D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Het is niet te voorspellen hoe lang een blok mee gaat, hangt ook erg af van de vorige eigenaar en het periodieke onderhoud. De d3 is ook zeker niet zonder problemen. Collega heeft al veel bij de garage gestaan met zn v70 met zowel software als hardware problemen na 59dkm. Dus de 2.0 is zeker niet zonder problemen.
Gebruikersavatar
VolvoRover
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.02.2015 - 17:05
Locatie: Witgoor-Dessel

De 5cilinder diesel is eigenlijk best betrouwbaar. Het probleem van de klepstoters is enkel op modellen die wervelkleppen hebben tot 2008. Het is een combinatie van interne vervuiling met het verlengen van de onderhoudsintervallen.
De generatie van de 5 cilinder diesels van 2010 tot 2013 kan last hebben van een lekkende koppakking,maar op de hele tijd dat ik bij Volvo werkte heb ik er ongveer 5 vervangen....op misschien wel 200 wagens met die motor. D3/D4/D5/2.4D met meer dan 3 ton zonder problemen heb ik veel meer gezien hoor. Ik heb 5 jaar bij Volvo als technieker gewerkt en ben nog steeds onder de indruk hoe weinig (relatief gezien) motorproblemen er bij Volvo waren in vergelijking met andere merken waar ik werkte...
Het enige merk dat nog véél beter deed was (geloof het of niet) Rover met hun Honda motoren en gedowntunede BMW diesels en zelfs hun eigen motoren. Daar heb ik eerst gewerkt.
Maar een periode werken bij VAG geeft pas een echt beeld van problemen.
1988 Rover 827Vitesse,1993 Rover 620i,1994 Rover 827Coupé,1995 Rover 827Saloon,1998 Rover 620Si,2002 Rover 45,2003 Rover 25,2003 Rover 75Tourer,2004 MG ZT,2004 Rover 75 V8,1995 BMW 730 V8
2014 Volvo S60 T3
2015 Volvo V70 T4
2016 Volvo V70 T4 GT
2017 Volvo S60 T6
Past: Rover P6 2000TC,Rover Sterling 2.0,Rover 416Si,LR Freelander 2 TD4,Volvo C70 2.4,Volvo V70 D3
Gebruikersavatar
VolvoRover
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.02.2015 - 17:05
Locatie: Witgoor-Dessel

Met de hand op het hart: Koop een 5 cilinder Volvo diesel,rij er goed mee (rustig warm rijden,af en toe een goed doorstampen als ie warm is) en smeer hem elke 15d km met 0W30 olie (liefst van Castrol) en hij gaat zonder problemen 5 ton mee.
1988 Rover 827Vitesse,1993 Rover 620i,1994 Rover 827Coupé,1995 Rover 827Saloon,1998 Rover 620Si,2002 Rover 45,2003 Rover 25,2003 Rover 75Tourer,2004 MG ZT,2004 Rover 75 V8,1995 BMW 730 V8
2014 Volvo S60 T3
2015 Volvo V70 T4
2016 Volvo V70 T4 GT
2017 Volvo S60 T6
Past: Rover P6 2000TC,Rover Sterling 2.0,Rover 416Si,LR Freelander 2 TD4,Volvo C70 2.4,Volvo V70 D3
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je ervaring dat de castrol olie het beter doet dan andere? Ik ben van castrol 0W30 A5/B5 overgestapt op Shell 0W30 A5/B5 en merk geen verschil in motorloop.
Wel erg leuk om te horen van een redelijk onafhankelijk kenner dat Volvo het best goed doet. We horen hier alleen maar problemen, en dan lijkt het soms dat volvo er niet best af komt. En als je zelf veel problemen hebt met je auto geloof je ook graag dat dat bij alle Volvo's zo is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4286
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik vond mij D5jes lekkerder(mooier) lopen met Shell dan met Castrol. Beide met zelfde specs. Het kan tussen mijn oren gezet hebben maar een vriend van me heeft hetzelfde

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

sbv schreef: Het kan tussen mijn oren gezet hebben maar een vriend van me heeft hetzelfde
Dan worden wij nog even geen vrienden ............. O-)
Gebruikersavatar
VolvoRover
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.02.2015 - 17:05
Locatie: Witgoor-Dessel

[quote="edraket"]
Heb je ervaring dat de castrol olie het beter doet dan andere? Ik ben van castrol 0W30 A5/B5 overgestapt op Shell 0W30 A5/B5 en merk geen verschil in motorloop.
Wel erg leuk om te horen van een redelijk onafhankelijk kenner dat Volvo het best goed doet. We horen hier alleen maar problemen, en dan lijkt het soms dat volvo er niet best af komt. En als je zelf veel problemen hebt met je auto geloof je ook graag dat dat bij alle Volvo's zo is.
[/quote]

Ik heb bij een dealer gewerkt waar Castrol werd gebruikt en bij een andere waar Elf werd gebruikt,voor de 0W30 A5/B5. Mijn idee had dit geen invloed op het klepstoterprobleem. Mijn idee is dat het interval waar de olie mee wordt gewisseld en de rijstijl van grootst belang was.

