Autoweek: Volvo V60 T8 - 2019 - 102.543 km - Accudegradatietest

Gouwe
7th Gear member

wasbeer2006 schreef: 19.05.2024 - 13:34 ...Ik denk dat heel veel erin zit dat de B4 bij ga los de motor uitzet.

Ik heb wel eens vaker opgemerkt dat bij tempratuur van tussen de 15 en 20 graden de motor extreem vaak lang uitgaat.
Bij heuvels zet ie hem gewoon soms 2km helemaal uit.
Dat doet een PIH ook en die heeft bovendien een nog veel grotere accu dus kan meer geregenereerde energie opslaan én hergebruiken (ook in de Hold stand)
Kortom er moet iets anders aan de hand zijn.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Henk{GP}
2nd Gear member

Voor wie nog wat data rondom dit onderwerp wil verzamelen, hierbij mijn harde feiten:

gerapporteerde SoH (system of health) van mijn MY19, 10.4kWh accu , die inderdaad nooit volledig opgeladen wordt want je kan er max 8.7 kWh inpompen (afhankelijk van de buitentemperatuur en conversie van de laadpaal) observeer ik het volgende:
Degradatie van de SoH indicator van 0,1% per maand. Gemeten over een periode van 7 maanden. De auto rapporteert nu 82,7% SoH, de accu wordt veel gebruik en veelal dan volledig leeggereden en weer volledig opgeladen. Dit is een meetperiode van ongeveer 11.000km Ik ben 2e eigenaar, de vorige eigenaar heeft de accu ook veel ingezet voor thuis-werk verkeer natuurlijk. Ik rijd ongeveer 5.8L/100 op de afgelopen 21dkms.

ik ben nog tevreden over het rijbereik, naar eigen inzicht is dat niet afgenomen in de 1.5jaar dat ik nu in deze occasion rijd. Het schommelt aardig per seizoen en hoe je rijdt, dus dat heeft eigenlijk meer invloed. Maar in gunstige gevallen trek ik er nog steeds 35 a 37 kilometers uit.

Zie bijlage voor onderdeelnummers per model en het bijbehorende softwarepakket om de computers juist te configureren. Let op volvo biedt nog geen officieel accu replacement programma aan, enkel bij defecten binnen garantie worden deze vervangen natuurlijk, en zelfs dan zal men weinig communiceren over dergelijke kosten en onderdeelnummers natuurlijk.

mvgr,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Henk{GP} op 19.05.2024 - 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gouwe
7th Gear member

Interessante data. Hoe heb je de SOH gemeten?
Link naar AW over het vervangen van de accu door Volvo: https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... apot-gaat/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Henk{GP}
2nd Gear member

Gouwe schreef: 19.05.2024 - 14:43 Interessante data. Hoe heb je de SOH gemeten?
Dat kon of kan via VIDA, screenshots zit in het door jouw gerefereerde AW artikel. Alhoewel ik ook heb gehoord dat dealers dit menu niet kunnen vinden, onbekend of geen toegang. Verdere optie is uitlezen met Orbit bijv.

Nu zat ik nog te denken dat je de accu degradatie natuurlijk niet echt kan koppelen aan leeftijd maar beter aan laadcycli.

Nog wat verfijnder inzicht dan:
0,7% degradatie over meetperiode oktober-mei, 0,1% per maand.
11.000 kms waarvan 480 ritten (enkeltjes uit logboek, waarvan sowieso 180x vanuit huis dus volledig opgeladen).
volgens het logboek 1300kWh stroomverbruik en daarnaast 475kWh geregenereerd.
Dat klopt wel aardig want 1300kWh delen door 180x opladen is 7,2 kWh per keer.
Dan verlies je dus met 250 laadbeurten een procentpunt SoH (als dat lineaer verloopt), nu weet ik niet zo goed de samenstelling van de cellen maar Lithium in autos hebben eerder linear verloop dan LiFPO4 accus (thuisaccus solar) meende ik ergens gelezen te hebben.

Enfin, leeftijd of kilometers van een occasion maakt weinig uit denk ik, gaat eerder om laadbeurten/cycli. Die kan je slecht achterhalen behalve zelf bijhouden...

Ik zelf doe een goede 400 laadbeurten per jaar, verlies dan dus 1.6% SoH verlies p.jr., dan zit ik op die ouderwetse grens of niet meer gecommuniceerde grens van 80% in 2025 of begin 2026. Dan is de auto 7 jaar oud. Binnen de 8 jaar accu leeftijd maar nog ruim onder de 150.000 km grens. Denk tzt 110dkm.

