Hey allemaal!
Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een volvo s40 2.4 geartronic. Dit beest heeft inmiddels 296000 gelopen. Ik vroeg mij af of het handig is om deze automaat te laten flushen. Ik heb namelijk van horen zeggen gehoord dat dit niet handig is met een automaat van zon leeftijd en gelopen km’s.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Af en toe voel ik mijn automaat ook best wel hard met het schakelen. Kan dit er mee temaken hebben dat hij geflushed moet worden of zou dit wat anders zijn?
Alvast bedankt toppers!
Flushen oude automaat handig?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Geld in je zak houden. Hooguit reviseren/vervangen als hij echt slecht wordt.
Made in Tahara
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Eens, risico dat hij slechter gaat schakelen dan voorheen is zeker aanwezig, tenzij de automaat in het verleden al vaker is gespoeld.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Ik rij een XC90 D5 met 436.000 km op de teller. Automaatolie is bij 352.000 gewisseld (3 litertjes) dus of dat echt telt is een tweede, maar of het daarvoor ooit gebeurd is, geen idee. Zat ook te twijfelen of ik de olie wel wilde wisselen of een flush zou moeten laten doen. Na een hoop wikken en wegen besloten om toch maar een wissel te doen. Gekozen voor drain and fill, dus aftappen, opnieuw vullen en dat 3x. Een goede 9 liter nieuwe olie erin dus bijelkaar. Ik moet zeggen dat het echt een enorm verschil maakt. Schakelen is zachter, de lockup is vlotter en het slingeren in toeren rondom lockup is helemaal weg.
De olie die eruit kwam was echt goed zwart, geen idee hoe lang die er al in zat, nu mooi donkerroze. Dus ik zou je aanraden om het toch vooral wel te doen, een automaat heeft echt wel olie met de juiste eigenschappen nodig om goed te kunnen functioneren. Een drain and fill is daarbij iets minder heftig dan echt spoelen, dus dat zou mijn voorkeur hebben als je de historie niet kent.
De olie die eruit kwam was echt goed zwart, geen idee hoe lang die er al in zat, nu mooi donkerroze. Dus ik zou je aanraden om het toch vooral wel te doen, een automaat heeft echt wel olie met de juiste eigenschappen nodig om goed te kunnen functioneren. Een drain and fill is daarbij iets minder heftig dan echt spoelen, dus dat zou mijn voorkeur hebben als je de historie niet kent.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9121
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dan zou ik ook voor drain and fill gaan, dan spoel je niet per se alle rotzooi los zodat het ergens anders MISSCHIEN weer vast gaat zitten. Wil niet zeggen dat het zo gaat, maar waarom het risico lopen?
Drain and fill nog een keer herhalen na een paar duizend kilometer voor een goed gevoel.
Drain and fill nog een keer herhalen na een paar duizend kilometer voor een goed gevoel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3694
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ik zou ook Drain & Fill doen.
Niets doen, is geen optie voor behoud voor de lange termijn.
Niets doen, is geen optie voor behoud voor de lange termijn.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26877
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ook eens met die methode, heb je in ieder geval wer frisse olie en de losse rommel komt dan wel mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7832
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Flushen zou ik sowieso niet meer doen. Dat werd mij ook afgeraden door een specialist. Vorig jaar leek het er op dat de bak lekte. Revisie zou een optie zijn. Toen bleek dat de bak niet lekte maar dit van elders kwam hadden we het er over gehad. Specialist gaf ook aan dat een keertje meervoudig verversen een betere optie is. De olie van de bak is 2 x gewisseld.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The forest has music for those who listen"
"The forest has music for those who listen"
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25.03.2024 - 22:53
Bedankt allemaal! Ik zal eens overleggen met mijn lokale specialist!
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25.03.2024 - 22:53
Is de drain en fill makkelijk zelf te doen of word dat een lastig verhaal?
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26877
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Even opzoeken hoeveel liter olie er in de bak moet, kijken waar je hem kan vullen en vervolgens gewoon beginnen met de oude olie via de carterplug van de bak af te tappen.
Nieuwe olie erin, paar keer door de versnellingen gaan en zien of je hem nog bij moet vullen of niet.
Nieuwe olie erin, paar keer door de versnellingen gaan en zien of je hem nog bij moet vullen of niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20886
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Let op: begin met het zoeken en gangbaar maken van de vulplug! Als je die niet open krijgt en je hebt al afgetapt heb je een uitdaging.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26877
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Indien de bak voorzien is van een peilstok heb je nog een plan B in dat geval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9121
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Volgens de video's gaat het vullen ook via de peilstok
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26877
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Is afhankelijk van het type bak.
Bij de Pajero was het inderdaad vullen op die manier.
Bij de Pajero was het inderdaad vullen op die manier.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D