Gouwe schreef: ↑19.05.2024 - 14:43
Interessante data. Hoe heb je de SOH gemeten?
Dat kon of kan via VIDA, screenshots zit in het door jouw gerefereerde AW artikel. Alhoewel ik ook heb gehoord dat dealers dit menu niet kunnen vinden, onbekend of geen toegang. Verdere optie is uitlezen met Orbit bijv.
Nu zat ik nog te denken dat je de accu degradatie natuurlijk niet echt kan koppelen aan leeftijd maar beter aan laadcycli.
Nog wat verfijnder inzicht dan:
0,7% degradatie over meetperiode oktober-mei, 0,1% per maand.
11.000 kms waarvan 480 ritten (enkeltjes uit logboek, waarvan sowieso 180x vanuit huis dus volledig opgeladen).
volgens het logboek 1300kWh stroomverbruik en daarnaast 475kWh geregenereerd.
Dat klopt wel aardig want 1300kWh delen door 180x opladen is 7,2 kWh per keer.
Dan verlies je dus met 250 laadbeurten een procentpunt SoH (als dat lineaer verloopt), nu weet ik niet zo goed de samenstelling van de cellen maar Lithium in autos hebben eerder linear verloop dan LiFPO4 accus (thuisaccus solar) meende ik ergens gelezen te hebben.
Enfin, leeftijd of kilometers van een occasion maakt weinig uit denk ik, gaat eerder om laadbeurten/cycli. Die kan je slecht achterhalen behalve zelf bijhouden...
Ik zelf doe een goede 400 laadbeurten per jaar, verlies dan dus 1.6% SoH verlies p.jr., dan zit ik op die ouderwetse grens of niet meer gecommuniceerde grens van 80% in 2025 of begin 2026. Dan is de auto 7 jaar oud. Binnen de 8 jaar accu leeftijd maar nog ruim onder de 150.000 km grens. Denk tzt 110dkm.
De belangrijkste vraag is natuurlijk impact op rijbereik, bij kleine ranges van 35-40 of 70-80 is dat zo sterk afhankelijk van temperatuur en andere zaken dat je het bijna niet merkt. Misschien lijkt bij nader inzien dat ik toch een jaar geleden vaker 39km eruit kon trekken dan nu en nu dus eerder 37/38 met dezelfde buiten temperatuur. Dus het neemt weldegelijk iets af, maar ja ach 1 a 2 kms. Voor hetzelfde geld had ik tegenwind of zachte banden...
Ik zou liever zien dat Volvo een accu re placement programma introduceert tegen een fatsoenlijk, te overwegen, tarief. Daarmee houdt je deze PHEV voertuigen veel langer in de markt en op de weg in Nederland en dat is volgens mij alleen maar beter voor het milieu en klimaat. De eerste XC90's PHEV lopen een beetje uit de accu garantie volgens mij en die zullen wel weer verscheept worden of lekker 100% benzine gaan rijden, net zoals die D6'jes die verdwijnen natuurlijk ook bij de vleet uit Nederland. Het zou Volvo sieren als ze daar wat voor bedenken en regelen een SPA volvo kan volgens mij wel langer mee dan een jaar of 7-9, niet? In ieder geval qua looks en comfort zouden ze nog wel dik 10 jaar extra mee kunnen