Trillingen bij accelereren? 9 out of 10 dat dit het is...

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

Hi,


De afgelopen maanden heb ik rondgezeuld met een trilling vanuit het subframe aan mn c30 2007. Had m 2e hands gekocht in Zweden, en was zodoende niet helemaal op de hoogte van de reparaties.

Voor iedereen die een trilling ervaart in het subframe , rond de koppeling en op het gaspedaal bij bepaalde toeren , dan is dit bericht wellicht interessant voor jou. Ik ben Jeroen woonachtig in Zweden, en ik ben sinds 2 maanden c30 eigenaar, naast mn xc90.

Bij aankoop voelde ik wat verschillende trillingen, en met deze aanpassingen bleef het probleem:
  • Stabilisatorstangen vervangen
    aandrijfassen vervangen (compleet)
    nieuwe banden op nieuwe velg vervangen
    vliegwiel met koppelingsset incl. druklager vervangen
    Bobines vervangen
    Bougies vervangen
Dus dat was even heel erg kl#te.

Uit gekkigheid ga je dan toch maar de motorsteunen vervangen, terwijl het niet voelde als een trilling vanuit de motor, maar op aanraden van dit forum toch gedaan en inderdaad, ze waren ook wel aan vervanging toe.

Het probleem bleef echter gewoon, al werd de triling wel meer gedempt door de nieuwe steunen. (ik heb de uppers L en R vervangen, maar ook de torque steun onderin, zijn in totaal 3 )

Tot ik op een gegeven moment 2 garages bezocht en waarvan 1 zei : niet om het een of ander, maar je inner joint vanuit de transmissie (weet niet hoe dat in NL heet) van de rechteras is heet, dus ik denk toch dat het de aandrijfas is. Ik zei toen dat ie nieuw was, maar hij wilde het toch proberen. Ik heb toen de Sachs (groot merk in Zweden) vervangen voor een Pro-meister aandrijfas, maar het probleem bleef. De shop was zo coulant om geen tijd te rekenen, omdat het probleem bleef.

De andere shop zei toen : niet om het een of ander, maar ik denk toch dat het de aandrijfas is, want het voelt zo en de rest heb je al vervangen. Toen zei ik, ik heb mn 2e er nu in zitten, en dat heeft niks uitgemaakt dus dat is het niet. Toen zei de shop, ja maar je moet het eens proberen met een OEM as, ik denk dat je het probleem dan oplost.

Na wat wikken en wegen heb ik uiteindelijk toch de gok gewaagd, omdat ik het echt niet meer wist. 1 ding wist ik wel, ik wilde niet meer zo doorrijden met deze auto want de trilling was gewoon niet te doen en bovendien voelde het ook alsof niet alle kracht werd overgebracht op de assen.

Toen ik de as ontving van Volvo ik gelijk iedereen gebeld om te vragen of iemand m eronder kon zetten, maar niemand had tijd de komende 4 weken. Ik was er toen zó klaar meer dat ik het zelf gedaan heb . Er zijn prima handleidingen op YT te vinden, dus moeilijk is het niet, je moet alleen wat tools kopen.

En jawel, bij het wegrijden voelde ik het direct. Op alle momenten waarop ik normaal een trilling voelde, bleef het nu stil en daarnaast heb ik er 10pk bijkregen voelt het, omdat alle power uit de transmissie geruisloos doorgestuurd word naar mn rechteras. Ik heb van dezelfde donorauto nu ook de linker as besteld.

Ik ben nu financieel even aan het herstellen :) . Als je dit probleem hebt, en je hebt verschillende dingen geprobeerd zoals ik en het probleem blijft bestaan: koop 2 nieuwe originele assen bij de volvo dealer, of ga naar Hunterparts of auto Rima oid voor een originele 2e hands. Ik zou de gok om een aftermarket as te kopen niet meer nemen, al denk ik wel dat er goede merken zouden kunnen bestaan. Het lullige is alleen dat je geen garantie hebt tot ie er inzit.

Veel succes met je c30 vanuit Zweden!
Jeroen
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3083
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nuttig verhaal om het hier te delen met anderen.
Hopelijk eindelijk veel rijplezier nu
en een zorg minder.
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

mees schreef: 26.05.2024 - 09:02 Nuttig verhaal om het hier te delen met anderen.
Hopelijk eindelijk veel rijplezier nu
en een zorg minder.
Thanks!
jeroonski
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.05.2024 - 11:01

mees schreef: 26.05.2024 - 09:02 Nuttig verhaal om het hier te delen met anderen.
Hopelijk eindelijk veel rijplezier nu
en een zorg minder.
Heb de polestar optimalisatie er nu in zitten, en ik kan nu de polestar 2 wel hebben deze T5 250pk ;)
Tien
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 10.02.2024 - 20:34

Superbedankt voor het delen. En wat zal je opgelucht en blij zijn en genieten van het koppel
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Plaats reactie

Terug naar “C30”