T4 distributieriem vervangen

Plaats reactie
Motil
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.10.2022 - 19:59

Beste,

Kan iemand me wellicht adviseren. Ik rijd nu zo'n 1,5 een T4 van 2018. Nu heeft deze 158.000 gelopen. Deze is dealer/specialist onderhouden. Nu was ik niet zo tevreden over mijn lokale specialist dus besloot om mijn volgend onderhoud bij de dealer te laten doen. Ik wilde wel een beetje weten waar ik qua kosten rekening mee moest houden, daarom vroeg ik de dealer om de kosten voor het vervangen van de distributieriem met de verwachting dat deze bij 180.000 vervangen moest worden.
Als antwoord kreeg ik een opgaaf van ca. 750,- (voor een dealer best netjes dacht ik) maar ook de mededeling dat deze pas bij 240.000 vervangen moet worden. Kan iemand deze km-stand misschien bevestigen? Ik vind namelijk tegenstrijdige berichten.
Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8533
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Voor een Volvo dealer is die prijs best laag als ik hier de verhalen wel eens lees.
Ik dacht ook 180.000 km of 10 jaar, maar kan bij de VEA blokken wel weer verhoogd zijn. Al is 240.000 best veel en kan het geen kwaad om bij 180 al te vervangen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Jiska
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Ik dacht net als jullie ook 180.000 km. Ik dacht dat iedere 8 jaar de riem vervangen moest worden, maar misschien heb ik het mis. De prijs van het vervangen ligt tussen de 500 en 800 euro dus dan valt 750 voor de dealer nog mee.
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | gekocht met 330.000km | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / HP sound, Geartronic, Bi Xenon

Vorige Auto: (Profielfoto)
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024
Sentinels velgen, D5 moter, HU650 / Base audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

VEA 2.0 liter is de interval voor de distributieriem 240K, je kunt dus nog prima even verder met de huidige.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8533
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dus toch, dat zijn gewoon serieuze getallen hoor.
Lekker door rijden dus :)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Motil
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.10.2022 - 19:59

Kijk dat scheelt alweer een flinke slok qua kosten. Allen bedankt voor de snelle reactie
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Is het advies niet enkele jaren geleden omgezet naar 180K?

Ik rijd in een Volvo met dezelfde motor en begreep dat voor de VEA benzine motoren het vervangingsinterval naar 180K was gezet... Helemaal zeker weten doe ik dat niet. Wel dat ik het zelf niet ga afwachten. Een riempje gaat echt geen 240.000 km mee.
Bij mij gaat die dan ergens tussen de 150K en de 180K, maar ik ben van better safe than sorry :-)
(ik zal nog eens zoeken of er iets over te vinden is, goeie vraag eigenlijk)

Vermoedelijk ga ik die km stand niet eens halen met mijn kar en is deze al ingeruild op een klein zuinig gevalletje of iets semi-verplicht elektrisch (door de overheid door maatregelen)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Motil
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.10.2022 - 19:59

Mocht je iets kunnen vinden, dan houd ik me zeker aanbevolen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

flevodirk schreef: 23.05.2024 - 20:10 Is het advies niet enkele jaren geleden omgezet naar 180K?
Nee, dat was volgens mij voor de diesel en zelfs naar 150 (bron: https://volvoserviceonly.nl/volvo-distr ... 0150.000km.)
Bij mij is de d-riem bij mijn 2.0 VEA benzine gewoon bij 240 Kvolgens schema vervangen en niet eerder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ja zoiets zocht ik. Dan zal ik er wel naast zitten. Toch zal ik zelf die spulleboel eerder laten vervangen, het gaat er nog steeds niet bij mij in dat dit riempje zolang mee kan.

Anyway: wel grappig dat die VOMD ook aanbied om de waterpomp mee te vervangen tijdens de wissel, die pomp is bij de VEA blokken elektrisch en draait dus niet mee zoals voorheen. Tenzij die elektrische waterpomp ook weer een interval heeft van 240.000? Weet iemand dit toevallig?
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is bij mij niet vervangen in ieder geval
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”