handgeschakeld schakelen met een automaat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Even weer een schopje naar boven.
Een automaat en een caravan erachter. Wat is wijsheid? De bak gewoon in D laten staan en lekker laten gaan? Of gevoel voor techniek laten spelen en handmatig schakelen?
Wel in Nederland zou de bak in D over het algemeen kunnen volstaan. Waarbij file rijden wellicht wat meer slip zou kunnen genereren. Optrekken, afremmen langzaam rijden beetje meer snelheid en weer afremmen.... Let wel ik heb de wijsheid niet in pacht slechts duuzenden kilometers ervaring. Cursisten vragen aan mij wat is nu verstandig? Wel of niet handmatig gaan schakelen met een caravan erachter?

Mijn ervaring;
Een automaat met een knappe caravan erachter schakel je in mijn optiek altijd handmatig. De auto's van tegenwoordig hebben nagenoeg allemaal de optie handmatig te kunnen schakelen. Bij een 8 traps automaat laat ik hem in 6 staan. Maakt hij wat meer toeren, lopen de vloeistoffen allemaal vlotjes door het blok en wordt daardoor sneller gekoeld. De bak vertoont geen slip indien het wat vals plat omhoog gaat en indien je een vrachtwagen of bus in wilt halen schakel je ff terug naar 5 en de auto is gelijk bij de les. Gas d'r op en je bent er vlotjes langs. Je verliest geen snelheid..... Heb je hem in de D staan dan klapt de bak terug met de kickdown naar 4 of 5 en doet dan hetzelfde, nl vlotjes er langs gaan. Bij handmatig schakelen gaat het allemaal net wat soepeler. Je moet natuurlijk wel goed anticiperen, dus in de spiegels kiekn.

In de bergen..... In de bergen rij je met een automaat net als met een handbak de berg omhoog in 2 of 3. Dan is handmatig schakelen een absolute must. De versnelling waarmee je naar boven gaat hou je ook vast indien je de berg af gaat. Je rijdt in de bergen net als met een handbak met de caravan erachter. En ik zou me voor kunnen stellen dat je dat solo ook doet. Zeker als je mooi bergpassen gaat rijden.

Zodra de auto in de D staat en op de cruise en je stoomt net als ik wat harder dan 80km/h over bijv. de Autobahn dan heb je niet in de gaten wanneer de bak slip vertoont. Slip houdt in hitte en hitte in de bak houdt in de boel kan kaputt gaan. Als dat gebeurt is de de stemming in de auto naar het vriespunt gedaald, de vakantie naar de klootn doordat je extreme kosten krijgt. Niet op tijd op je gewenste vakantie doel aankomt, minder vaak uit eten kunt gaan.... En vul zelf maar in. Schakel je handmatig en niet op de cruise dan heb je er veel meer gevoel bij en is de kans op een "leukere" vakantie vele malen groter. Je kunt wat vaker uit eten, de verstandhouding met je partner is wat beter, de kids hebben meer plezier........

Tot slot...... Fijne vakantie....... ;-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@ArPro topicopener...... Mocht ik jouw topic bevuilt hebben dan kan een moderator het zo wegknikkeren.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2461
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Lijkt me juist een waardevolle post Hans, lekker laten staan zou ik zeggen.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Henry82 schreef: 23.04.2024 - 13:20 Lijkt me juist een waardevolle post Hans, lekker laten staan zou ik zeggen.
:-D :-D Check
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Peet&Il
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 05.09.2023 - 21:05
Locatie: Hoofddorp

Met dank... zo leer je weer het nodige.

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst weggeweest met mijn Volvo V60 3.0 T6 AWD (2011), met erachter een Dethleffs Caravan van 1500 kg.
Rit van een uur en 45 min. Automaat in D. En je begrijpt het al, een hele hete motor bij aankomst. Echt heet! Geen meldingen op dashboard. Zelfs ANWB laten komen, om te laten checken. Die gaf me een draai om m'n oren omdat oliepeil veel te laag was. Dat dus bijgevuld, en testrit gemaakt zonder caravan, met ANWB man naast me. Dat ging uitstekend. Als een zonnetje, was het commentaar.
Dat de motor zo heet was had hier toch mee te maken, alhoewel dat technisch onmogelijk is, aldus de ANWB. Goede vent was dat!
Ziet iemand hier logica in?