De belangrijkste vraag is natuurlijk impact op rijbereik, bij kleine ranges van 35-40 of 70-80 is dat zo sterk afhankelijk van temperatuur en andere zaken dat je het bijna niet merkt. Misschien lijkt bij nader inzien dat ik toch een jaar geleden vaker 39km eruit kon trekken dan nu en nu dus eerder 37/38 met dezelfde buiten temperatuur. Dus het neemt weldegelijk iets af, maar ja ach 1 a 2 kms. Voor hetzelfde geld had ik tegenwind of zachte banden...

Ik zou liever zien dat Volvo een accu re placement programma introduceert tegen een fatsoenlijk, te overwegen, tarief. Daarmee houdt je deze PHEV voertuigen veel langer in de markt en op de weg in Nederland en dat is volgens mij alleen maar beter voor het milieu en klimaat. De eerste XC90's PHEV lopen een beetje uit de accu garantie volgens mij en die zullen wel weer verscheept worden of lekker 100% benzine gaan rijden, net zoals die D6'jes die verdwijnen natuurlijk ook bij de vleet uit Nederland. Het zou Volvo sieren als ze daar wat voor bedenken en regelen een SPA volvo kan volgens mij wel langer mee dan een jaar of 7-9, niet? In ieder geval qua looks en comfort zouden ze nog wel dik 10 jaar extra mee kunnen :D
wasbeer2006
5th Gear member

Klopt voor een groot deel, maar er zitten wel wat extra dingen die ook grote invloed hebben.

Leeftijd doet bij elke accu iets. De vraag is hoe de accu in de tussentijd geconditioneert is.
Bv een Lipo accu heeft een store functie bv. Die zit niet in je personen auto overigens. Maar het is een voorbeeld.

Stel jij laad je accu op tot 100% en rijd er twee maanden niet en hij staat in de spaanse zon met 40 graden, dat is misschien wel slechter dan dagelijks laden en leegrijden.

Punt twee is de C waarde ofwel de (ont)laad stroom die de accu kan hebben. Hoe sneller de accu (ont)laad hoe meer slijtage.
Nu zit hier maar een 130pk motor aanvast dus dat zal meevallen en ook de reden zijn dat je niet snel kunt laden, omdat de accu dat domweg niet lang vol gaat houden.

Het aantal cycli is in normale omstandigheden het grootste slijtage punt, maar in bepaaklde gevallen kunnen dat zeker andere factoren zijn. Het balangrijkste, en dat weet je niet, is dat je de losse cellen eigenlijk zou moeten matchen. Hoe gelijker de cel aan capaciteit hoe langer het accu leven. dit omdat het de netto capacieteit tussen een bepaalde spanning word verkregen er zit meer in maar haalje dat eruit slijt de accu extreem, je kan hem dan na 1x helemaal kapot maken.

Hoe werkt dat? Een accu cel gaat bij een verlies aan capaciteit zakken in spanning (en stijgen bij het laden) daar slaat de lader op af en andersom bij het ontladen geeft de accu leeg aan als deze onder een bepaald voltage komt.
Stel je hebt 6 cellen in je pakket en 4 hebben een capaciteit van 3.1 A, 1 van 3.2 en 1 van 2.9. Een nieuwe geladen accucel heeft bv een voltage van 48V dan slaat bv de lader af op 50v en hij geeft leeg aan bij 46v. Maar dat is per cel. Combineer je zes cellen is, dan is de een nooit vol en leeg, vier gaan prima en 1 is te leeg en te vol, extra slijtage dus en niet een beetje! Nu zou het kunnen dat de auto dit per cel bijhoud, maar dan nog blijft dit een probleem. Daarom ook altijd het 20% - 80% advies. bij laden en ontladen van heel veel accu's, telefoons, auto's, powerbanks etc.

Je kunt deze test al een redelijk betrouwbare meting beschouwen in normale omstandigheden.
Maar laad de accu een keer drie keer in 1 dag op en meteen weer ontladen en er komt echt iets anders uit.
Verglijk het als je 3 x gaat hardlopen op een dag,. het wordt steeds zwaarder.

Bij de hybrid moet je je sowieso afvragen, stel de accu is kapot wil je er wel een nieuwe in. Dat bedrag haal je er nooit meer uit.
Sowieso is het door de BPM dat de auto financieel voordeliger kan zijn. Als de auto 10K meer kost haal je dat nooit terug met je brandstof. Electrisch is alleen intressant met zonnepanelen en dan nog zul je dat heel goed moeten nagaan, als financien je doel zijn.

