Kick schreef: ↑15.04.2024 - 09:04
Wat bedoel je met eCall?
eCall (Europese benaming) zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -mijn-auto is het SOS systeem dat Volvo vanaf 2015 al meegeleverd heeft (Verplicht vanaf ergens in 2018). Echter in de APK staat dat als het erop zit moet het degelijk werken. Zie https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... richtingen
Dit systeem zit bij Volvo in dezelfde module als VOC. Die van mij is kapot, vandaar dat ik zo op zoek was naar een oplossing om toch nog door de APK te komen.
Toevallig vandaag contact gehad met Volvo over dit issue. Kreeg het volgende terug:
Er is geen ombouw naar een 4G systeem mogelijk.
Er wordt door Zweden wel gewerkt aan SW om de VOC functie uit te programmeren mocht 2G verdwijnen.
Met deze SW wordt dan ook het geboortekaartje van de auto aangepast en dan zou de APK geen probleem mogen zijn.
Er is nog geen planning bekend voor deze SW.
Kijk net in de VOC app onder autosoftware en ga scrollen in het lijstje zie ik dat er in maart 2022 een update geweest is voor de 2G/3G/4G netwerkverbindingsdiensten.
Zouden meer mensen dit hebben gehad en is het probleem mss al onbewust opgelost?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Software vervangt de noodzakelijke hardware inderdaad niet. Het wordt ook steeds onzekerder bij Volvo, de pagina waar een en ander wordt beschreven is geupdated op 13 mei 2024. Auto's van modeljaar 2020 en ouder zouden mogelijk geraakt worden door uitfasering van 2G/3G. Nu zijn alle auto's van 2017 tot 2024 zonder Google diensten (waarschijnlijk AAOS) mogelijk geraakt. Bron: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... dem&page=0
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar EngineeredAlderbastend compleet V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019 V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex V70 T5 aut, MY2001 Full Options V70 2.5 Europa, MY1998
Hmmm, Volvo weet het dus eigenlijk ook niet zoals ik het lees. Nog steeds beetje vaag, het zou volgens mij wel duidelijk moeten zijn wat de gevolgen zijn. Ze weten toch wat ze installeren in de auto's.
Persoonlijk vind ik het een slecht verhaal van Volvo om zo duiater te blijven.
In USA hebben ze weer andere informatie: https://volvo.custhelp.com/app/answers/ ... ork-sunset Daar lijkt het erop dat het nieuwe CMA en SPA platform niet geraakt wordt. Hoewel USA ook spreekt van 4G/LTE is de achterliggende implementatie net wat anders dan in Europa, wellicht dat dit de verklaring is. Je zou toch van een autofabrikant verwachten dat ze global multimode modems toepassen in moderne auto's. Het lijkt mij ook dat Volvo per VIN weet welke modems dat zijn. Voorlopig maar afwachten.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar EngineeredAlderbastend compleet V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019 V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex V70 T5 aut, MY2001 Full Options V70 2.5 Europa, MY1998
Eens Rogier, afwachten... Er worden nog meer auto's geraakt dan ik eerst dacht. Ik heb trouwens net mijn VOC met een jaartje kunnen verlengen. Had eerst 2 jaar besteld in de hoop nog wat maandjes extra eruit te kunnen halen, maar helaas! Ik kreeg nl een maitje van de leverancier dat het met max 1 jaar verlengd kon worden voor mijn auto..
Ik zal dat VOC wel missen zeg!
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Vorige auto-S60 verbruik
Sterker nog. Ik vind het schandalig dat Volvo niets doet om dit te veranderen. Wil er desnoods wel voor betalen. Maar ook die optie is tot op heden niet gegeven. En verwacht ook eigenlijk niets meer van Volvo. Ze hebben er geen baat of commercieel belang meer bij. Dus tijd voor een andere auto denk ik. En dan is het de vraag of het een Volvo word. Want modellen 2021 of 2022 etc hebben geen BLISS. Door chip tekorten destijds. Ook zo’n vreemde actie van Volvo om dat niet achteraf te laten inbouwen.
Las dat men in Zweden spreekt over een mogelijk rijverbod voor auto's waar het noodsysteem door uitzetten van 3G niet meer werkt.