Op de terugweg naar huis de automaat (geartronic) in S. Dan zit ie hoger in de toeren, maar op vlakke stukken nog steeds net onder de 2000.
Uiteraard vet in de file, anderhalf uur optrekken, afremmen stilstaan, en weer optrekken etc. Wat een drama. Met de zenuwen dat de motor weer zo heet zou worden... en die werd uiteraard warm in de file, maar normaal, en niet meer de hete motor als op de heenweg. Wat een opluchting!
Netjes naar huis gereden zodra we uit de file waren. En dat ging fantastisch. Wat wil je, met zo'n wagen.
Bij het naar de stalling brengen de handschakeling toegepast , bij wijze van uitproberen. Ik had dat nog nooit eerder gedaan bij een automaat.
Dat gaat heel goed en ga ik zeker toepassen in heuvelig gebied en bergen als ik in september op vakantie ga met dezelfde combinatie naar Zuid Frankrijk.

Zo leer je steeds weer allerlei zaken bij, ik heb deze wagen slechts een paar maanden. Heel trots op!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nu: BMW 430i Gran Coupé Centennial High Executive M Performance
nu: Volvo C30 2.4 Momentum
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 293
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik snap niet helemaal dat je aangeeft dat je motor heet werd maar de temperatuur op het dashboard gewoon netjes in het midden blijft.

Mijn gouden regel is altijd: rij op verbruik ook met een automaat. Als de motor minder brandstof verbruikt in een lager versnelling, rap terugschakelen. Alle overtollige brandstof zorgt alleen maar voor warmte. Een motor is nog nooit kapot gegaan door toeren te maken maar door warmte die hij niet kwijt kan zeker wel.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nuttige bijdragen weer, om anderen te behoeden voor ellende.

Bij een automaat wil ik eigenlijk maar 2 dingen: hogere toeren voor de automaat-koeling en..... de lock-up voelen dat die ook echt lock-upt (goed werkt / aangrijpt).
Tja, bij mijn GT5 (V70xc '02) ging het mis in 2013. Zie eerste postings. Was decennialang 'ouderwetse' automaten gewend (wel ander doel) en die bleven goed.
GT's echt anders.

In huidige auto een GT8 en die is weer beduidend anders:
--. ik voel de lock-up niet meer (maar merk wel dat 'ie er 'in zit' want er is geen slip, als je bij constant rijden 'gas' er bij geeft)
--. als ik Dynamic ipv Comfort rijd (zeg maar S ipv D), blijven de toeren wel mooi ergens bij de 2500 toeren maarrrrrr,
--. als ik de ACC gebruik dan schakelt hij door en vallen de toeren terug naar 2000 of lager.
Dus rij ik M als de snelheid op auto(snel)wegen nagenoeg constant blijft.
In Dynamic met wegtrekken, in steden, over binnenweggetjes etc, met lage(re) snelheden. Komt dan nooit onder de pak'em beet 2200 rpm.

Overigens in Dynamic remt de motor wel af (bij gas loslaten) / lock-up blijft, ook al is het maar weinig bij lagere toeren.
In bergen, zeg 12% of meer, houd ik 'em op 4000 om 'af te remmen'. Berg op niet onder de 3000 rpm

Olie is smering (graag verse en juiste) en ook (vooral met belasting) koeling.
Zowel voor je automaat, als je motor en je Haldex etc

Lang geleden vroegen ze aan mij: waarom ben je Volvo gaan rijden? Omdat ze zo heerlijk de caravan trekken!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En wat ik me ook afvraag is of het type motor/karakteristiek ook nog van invloed is op het minimale toerental? Ik ken zelf de 3.0 T6 toch meer als een toerenmotor. De D5 is meer een koppelblok en als ik naar mijn T8 kijk met compressor en turbo is dat ook veel meer een koppelblok dan dat je toeren moet maken?

Mijn take away's uit de verhalen en adviezen (voel vrij om aan te vullen of te corrigeren):
- Zorg voor het juiste oliepeil van je motor
- Zorg voor goede rijwind koeling door een schoon pakket aan koelers en waarvan de lamellen er nog goed inzitten
- Zorg voor de juiste motortoeren bij de verschillende omstandigheden, meer toeren is meer koeling
- Laat de automaat (maar ook de gewone koppeling) niet onnodig slippen
- Met een tandemasser sleurhut van 8 meter moet je meer je rijstijl aanpassen dan met een Kip Kompakt op de knobbel
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 22.05.2024 - 08:06 En wat ik me ook afvraag is of het type motor/karakteristiek ook nog van invloed is op het minimale toerental? Ik ken zelf de 3.0 T6 toch meer als een toerenmotor. De D5 is meer een koppelblok en als ik naar mijn T8 kijk met compressor en turbo is dat ook veel meer een koppelblok dan dat je toeren moet maken?
Rijden met belasting aan de haak is zoeken naar de mix van het koppel en het vermogen. Dan loopt het op z'n mooist.
Bij een diesel is dat uiteraard bij een wat lager toerental dan bij een benzine.
Diesel niet onder de 2000 toeren op een vlakke weg en met klimmen rustig 2500 of meer laten draaien.
Benzine zou ik niet onder de 2500 toeren laten komen.

