Hej!
ik ben woonachtig in Zuid-Zweden en ben mij aan het oriënteren op een V90/S90, beide modellen spreken mij aan, wellicht de V90 wat meer praktisch, we reizen meestal met 3 volwassen, geen honden/kinderen. De S90 meestal net iets beter geprijsd.
Diesel of benzine maakt niet zoveel uit wat mij betreft en ook qua verzekering/wegenbelasting niet. Ik rijd ca 15,000 km per jaar. 70% provinciaal, 20% snelweg en 10% in de stad (als het echt niet anders kan). Comfort en een verbruik beter dan 7l/100 km is wenselijk. Liefst luchtvering.
Mijn vraag
- D4 vs D5 ?
of toch maar een benzine versie?
Qua duurzaamheid, verbruik, event. onderhoud ?
Valt op dat D5's langer te koop staan, dus ik vermoed dat daar minder animo voor is.
Wat is jullie advies? Tack så mycket
d4 of d5 advies ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
- Locatie: Loshult - Killeberg
Laatst gewijzigd door ingka op 13.11.2021 - 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dat is een absolute no-brainer: D5 met Polestar kuurtje.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Inkoppertje, D5. Liefst een AWD.
Brandstofprijzen liggen niet ver uit elkaar en ik betaal hier 442 SEK aan wegenbelasting voor onze XC70 D5 AWD.
Brandstofprijzen liggen niet ver uit elkaar en ik betaal hier 442 SEK aan wegenbelasting voor onze XC70 D5 AWD.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
- Locatie: Loshult - Killeberg
Thanks, duidelijk .. maar nog niet echt waarom?
is de D5 de fijnere motor, hoe zit het met onderhoud, wat zijn de gekende problemen?
AWD is zeker een pluspunt, polestar ook. Maar beiden zijn ook leverbaarop een D4 ?
ik rijd nu trouwens een BMW X3 30d dus ik houd wel van koppel, rust in de wagen en trekkracht.
Zoals gezegd financieel weinig verschil, iets in het voordeel van de D4
D5: wegenbelasting 1937SEK, verzekering (helförs.) 1029SEK p/m
D4: wegenbelasting 1731SEK, verzekering (idem) , 834SEK p/m
De T6 heeft niet mijn voorkeur, lijkt meer te verbruiken is ook veel duurder in de maandelijkse verzekering.
is de D5 de fijnere motor, hoe zit het met onderhoud, wat zijn de gekende problemen?
AWD is zeker een pluspunt, polestar ook. Maar beiden zijn ook leverbaarop een D4 ?
ik rijd nu trouwens een BMW X3 30d dus ik houd wel van koppel, rust in de wagen en trekkracht.
Zoals gezegd financieel weinig verschil, iets in het voordeel van de D4
D5: wegenbelasting 1937SEK, verzekering (helförs.) 1029SEK p/m
D4: wegenbelasting 1731SEK, verzekering (idem) , 834SEK p/m
De T6 heeft niet mijn voorkeur, lijkt meer te verbruiken is ook veel duurder in de maandelijkse verzekering.
Groeten,
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Erik
__________________________________________________________
Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
De D4 VEA kent olie problemen, dacht ik. En gescheurde motorblokken komt ook voor bij bepaalde bouwjaren. De kenners hier kunnen daar meer over vertellen.
De 5 cilinder is een hele fijne en degelijke motor.
De 5 cilinder is een hele fijne en degelijke motor.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En V90 is niet geleverd met een vijfcilinder....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Met 15,000 km per jaar is een T4 of T5 ook zeker te overwegen.
En ja, AWD aan te raden en standkachel.
En denk ook eens aan een V90CC. Meer aan de prijs maar meeste wat je zoek zit er op.
Succes met zoeken!.
En ja, AWD aan te raden en standkachel.
En denk ook eens aan een V90CC. Meer aan de prijs maar meeste wat je zoek zit er op.
Succes met zoeken!.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
D4 en D5 is in dit geval het zelfde 4 cilinder VEA blok. Dus dezelfde motor. Zowel D4 als D5 kunnen door Polestar worden getuned. En misschien is er ook wel een V90 D4 AWD maar die is in Nederland niet geleverd (de V90CC D4 AWD is hier wel geleverd). Het verschil tussen D4 en D5 is de powerpulse. Dit systeem wordt uitgelegd in dit filmpje:
De powerpulse slang was in het begin niet goed en wilde wel eens scheuren. Hier is een recall voor geweest. Onderhoud is in principe hetzelfde, alleen bij de AWD zul je eens in de zoveel tijd de olie van moeten wisselen, zoals bij elke AWD.