Los daarvan zou ik me om de accu geen zorgen maken. Volvo heeft dat best wel voor elkaar, zie ook de polestar 2 die op autoweek staat.
-V60 B4 7dct R design wit
volvo440special
5th Gear member

Volvo (en andere fabrikanten) zou de garantie eens moeten uitbreiden. 160dkm is een lachertje.
wasbeer2006
5th Gear member

Even de omdenken stelling, doen ze toch voor de rest van de auto ook niet (en nooit gedaan). Waarom dan hier wel?
Een versnelligsbak en motor is ook duur.

160k is gewoon het gemiddelde kilometrage delen door 10 per jaar.
volvo440special
5th Gear member

Het is uiteraard verder ook een lachertje: 160dkm. Echter kun je garantie op een accupakket en evt. laadsysteem loskoppelen van de fabrieksgarantie. Een accu, met de juiste techniek en sofware, gaat vele malen langer mee. Kun je ook niet vergelijken met een ICE en versnellingsbak. Ook qua arbeid en prijs niet. Je levert dus als fabrikant een bak extra zekerheid op aan de consument, als je toont dat je achter je EV staat.
IzzyT6
2nd Gear member

Mijn ervaringen met mijn (toen nieuwe) V60 T6 van april 2020:

127.900 km op dit moment.
Vaak twee maal per dag opladen, thuis en op mijn werk.
Altijd 100 % opgeladen.
Ik heb hem net weer opgeladen en even gekeken: in Pure zegt hij nu 40 km actieradius, in Hybrid 35 km.
Verder heb ik, sinds ik hem heb, consequent het benzineverbruik bijgehouden en dat staat nu op 1:25.
Ik rijd meestal snelwegen, meestal in Pilot Assist, houd me aan de limieten en ik rijd meestal in Hybrid.
Ik ga 1x per jaar naar Zuid Europa.

Zoals anderen ook zeggen: ik zou me geen zorgen maken.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Belvedere98
1st Gear member

Gouwe schreef: 17.05.2024 - 10:31
Belvedere98 schreef: 17.05.2024 - 10:01 Als m'n bereik aangeeft dat de accu op 0km staat, geeft het dashboard wanneer ik de auto aan de lader hang dat de accu nog 4% vol zit.
Voor dat doel heb je de HOLD stand. Zelf op Charge zetten is onnodig (als de accu "leeg" is doet de auto dat automatisch) en zoals jezelf al aangeeft neemt je brandstofverbruik dan gewoon met 40% toe.
Klopt bijna zou ik zeggen. Als ik alles op 'auto' zet en de accu staat op 0% dan laadt de auto tijdens lange snelwegritten niet actief bij. Wel schommelt hij tussen benzine en accu, dat zal met het verminderen van het verbruik te maken hebben. Als ik de auto zelf op 'opladen' zet draait de benzinemotor altijd mee en win ik op snelweg ritten (Den Haag - Amsterdam) zo'n 30km aan accu range terug.
Gouwe
7th Gear member

Belvedere98 schreef: 21.05.2024 - 11:33
Gouwe schreef: 17.05.2024 - 10:31
Belvedere98 schreef: 17.05.2024 - 10:01 Als m'n bereik aangeeft dat de accu op 0km staat, geeft het dashboard wanneer ik de auto aan de lader hang dat de accu nog 4% vol zit.
Voor dat doel heb je de HOLD stand. Zelf op Charge zetten is onnodig (als de accu "leeg" is doet de auto dat automatisch) en zoals jezelf al aangeeft neemt je brandstofverbruik dan gewoon met 40% toe.
Klopt bijna zou ik zeggen. Als ik alles op 'auto' zet en de accu staat op 0% dan laadt de auto tijdens lange snelwegritten niet actief bij. Wel schommelt hij tussen benzine en accu, dat zal met het verminderen van het verbruik te maken hebben. Als ik de auto zelf op 'opladen' zet draait de benzinemotor altijd mee en win ik op snelweg ritten (Den Haag - Amsterdam) zo'n 30km aan accu range terug.
Ik zie dat ik in mijn reactie op jou bericht de verkeerde zin heb aangehaald. Waar ik op wilde reageren is dat de functie CHARGE de functie is die je eigenlijk niet moet gebruiken. Die functie is namelijk het meest inefficiënt en kost je zo maar 40% extra benzine.
Verder is het mij niet duidelijk wat je bedoelt met "actief bijgeladen". Als je daarmee bedoelt dat de accu niet door de benzinemotor wordt bijgeladen dan is dat juist. Maar dat wil je toch ook helemaal niet want dat kost dus heel veel brandstof. Als jij 30 km range hebt opgeladen met de charge stand dan heb je zeker een half uur of langer dus met 30-40% extra brandstofverbruik rondgereden. Het is echt efficiënter om de Hold functie te gebruiken voordat je accu leeg is. Dit voorkomt namelijk dat de benzinemotor de accu gaat bijladen. Verder heb ik geen idee wat je precies bedoelt met "alles op auto"? Die stand ken ik namelijk niet. Maar wat ik wel weet is dat als jij de accu leeg hebt, dat er automatisch bijgeladen gaat worden (alleen is dat maar een paar km range en heb je dat misschien niet in de gaten).
remkot5
2nd Gear member