Wat velen vergeten is dat hoe meer toeren een motor maakt hoe harder de koeling ook werkt.
Zowel voor de motor als voor de automaatbak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Peet&Il
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 05.09.2023 - 21:05
Locatie: Hoofddorp

Gaaf die reakties, ben ik blij mee, want leer ik weer van.
Op het dashboard staat geen temperatuurmeter . Die zit er niet in, dus geen idee hoe heet de motor daadwerkelijk was. Maar naar mijn idee veel te heet in ieder geval. Ik heb geen meldingen of uitroeptekens op dashboard gehad.

Als ik met de caravan op stap ga, en ik moet de toeren boven de 2000 houden, dan zal ik moeten rijden in de manueel schakelen modus.
Want ook in de S modus blijft ie op vlakke weg ruim onder de 2000 toeren.
Ik heb ook al gelezen dat sommigen dit ook doen, maar hangt van het type motor af. Mijn motor, de 3.0 T6 AWD, zou de caravan makkelijk moeten trekken, en doet dat dan ook. Maar ik zal moeten wennen aan het gebruik van de S - en manuele modus.

Ook een goede tik op de vingers om vaker de olie en koelvloeistof na te kijken , helemaal voorafgaand aan dergelijke ritten met de caravan.
Bij thuiskomst ook gelijk onze andere Volvo, de C30 nagekeken. Die verbruikt dus helemaal geen olie. Alles keurig op peil.
nu: BMW 430i Gran Coupé Centennial High Executive M Performance
nu: Volvo C30 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9294
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Niet alleen de koeling zal beter zijn bij hogere toeren, ook de interne belasting van de motor wordt lager.
Bij 2000 toeren en een bepaald vermogen heb je een krachtige explosie in de cilinder. Bij 4000 toeren is die explosie nog maar de helft, per slag hoeft de motor minder te werken. Als je met de caravan omhoog rijdt best belangrijk.

Zelf schakel ik ook in het platte NL vaak zelf met de GT5 omdat dat ding niet kan schakelen, ook de reden dat ik geen Volvo P2 automaat weer neem.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Newbee88
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 26.08.2022 - 21:14

Hans oet Twent schreef: 23.04.2024 - 11:11 Even weer een schopje naar boven.
Een automaat en een caravan erachter. Wat is wijsheid? De bak gewoon in D laten staan en lekker laten gaan? Of gevoel voor techniek laten spelen en handmatig schakelen?
Wel in Nederland zou de bak in D over het algemeen kunnen volstaan. Waarbij file rijden wellicht wat meer slip zou kunnen genereren. Optrekken, afremmen langzaam rijden beetje meer snelheid en weer afremmen.... Let wel ik heb de wijsheid niet in pacht slechts duuzenden kilometers ervaring. Cursisten vragen aan mij wat is nu verstandig? Wel of niet handmatig gaan schakelen met een caravan erachter?

Mijn ervaring;
Een automaat met een knappe caravan erachter schakel je in mijn optiek altijd handmatig. De auto's van tegenwoordig hebben nagenoeg allemaal de optie handmatig te kunnen schakelen. Bij een 8 traps automaat laat ik hem in 6 staan. Maakt hij wat meer toeren, lopen de vloeistoffen allemaal vlotjes door het blok en wordt daardoor sneller gekoeld. De bak vertoont geen slip indien het wat vals plat omhoog gaat en indien je een vrachtwagen of bus in wilt halen schakel je ff terug naar 5 en de auto is gelijk bij de les. Gas d'r op en je bent er vlotjes langs. Je verliest geen snelheid..... Heb je hem in de D staan dan klapt de bak terug met de kickdown naar 4 of 5 en doet dan hetzelfde, nl vlotjes er langs gaan. Bij handmatig schakelen gaat het allemaal net wat soepeler. Je moet natuurlijk wel goed anticiperen, dus in de spiegels kiekn.

In de bergen..... In de bergen rij je met een automaat net als met een handbak de berg omhoog in 2 of 3. Dan is handmatig schakelen een absolute must. De versnelling waarmee je naar boven gaat hou je ook vast indien je de berg af gaat. Je rijdt in de bergen net als met een handbak met de caravan erachter. En ik zou me voor kunnen stellen dat je dat solo ook doet. Zeker als je mooi bergpassen gaat rijden.