Dit is het persoonlijk blog van een V90 D5 rijder: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=85&t=80076
Er was ook een V90 D3 AWD maar die is niet in Nederland geleverd. Dit is wederom hetzelfde VEA blok en gaat om een D4 die in pk’s is teruggebracht. Maar middels tuning valt dit te corrigeren (niet via Polestar). Een “echte” D3 heeft 1 turbo, een D4 heeft 2 turbo’s.
Meer te lezen over dit model V90 D3 AWD via dit topic: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=178&t=76587
De powerpulse slang was in het begin niet goed en wilde wel eens scheuren. Hier is een recall voor geweest. Onderhoud is in principe hetzelfde, alleen bij de AWD zul je eens in de zoveel tijd de olie van moeten wisselen, zoals bij elke AWD.
Dit is het persoonlijk blog van een V90 D5 rijder: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=85&t=80076
Er was ook een V90 D3 AWD maar die is niet in Nederland geleverd. Dit is wederom hetzelfde VEA blok en gaat om een D4 die in pk’s is teruggebracht. Maar middels tuning valt dit te corrigeren (niet via Polestar). Een “echte” D3 heeft 1 turbo, een D4 heeft 2 turbo’s.
Meer te lezen over dit model V90 D3 AWD via dit topic: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=178&t=76587
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Ik was altijd een geliefde D5 rijder en had hem ook zo graag in de v90 cc gehad, maar bij occasie moet je soms keuzes maken. Daar die nieuwe blokken toch dezelfde zijn is het dan een D4 geworden met polestar (zat er blijkbaar al op bij aankoop) bevalt me zeer goed. Meer dan genoeg vermogen etc. Is standaard al krachtiger of mijn vorig D5 blok. Online had ik voordien ook wat gezocht en de mening ging vaak naar, neem de D4 en stop het geld in enkele andere zaken.
Zover mijn toevoeging. Succes met de zoektocht
Zover mijn toevoeging. Succes met de zoektocht
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Wat DB200 zegt, alle blokken zijn bijna hetzelfde.
D2/D3: enkele variabele turbo
D4: dubbele sequentiële turbo
D5: dubbele sequentiële variabele turbo met een drukvat voor de echt lage toerentallen.
D2/D3: enkele variabele turbo
D4: dubbele sequentiële turbo
D5: dubbele sequentiële variabele turbo met een drukvat voor de echt lage toerentallen.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
het auto gevoel is natuurlijk de D5. Echter gezien het te verwachten milieu klimaat beleid Europees aangaande diesels ......dat zou mij aan het twijfelen brengen als ik een nieuwe Volvo zou kopen....Je rijdt ook niet de wereld rond per jaar dus benzine waarom niet, tenzij in het noorden de jacht op diesels nog niet is los gebarsten. Zelfs in FRAnkrijk wil men op termijn minder gaan dieselen en wordt vol ingezet op electrisch rijden?
Maar qua rijden is dieselen AWD D5 de fijnste auto gevoel keuze meen ik.
Maar qua rijden is dieselen AWD D5 de fijnste auto gevoel keuze meen ik.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Ik denk dat het ook wel uitmaakt waar je woont. Wij wonen in het noorden van Zweden. Hier rijden weinig benzine auto's. Laat staan elektrische... Meeste wat hier rijdt zijn dikke diesels. En vooral veel pick-ups. Mitsubishi, Toyota en af en toe een verdwaalde VW Amarok. En natuurlijk heel veel Volvo's.
Als je hier het gesprek aangaat mbt elektrische auto's wordt je aangekeken alsof je niet goed in je bovenkamer bent
Als je hier het gesprek aangaat mbt elektrische auto's wordt je aangekeken alsof je niet goed in je bovenkamer bent
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14799
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ja die locatie is van belang. Frankrijk kent de stedelijke gebieden en buitengebieden. Echt twee verschillende landen...Ik woon in een buitengebied ver van de grote steden ( twee uur rijden) en daar is "de diesel" het voertuig. Zonder auto ben je letterlijk verleren, geen boodschappen en geen openbaar vervoer. Nadeel bij ambulance oproep kan het net wel ff te lang duren.....dus zelf wel de reanimatie beheersen zeg maar
Bij de twee jaarlijkse keuring 'Technique Controle" vertelde de keurmeester dat als er in de buitengebieden de diesel wordt aangepakt Frankrijk plat gaat. Volgens hem rij ik met de volvo euro 4 nog wel de komende 10 jaar technisch door met de staat van onderhoud.
Alleen dan hoop ik wel een andere Volvo te rijden.....
Geef mij maar diesel, mis alleen de awd

Bij de twee jaarlijkse keuring 'Technique Controle" vertelde de keurmeester dat als er in de buitengebieden de diesel wordt aangepakt Frankrijk plat gaat. Volgens hem rij ik met de volvo euro 4 nog wel de komende 10 jaar technisch door met de staat van onderhoud.
Alleen dan hoop ik wel een andere Volvo te rijden.....