wasbeer2006 schreef: 20.05.2024 - 11:35 Daarom ook altijd het 20% - 80% advies.
En dat heb ik hier ook eerder opgemerkt in de data uit de ODB2 reader. Dat iig mijn wagen leeg rijdt tot ca 18 % en oplaadt aan de laadpaal tot max 93%. De accu in mijn V60 lijkt dus nooit volledig leeg te rijden of volledig vol te laden. Dat wordt dus volledig elektronisch geregeld en heb ik als rijder geen invloed op. Max laden iets van ca. 8.3 kWh. (10.4kWh accu)
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkIII targa 1992
wasbeer2006
5th Gear member

Dat is dan heel erg goed dat ze dat hebben ingebouwd en een vrij veilige marge ook.
De vraag is of bv 100% bij een xc40, als voorbeeld, ook echt 100% is. Ik denk het niet. Dat zal ook iets van 93 - 95% zijn.

Vrijwel geen enkele EV die wordt getest heeft een slechte accu. Dat komt echt niet heel veel voor.
Dat is electronisch echt wel goed afgeregeld. Waarschijnlijk ook nog slim, dat stel je laad de accu vier keer op een dag, de spanning vlakt dan iets af en waarschijnlijk kan je hem dan ook minder leeg rijden.
EVO500
4th Gear member

remkot5 schreef: 21.05.2024 - 21:17 Dat iig mijn wagen leeg rijdt tot ca 18 %
Is dit gemeten op pure stand? Kan namelijk 4-7 km verder rijden elektrische wanneer ik deze instel ipv "Hybrid"
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
remkot5
2nd Gear member

remkot5 schreef: 08.04.2024 - 10:39 Op Pure: ICE start bij ca.16,9%
Op Hybrid: ICE start bij ca.18%

Staat hier in dit topic een pagina eerder vernoemd.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkIII targa 1992
Belvedere98
1st Gear member

Gouwe schreef: 21.05.2024 - 12:01
Belvedere98 schreef: 21.05.2024 - 11:33
Gouwe schreef: 17.05.2024 - 10:31 Voor dat doel heb je de HOLD stand. Zelf op Charge zetten is onnodig (als de accu "leeg" is doet de auto dat automatisch) en zoals jezelf al aangeeft neemt je brandstofverbruik dan gewoon met 40% toe.
Ik zie dat ik in mijn reactie op jou bericht de verkeerde zin heb aangehaald. Waar ik op wilde reageren is dat de functie CHARGE de functie is die je eigenlijk niet moet gebruiken. Die functie is namelijk het meest inefficiënt en kost je zo maar 40% extra benzine.
Verder is het mij niet duidelijk wat je bedoelt met "actief bijgeladen". Als je daarmee bedoelt dat de accu niet door de benzinemotor wordt bijgeladen dan is dat juist. Maar dat wil je toch ook helemaal niet want dat kost dus heel veel brandstof. Als jij 30 km range hebt opgeladen met de charge stand dan heb je zeker een half uur of langer dus met 30-40% extra brandstofverbruik rondgereden. Het is echt efficiënter om de Hold functie te gebruiken voordat je accu leeg is. Dit voorkomt namelijk dat de benzinemotor de accu gaat bijladen. Verder heb ik geen idee wat je precies bedoelt met "alles op auto"? Die stand ken ik namelijk niet. Maar wat ik wel weet is dat als jij de accu leeg hebt, dat er automatisch bijgeladen gaat worden (alleen is dat maar een paar km range en heb je dat misschien niet in de gaten).
We bedoelen in essentie hetzelfde :-)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”