Het zou om +/- 300.000 auto's gaan. Bron carup.se
Denk dat volvo
(en andere fabrikanten) onder die druk er niet aan ontkomt om iets aan te bieden
Veel Volvo-modellen zullen tot 2017 voorgoed het contact met het netwerk verliezen. Nieuwere auto's hebben mogelijk een update nodig.
Bij Volvo zijn er in Europa 300.000 auto's die binnenkort het contact met het netwerk volledig zullen verliezen. Volgens Volvo kunnen diensten als infotainment-apps, eCall/SOS/ACN en On Call-diensten in de auto en de externe diensten van de Volvo Cars-app getroffen worden. Dit betekent dat functies als noodoproepen, rijgegevens en verwarmingsapps niet meer werken.
- Volvo-auto's waarin ons nieuwste systeem met Google niet vóór 2019 is ingebouwd, zullen er last van krijgen - in verschillende mate, zegt PR-manager Magnus Holst.
Op nieuwere jaarmodellen van Volvo zal er een software-update beschikbaar zijn. Deze auto's hebben een 2G/3G/4G-modem, maar ondersteunen momenteel geen voice over 4G. Met de nieuwe software zullen spraakoproepen via 4G mogelijk zijn, evenals andere firmware-gerelateerde updates die de verbonden diensten zullen beveiligen. Dit zorgt ervoor dat eCall/SOS/Automatic Crash Notification en eCall/On Call/Assist werken na de 2G/3G-uitschakeling, evenals externe diensten en diensten zoals Sensus Connect en Connected Safety.
Voor een aantal verschillende Volvo-modellen die tot en met 2017 zijn gebouwd, is geen update beschikbaar. Dit geldt voor de V40 (tot 2019), V50, S60, V60, V70, S80, XC90 die niet gebaseerd zijn op de zogenaamde SPA- en CMA-platforms, er is geen update beschikbaar. Bij SOS-oproepen verliezen de auto's de functie en werkt de app waarmee de standkachel gestart kan worden niet meer.
- De klant kan de parkeerklimaatfuncties nog steeds vanuit de auto bedienen. In de VS zijn hardwareoplossingen beschikbaar, maar deze zijn technisch niet haalbaar voor Europese auto's en zijn daarom hier niet beschikbaar. Volvo raadt oplossingen van derden niet aan, zegt Magnus Holst.
Dit valt mij toch wel tegen, ook Volvo wist dat dit er wel aan zat te komen.
En ook met de V40 stug doorgaan tot 2019 met oude hardware.
Had door ook wel tussen 2017-2019 een hardware update verwacht.
Handig zo'n SOS button en standkachel dan.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Dit is oplossing voor alle functies te bedienen ia app, waaronder je standkachel.
Alleen SOS functie werkt hier helaas ook niet mee.
Klopt deze "oplossing" is al diverse keren voorbij gekomen en ik vrees dat ook dit zal moeten kopen. Maar echt goedkoop is het niet. De 4G variant (die moet je dus hebben, de rest vd netwerken zijn er dan immers niet meer) - 300 piek zeg maar + een abo per jaar. Ik heb het er wel voor over hoor, maar had liever 400-500-600 euro aan de dealer betaalt voor een vervangend 4G modem en alles bij het oude en vertrouwde gelaten.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Vorige auto-S60 verbruik
Dit is oplossing voor alle functies te bedienen ia app, waaronder je standkachel.
Alleen SOS functie werkt hier helaas ook niet mee.
Klopt deze "oplossing" is al diverse keren voorbij gekomen en ik vrees dat ook dit zal moeten kopen. Maar echt goedkoop is het niet. De 4G variant (die moet je dus hebben, de rest vd netwerken zijn er dan immers niet meer) - 300 piek zeg maar + een abo per jaar. Ik heb het er wel voor over hoor, maar had liever 400-500-600 euro aan de dealer betaalt voor een vervangend 4G modem en alles bij het oude en vertrouwde gelaten.
zo sta ik er ook in, volvo duidelijk niet, die lijkt niets meer te zien in mensen die heel tevreden waren met duidelijke core values en logische bediening daarvan..
Volvo is gewoon niet meer het merk wat het was.
Achterwaartse compabiliteit doen ze niet aan, klantenbinding nog minder. Veiligheid is ook een loze marketing kreet lijkt het wel.
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als de wetgever een paar honderdduizend moderne auto’s aan de kant zet vanwege uitfasering oude technologie.