Hallo,
Ik rijd sinds een maandje of twee met een VEA D4 motor (150,000km) . Wat me steeds opvalt is de sterke penetrante geur die uit de uitlaat komt. Vooral als ik de garage in rijd ruik ik het sterk. Ik weet dat een diesel 'ruikt' maar deze heeft het wel erg. Totaal niet te vergelijken met mijn vorige vijfcilinder diesels.
Iemand die dit herkent? Is dit normaal of moet ik eens verder zoeken?
Inlaattraject is gereinigd, EGR dicht, geen olieverbruik. De geur was er al van in het begin.
Sterke geur uitlaat VEA D4
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Lekkende brandplaatjes bij de injectoren?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Roetfilter defect of doorboord of ...goedkope diesel zonder roosjes
Normaal ruik je een diesel bij koude start heel kort. ( als je dr naast staat in met de wind in jouw richting ) omdat t roetfilter nog niet warm is en nog niet optimaal werkt .
Of als het roetfilter 'gemodificeerd' is ( doorgemept dus ) of gewoon kapot .
Normaal ruik je een diesel bij koude start heel kort. ( als je dr naast staat in met de wind in jouw richting ) omdat t roetfilter nog niet warm is en nog niet optimaal werkt .
Of als het roetfilter 'gemodificeerd' is ( doorgemept dus ) of gewoon kapot .
- Almerev70
- 3rd Gear member
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Is het een motor met adbleu toevoeging? Zou dat het kunnen zijn?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Roetfilter defect zouden ze hier in Belgie opgemerkt hebben op de keuring. Ook heb ik geen sporen van roet op de chromé uitlaatdelen.
Motor is nog niet met adblue toevoeging.
Mss moet ik er eens een busje injectorreiniger aan de brandstof toevoegen.
Ook weet ik niet hoe een defecte lambdasonde zich evt manifesteerd.
Vermogen en verbruik zijn ok, ook geen foutcodes.
Motor is nog niet met adblue toevoeging.
Mss moet ik er eens een busje injectorreiniger aan de brandstof toevoegen.
Ook weet ik niet hoe een defecte lambdasonde zich evt manifesteerd.
Vermogen en verbruik zijn ok, ook geen foutcodes.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Ik heb geforceerd een regeneratie van het roetfilter uitgevoerd. Voor start 3,2g roet, na regeneratie nog steeds 3,2 gram (berekende waarde). Wel de eerste 10 minuten een redelijke walm zien opstijgen uit de uitlaat. Nu, voorlopig na deze actie geen geurhinder meer.