Zodra de auto in de D staat en op de cruise en je stoomt net als ik wat harder dan 80km/h over bijv. de Autobahn dan heb je niet in de gaten wanneer de bak slip vertoont. Slip houdt in hitte en hitte in de bak houdt in de boel kan kaputt gaan. Als dat gebeurt is de de stemming in de auto naar het vriespunt gedaald, de vakantie naar de klootn doordat je extreme kosten krijgt. Niet op tijd op je gewenste vakantie doel aankomt, minder vaak uit eten kunt gaan.... En vul zelf maar in. Schakel je handmatig en niet op de cruise dan heb je er veel meer gevoel bij en is de kans op een "leukere" vakantie vele malen groter. Je kunt wat vaker uit eten, de verstandhouding met je partner is wat beter, de kids hebben meer plezier........

Tot slot...... Fijne vakantie....... ;-)
Wat zijn de gevolgen als de atf olie toch te heet is geweest ( de mogelijke schade dan).
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Van het internet geplukt: Het optimale temperatuurbereik voor transmissievloeistof is 175 tot 220 graden. Daarboven gebeuren er voor elke 20 graden slechte dingen, te beginnen met de vorming van vernis bij 240 graden, gevolgd door het uitharden van afdichtingen, slippende platen, doorbranden van afdichtingen en koppelingen, koolstofvorming en uiteindelijk falen.
Kortom; hij gaat het minder goed doen en na verloop van tijd kapot.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Newbee88
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 26.08.2022 - 21:14

Gouwe schreef: 06.09.2024 - 23:53 Van het internet geplukt: Het optimale temperatuurbereik voor transmissievloeistof is 175 tot 220 graden. Daarboven gebeuren er voor elke 20 graden slechte dingen, te beginnen met de vorming van vernis bij 240 graden, gevolgd door het uitharden van afdichtingen, slippende platen, doorbranden van afdichtingen en koppelingen, koolstofvorming en uiteindelijk falen.
Kortom; hij gaat het minder goed doen en na verloop van tijd kapot.
zou flushen dan nog helpen.
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1715
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Beetje een aanhakende vraag over handschakelen met een automaat; kun je ook afremmen op de motor met een automaat? Ik heb een 940 gehad waarbij ik dat kon doen door de pook van D naar 2 terug te zetten als ik op een stoplicht aan kwam rijden of in een situatie waarbij ik niet perse hoefde te remmen maar toch snelheid wilde terugnemen.

Zou dat met mijn XC60 ook kunnen? Dus als ik wil afremmen op de motor door de pook naar links (stand S) en dan een versnelling lager doe (dus naar de - )?

Niet dat ik dit nou elke 3 kilometer doe maar ik ben gewoon nieuwsgierig of iemand dat wel eens uitgeprobeerd heeft. Ik zelf durf dat namelijk niet zomaar...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1036
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Geen probleem
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Newbee88 schreef: 07.09.2024 - 00:24
Gouwe schreef: 06.09.2024 - 23:53 Van het internet geplukt: Het optimale temperatuurbereik voor transmissievloeistof is 175 tot 220 graden. Daarboven gebeuren er voor elke 20 graden slechte dingen, te beginnen met de vorming van vernis bij 240 graden, gevolgd door het uitharden van afdichtingen, slippende platen, doorbranden van afdichtingen en koppelingen, koolstofvorming en uiteindelijk falen.
Kortom; hij gaat het minder goed doen en na verloop van tijd kapot.
zou flushen dan nog helpen.
Dat ligt er aan hoe lang je al rijdt en je dus al klachten hebt als slip, bonkend schakelen etc. Neem anders eens contact op met een specialist zoals GS powerflush, MMTS op TPR.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21363
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Kleine correctie Christiaan: atf kan geen 240 graden worden omdat het spontaan ontbrandt bij 150 graden of meer. Ik verwacht dan oom dat de temperaturen die jij noemt gelezen moeten worden als fahrenheit en geen celcius.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kick schreef: 07.09.2024 - 07:10 Beetje een aanhakende vraag over handschakelen met een automaat; kun je ook afremmen op de motor met een automaat? Ik heb een 940 gehad waarbij ik dat kon doen door de pook van D naar 2 terug te zetten als ik op een stoplicht aan kwam rijden of in een situatie waarbij ik niet perse hoefde te remmen maar toch snelheid wilde terugnemen.

Zou dat met mijn XC60 ook kunnen? Dus als ik wil afremmen op de motor door de pook naar links (stand S) en dan een versnelling lager doe (dus naar de - )?

Niet dat ik dit nou elke 3 kilometer doe maar ik ben gewoon nieuwsgierig of iemand dat wel eens uitgeprobeerd heeft. Ik zelf durf dat namelijk niet zomaar...
Geen enkel probleem, ik rem altijd af op de motor met een aanhanger erachter zodat niet alle remkracht van de remmen hoeft te komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29444
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is heel handig om te doen, zo deden wij dat vroeger in ons caravan tijdperk ook.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”