangedreven). Maar dat geweld daar doe ik het juist voor.
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Ik heb een DO88 intercooler en cold air intake gehad op m'n V90 T5. Gek genoeg kwam vermogen zonder remap uit op minder dan wat hij stock zou moeten hebben. Geluid van de intake vond ik ook niet echt lekker bij deze motor. Misschien dat het paar pk heeft opgeleverd door iets betere flow, maar heeft zeker geen wonderen verricht (wat ook de tuner aangaf.). Succes met je project!
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
@RZA: Bedankt voor je reactie.
Ik vind het inderdaad ook lastig. Ik heb bij het bestellen van het uitlaat systeem op het punt gestaan de air intake van DO88 bij te bestellen maar ik heb dat toch nog maar even niet gedaan. Wel heb ik via Engeland een Elevate Boost Solenoid (TCV) besteld omdat ik het idee heb dat de gene die er standaard op zit niet helemaal goed werkt, soms lijkt het alsof ik simpelweg boost mis.
Ik kan helaas European Tuning telefonisch nog niet bereiken, ik hoop bij hun wat advies te kunnen krijgen hoe nu verder.
Ik vind het inderdaad ook lastig. Ik heb bij het bestellen van het uitlaat systeem op het punt gestaan de air intake van DO88 bij te bestellen maar ik heb dat toch nog maar even niet gedaan. Wel heb ik via Engeland een Elevate Boost Solenoid (TCV) besteld omdat ik het idee heb dat de gene die er standaard op zit niet helemaal goed werkt, soms lijkt het alsof ik simpelweg boost mis.
Ik kan helaas European Tuning telefonisch nog niet bereiken, ik hoop bij hun wat advies te kunnen krijgen hoe nu verder.
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
European Tuning zojuist telefonisch gesproken:
Zij gaan een aantal vragen toesturen via email waarin zij bepaalde informatie gaan opvragen over de auto, en aan de hand daarvan gaan zij adviseren wat nu de beste stappen zijn om te nemen wat betreft het veilig verhogen van het vermogen.
Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben die met dit type wagen aan de slag wil gaan dus ik zal alle updates hier plaatsen.
Zij gaan een aantal vragen toesturen via email waarin zij bepaalde informatie gaan opvragen over de auto, en aan de hand daarvan gaan zij adviseren wat nu de beste stappen zijn om te nemen wat betreft het veilig verhogen van het vermogen.
Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben die met dit type wagen aan de slag wil gaan dus ik zal alle updates hier plaatsen.
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Interessante materie. Ik volg het met met interesse.
Ik ben me hier ook in aan het verdiepen. Heb best veel gelezen op en over BSR. Die bieden ook veel onderdelen aan.
Ik ben me hier ook in aan het verdiepen. Heb best veel gelezen op en over BSR. Die bieden ook veel onderdelen aan.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb de K&N set erop zitten en het aanzuiggeluid valt 100% mee.
Daarnaast de JT Superflow 3 inch vanaf turbo erop.
Nu aan het sparen voor de Do88 Intercooler set.
Daarna afstellen ergens.
Daarnaast de JT Superflow 3 inch vanaf turbo erop.
Nu aan het sparen voor de Do88 Intercooler set.
Daarna afstellen ergens.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
2 dempers zitten er op en ook een kat.
Het geluid is natuurlijk altijd persoonlijk, maar ik vind hem nog mooi mee te rijden bij 100 / 130 constant op de autosnelweg.
Bij accelereren hoor je hem wel, maar niet super overdreven.
En als belangrijkste graadmeter.... mijn vrouw heb ik niet over horen klagen (en dat deed ze bij de vorige auto wel).
P.S. ik weet niet waar je woont, maar eventueel kunnen we een keer afspreken dan kan je zelf luisteren.
Het geluid is natuurlijk altijd persoonlijk, maar ik vind hem nog mooi mee te rijden bij 100 / 130 constant op de autosnelweg.
Bij accelereren hoor je hem wel, maar niet super overdreven.
En als belangrijkste graadmeter.... mijn vrouw heb ik niet over horen klagen (en dat deed ze bij de vorige auto wel).
P.S. ik weet niet waar je woont, maar eventueel kunnen we een keer afspreken dan kan je zelf luisteren.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Inmiddels zit het complete uitlaat systeem er onder (JT 3 inch downpipe, 200cel race cat en 3 inch catback).
Ik heb de variant met een extra demper gekozen (middendemper en einddemper).
Het geluid valt echt reuze mee, ik had het een stuk luider verwacht dus ik ben aangenaam verast wat dat betreft.
Wat betreft de vermogenswinst:
Wauw... onderin pakt hij veel sneller en agressiever op, en boven de 4000RPM lijkt het wel alsof er iets bij gespoten wordt voor extra vermogen. Hij blijft ook tot aan de redline zo ongeveer door trekken. Het voelt bijna alsof de wagen opnieuw gechipt is, zoveel verschil maakt het.
Ik heb de variant met een extra demper gekozen (middendemper en einddemper).
Het geluid valt echt reuze mee, ik had het een stuk luider verwacht dus ik ben aangenaam verast wat dat betreft.
Wat betreft de vermogenswinst:
Wauw... onderin pakt hij veel sneller en agressiever op, en boven de 4000RPM lijkt het wel alsof er iets bij gespoten wordt voor extra vermogen. Hij blijft ook tot aan de redline zo ongeveer door trekken. Het voelt bijna alsof de wagen opnieuw gechipt is, zoveel verschil maakt het.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 04.11.2022 - 16:30
Leuk om te lezen , en zeer interessant, ook op mn 65e vind ik het nog steeds leuk om een stoplicht sprint te winnen.
Dus als je updates hebt ,blijf posten!
Dus als je updates hebt ,blijf posten!
- Memebot
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 10.08.2016 - 16:23
- Locatie: Lelystad
Ik vrees dat ik tegen de eerste beperking aangelopen ben wat betreft het toegenomen vermogen:
Het moet nog even geconstateerd worden als de wagen op de brug staat, maar het lijkt erop alsof ik wat speling op de aandrijfassen heb gekregen.
Ik moet dan ook op zoek naar een "aandrijfas upgrade".
Is er bij de Volvo rijders hier bekend wat de mogelijkheden zijn?
Ik zoek bij voorkeur iets wat zonder aanpassingen past en sterker is dan de originele aandrijfassen.
Wederom is mijn dank groot!
Het moet nog even geconstateerd worden als de wagen op de brug staat, maar het lijkt erop alsof ik wat speling op de aandrijfassen heb gekregen.
Ik moet dan ook op zoek naar een "aandrijfas upgrade".
Is er bij de Volvo rijders hier bekend wat de mogelijkheden zijn?
Ik zoek bij voorkeur iets wat zonder aanpassingen past en sterker is dan de originele aandrijfassen.
Wederom is mijn dank groot!
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26874
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Aandrijfassen van een Focus RS?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D