versnellingsbak Volvo 245

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pvannuys
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
Locatie: Landgraaf

Ik heb een vraagje.
De versnellingsbak van mijn Volvo begint in de 5e versnelling bij lage toerental een beetje geluid te maken (te 'gieren'); ook in de andere versnellingen is dit -maar in mindere mate- hoorbaar.
Ik denk dat waarschijnlijk de lagers versleten zijn na 330.000 km.
Heeft iemand tips wat het beste te doen in zo'n geval.
Helpt bv andere olie met een hogere viscositeit of wordt het toch revisie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mvg,
Paul

va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

advies revisie of sloop bak
The Boz
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Weet je zeker dat het de versnellingsbak is? Die van mij (240GL 280.000km) "giert", het is eigenlijk meer een hoge toon, ook. Dat zit 'm echter in het achterdifferentieel en dan met name als hij warm is. Ik vind het wel een rustgevend geluid en maak me er geen zorgen om. Ik heb namelijk laatst nieuwe olie op het diff gedaan en even naar de tandwielen laten kijken en die zagen er nog goed uit.
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

ps. mooie auto!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
pvannuys
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
Locatie: Landgraaf

Ben er inderdaad erg trots op!!

Goede tip overigens en zal meteen eens naar het achterdifferentieel laten kijken zaterdag als ik nieuwe olie in de versnellingsbak doe.
Ik probeer toch eerst de olie te vernieuwen met een hogere viscositeit en kan dan meteen de oude olie controleren op slijpsel/metaalresten.
Helpt de nieuwe olie niet, dan laat ik de bak openmaken en het lager vernieuwen; ik ken nl. iemand die hier erg handig in is en bij een revisiebedrijf heeft gewerkt.
Zelf denk ik toch dat het de versnellingsbak is vanwege:
1) geluid begint bij overschakelen naar de 5de in het lage toerental (~100km/h) en verdwijnt dan weer bij hoger toerental vanaf 120km/h
2) geluid voornamelijk in z'n 5de en heb me laten vertellen dat deze op een secundaire as draait waarvan dan het lager versleten is.
3) maakt verder niet uit of hij koud of warm is.
Een ander alternatief is een vervangende bak want die zijn nog genoeg te kopen; alleen nog uitvinden waar?
De duurste optie is een revisie 600~750 euro; laat ik toch even achterwege.
mvg,
Paul

va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Nienwue olie op de bak is altijd goed. Was voo rmij zo vanzelfsprekend dat ik dat over het hoofd zag. 10 Tegen 1 dat het daarna gewoon goed is!

Succes
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Nieuwe......
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

oudegroen schreef:ps. mooie auto!
Ja en staat mooi op zijn poten!!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
pvannuys
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
Locatie: Landgraaf

klopt Paul; met die verzwaarde achterveren en nieuwe schokbrekers staat ie voor mijn gevoel zelfs beter dan orgineel. Hoogte laadvloer<>wegdek nu 63cm, tov de folder 59cm.
Nu de bak nog.
mvg,
Paul

va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

Als het de versnellingsbak is, dan moet hij in z'n vierde versnelling stil zijn.

De 4 is namelijk zijn prise-direct, dus rechtstreekse verbinding tussen krukas en cardan-as. Dan worden er ook geen lagers belast.

Overigens kan je met een gierende versnellingsbak net zo makkelijk nog eens 50.000 km. rijden, maar ik geef toe, het gaat wel irriteren.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

En..... heb je al wat geprobeerd?
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
pvannuys
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
Locatie: Landgraaf

Ik heb er nieuwe olie ingedaan (ATF olie voor automatische versnellingsbak, met een dikke olieachtige toevoeging uit een tube) en even een weekje ermee gereden.
Het geluid is welliswaar ietjes anders maar toch nog aanwezig en vooral te horen in de 5de bij lage toeren/volle belasting en wordt minder bij hogere toeren/minder belasting, dus vanaf 120km/h.
Ik denk dus toch dat het de lagers van de secundaire as zijn.
Schakeld verder prima en zelfs iets beter met die nieuwe olie.
Op de beide stoppen zat inderdaad metaalslijpsel en de uitkomende olie was zwart.
Na een lange rit naar Groningen begint het geluid inderdaad wat te irriteren en ik ga toch eens kijken voor een vervangende bak of nieuwe lagers in deze bak.
mvg,
Paul

va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

mmm succes!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
dijksman
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.03.2008 - 23:23

Hallo Paul
Ben benieuwd wat jouw oplossing is geweest.
Mijn Polar heeft exact het zelfde probleem.

Grt Jos
Gebruikersavatar
pvannuys
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
Locatie: Landgraaf

dijksman schreef:Hallo Paul
Ben benieuwd wat jouw oplossing is geweest.
Mijn Polar heeft exact het zelfde probleem.

Grt Jos
Hallo Jos,

Ik heb een andere gebruikte versnellingsbak erin gelegd en het euvel was meteen weg en hij doet het nog steeds prima!
Is wel even zoeken, maar had toch veel aanbiedingen gekregen en uiteindelijk de meest prijsvoordelige (€125) met de minste km (2ton) gekocht ergens bij een particulier in Zwolle.
Revisie koste €750 en was me wat te duur, ook omdat er nog genoeg gebruikte te krijgen zijn.
Via diverse forums kun je zoekadvertenties plaatsen voor onderdelen bij demontagebedrijven (enkele aanbiedingsmailtjes heb ik nog!!) en via Pewi Racing (http://www.pewi.nl/) heeft me destijds aanbiedingen van particulieren opgeleverd (webmaster@pewi.nl) en daar heb ik gebruik van gemaakt.

succes en ik hoor het wel ,
Paul
mvg,
Paul

va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
Gebruikersavatar
pvannuys
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
Locatie: Landgraaf

dijksman schreef:Hallo Paul
Ben benieuwd wat jouw oplossing is geweest.
Mijn Polar heeft exact het zelfde probleem.

Grt Jos
En Jos, heb jij het inmiddels ook opgelost?
mvg,
Paul

va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”