Oke dan. Korte update rond het probleem van 1 sleutel. Was even puzzelen, maar ik heb het inmiddels opgelost.
Als je de ene sleutel kwijt bent, heb je namelijk een heel vervelend duur grapje in het vooruitzicht.
De Volvos met P2 platform zijn alleen niet heel makkelijk even van een nieuw sleuteltje te voorzien... De chip van de sleutel wordt namelijk gekoppeld aan de CEM (binnen spiegel) van de Volvo, welke vervolgens een rollende code koppelt aan deze transponder. Even kopiëren is dus niet zo makkelijk.
Optie 1: sleutel bij de dealer 252 euro.
Optie 2: zelf inleren met vdash. Sleutel via amazon (9 euro), baard slijpen (10 euro), transponder via amazon (6,20) en programmeren met vdash (26,40). Maakt totaal 51,60 euro.
Stap 1 is de CEM IMMO pincode achterhalen die is namelijk nodig om de code van de chip in de CEM te schrijven. Deze kan vdash "lezen". Via het tabblad "security" is er de optie decode PIN. Vdash gaat dan de code kraken. Eindresultaat is als volgt: IMMO available.
Vervolgens de sleutel laten slijpen en het binnenwerk van de afstandbediening over gezet.
Laatste stap is de chip programmeren. De ongekoppelde chip is in de sleutel gezet.
ID48 chip:
Met de nieuwe sleutel in het contact vervolgens vdash weer opgestart en "add Key" wizard opgestart. Dan kan het zweten beginnen want er gaat een hele batterij meldingen "startblokkering actief, raadpleeg handleiding" af. Vrees echter niet. Even uitstappen, auto op slot en weer open en alles werkt zoals het moet.
Nu dus twee sleutels, toch wel een fijne gedachte.