Geef mij maar diesel, mis alleen de awd
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier een D5 V90 rijder die een zwaar eerste 1.5jaar heeft gekend als lease/verhuur auto in Dld.
Dat was de auto niet aan te rekenen maar meer de bestuurder, remmerij laten vervangen bij 24k rondom en onder coulance ook de naven voor(wellicht heeft hij wat stoeprandjes gezien in het eerste 1.5jaar.
Daarna Polestar er op laten zetten en nu heeft hij dus 240pk en 500nm koppel, samen met AWD is dit toch wel een heule snelle Volvo, altijd grip en tractie.
Met een aanhanger van 2200kg rijdt ik gewoon het natte gras in om het houthok vol te gooien en je hoeft je geen zorgen te maken of je er weer uit komt, dat gaat zonder problemen.
Op de autobahn kun je erg goed meekomen met de Duitse 3 en blijft het tot een mooie eindje boven de 200 mooi stabiel en voorspelbaar.
De powerpulse slang is bij mij meerdere keren geknapt, die kon de 19 bar slecht aan en geeft een knal als een geweerschot, sta je met fietsers voor het verkeerslicht dan schrikken de muurbloempjes zich een rolberoerte.
Daar is al enige tijd een gemodificeerde voor en deze zit er al weer een jaar of 2 op zonder problemen.
Verder een lekke kleppendekselpakking, spoortje olie liep over de achterzijde van het blok.
Voor reparatie moet het kleppendeksel eraf, verstuivers moeten eruit wat dus een reparatienota geeft van €580.
Dit is de meeste lekker rijdende Volvo die wij gehad hebben waar we best wel een hoop geouwehoer mee gehad hebben maar dat was niet altijd de auto aan te rekenen maar meer de onderhoudende partij en wat ongedierte die kabels stuk vraten.
Heerlijk op de PA met het verkeer mee rijdend en wanneer het nodig is ben je in een zucht trekkers, vrachtwagens en Opel Agila's voorbij, helemaal wanneer je de juiste versnelling even klaar zet.
Dat was de auto niet aan te rekenen maar meer de bestuurder, remmerij laten vervangen bij 24k rondom en onder coulance ook de naven voor(wellicht heeft hij wat stoeprandjes gezien in het eerste 1.5jaar.
Daarna Polestar er op laten zetten en nu heeft hij dus 240pk en 500nm koppel, samen met AWD is dit toch wel een heule snelle Volvo, altijd grip en tractie.
Met een aanhanger van 2200kg rijdt ik gewoon het natte gras in om het houthok vol te gooien en je hoeft je geen zorgen te maken of je er weer uit komt, dat gaat zonder problemen.
Op de autobahn kun je erg goed meekomen met de Duitse 3 en blijft het tot een mooie eindje boven de 200 mooi stabiel en voorspelbaar.
De powerpulse slang is bij mij meerdere keren geknapt, die kon de 19 bar slecht aan en geeft een knal als een geweerschot, sta je met fietsers voor het verkeerslicht dan schrikken de muurbloempjes zich een rolberoerte.
Daar is al enige tijd een gemodificeerde voor en deze zit er al weer een jaar of 2 op zonder problemen.
Verder een lekke kleppendekselpakking, spoortje olie liep over de achterzijde van het blok.
Voor reparatie moet het kleppendeksel eraf, verstuivers moeten eruit wat dus een reparatienota geeft van €580.
Dit is de meeste lekker rijdende Volvo die wij gehad hebben waar we best wel een hoop geouwehoer mee gehad hebben maar dat was niet altijd de auto aan te rekenen maar meer de onderhoudende partij en wat ongedierte die kabels stuk vraten.
Heerlijk op de PA met het verkeer mee rijdend en wanneer het nodig is ben je in een zucht trekkers, vrachtwagens en Opel Agila's voorbij, helemaal wanneer je de juiste versnelling even klaar zet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54
Elke motorisering in een S90/V90 is in essentie hetzelfde 2.0 liter 4 cilinder blok, opgesmukt met turbo's compressoren en/of elektrische ondersteuning.
Volvo V90 D5 MY 2017 AWD Inscription Polestar, 19 inch turbine zomerset, 18 inch turbine winterset, Lazer Linear 12elite led bar.
Volvo v40 d4 summum business 2014, Crystal White Metallic.
Volvo v40 d4 summum business 2014, Crystal White Metallic.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Die olie verbruik problemen zijn al lang oud nieuws, vanaf 2017 is dat opgelost.
Mijn D4 verbruikt niks olie, ik mis wel de AWD want je hebt toch wel snel wielspin als je even snel weg moet, komende uit een XC70 is dat aanpassen.
Mijn D4 verbruikt niks olie, ik mis wel de AWD want je hebt toch wel snel wielspin als je even snel weg moet, komende uit een XC70 is dat aanpassen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D