En onafhankelijk ben ik zeker,mijn passie zijn Engelse wagens en ik was eigenlijk helemaal geen Volvovist toen ik er ging werken als technieker. Maar na jaren is dat wel gekomen want je ziet dan pas dat Volvo nog steeds betrouwbaar is,ondanks dat ze ook hun problemen hebben maar die zijn best te vermijden en in mijn ogen veel minder dan bij andere merkten waar ik aan werkte...en dan vergeet ik nog niet de veiligheid wat echt geen fabeltje is. Mocht ik na meer dan 5 jaar sleutelen aan Volvo er zelf niet achterstaan zou ik nu geen S60 en V70 hebben hé
1988 Rover 827Vitesse,1993 Rover 620i,1994 Rover 827Coupé,1995 Rover 827Saloon,1998 Rover 620Si,2002 Rover 45,2003 Rover 25,2003 Rover 75Tourer,2004 MG ZT,2004 Rover 75 V8,1995 BMW 730 V8
2014 Volvo S60 T3
2015 Volvo V70 T4
2016 Volvo V70 T4 GT
2017 Volvo S60 T6
Past: Rover P6 2000TC,Rover Sterling 2.0,Rover 416Si,LR Freelander 2 TD4,Volvo C70 2.4,Volvo V70 D3
Höljesviking
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13.08.2014 - 14:06

Ik weet dat de XC70 D5 van de Zweedse politie pas na 300.000 vervangen gaat worden. Pas dan acht men de kans op duurdere reparaties groter.

Mijn XC 70 D5 ( Polestar chip) van 2014 heeft er pas 20.000 op zitten dus kan nog wel even mee voor we aan die km's zitten.
Ik laat de auto bij de dealer onderhouden en ga er vanuit dat zij er de meest optimale olie in doen. Maar ik zal er voor ze zekerheid toch maar eens een flesje Castrol olie in zetten voor onderweg... je weet maar nooit.
Heb met Castrol erg goede ervaring in mijn vorige V70 2.5T
Woonplaats:
NL: Vlakbij de Efteling
SE: Holjes, Torsby, Nord Värmland Sweden
Volvo XC70 D5 AWD 2014 Polestar
Volvo V70 2.5T 2006
Volvo 945 2.3T 1997
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

VolvoRover schreef: En onafhankelijk ben ik zeker,mijn passie zijn Engelse wagens en ik was eigenlijk helemaal geen Volvovist toen ik er ging werken als technieker. Maar na jaren is dat wel gekomen want je ziet dan pas dat Volvo nog steeds betrouwbaar is,ondanks dat ze ook hun problemen hebben maar die zijn best te vermijden en in mijn ogen veel minder dan bij andere merkten waar ik aan werkte...en dan vergeet ik nog niet de veiligheid wat echt geen fabeltje is. Mocht ik na meer dan 5 jaar sleutelen aan Volvo er zelf niet achterstaan zou ik nu geen S60 en V70 hebben hé
Haha, ik herken dat. Sleutel ook wel liever aan de V70 dan aan mijn Jaguar XJ-S V12. Bougies vervangen is een halve dag werk bijvoorbeeld. Als je ziet wat je allemaal moet slopen om erbij te kunnen? Dat is tegenwoordig gelukkig beter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
VolvoRover
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.02.2015 - 17:05
Locatie: Witgoor-Dessel

Inderdaad maar het plezier dat je van de V12 terugkrijgt is gigantisch hé....5.3 of zesliter?
1988 Rover 827Vitesse,1993 Rover 620i,1994 Rover 827Coupé,1995 Rover 827Saloon,1998 Rover 620Si,2002 Rover 45,2003 Rover 25,2003 Rover 75Tourer,2004 MG ZT,2004 Rover 75 V8,1995 BMW 730 V8
2014 Volvo S60 T3
2015 Volvo V70 T4
2016 Volvo V70 T4 GT
2017 Volvo S60 T6
Past: Rover P6 2000TC,Rover Sterling 2.0,Rover 416Si,LR Freelander 2 TD4,Volvo C70 2.4,Volvo V70 D3
aeos
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.07.2006 - 17:28

Hier ook een sinds een week een D5 motor probleem.

Reed op de A1 en merkte drie korte hikjes in de XC70 (2008) daarna 10 km verder wilde ik een vrachtwagen inhalen, maar kon geen snelheid meer maken, rond de 2100 rpm zwabberde de toerenteller, en de snelheid viel terug van 107 km (in de nacht) na iets boven de 70 km. Dacht aan een noodloop, maar zijn zekerheids halve gestopt en hebben Volvo Assistance opgebeld, die een wegenwacht stuurden. Na ruim een uur kwam deze, luisterde kort en kwam tot de conclusie om een berger te laten komen om de AWD te bergen.

Daarop is deze na de Volvo dealer gebracht, en daar vond men metaalschilfers in de carterpan, en via een endoscoop camera zag men dat cilinder 4 bijna bovenin stond, en dat er een klep was afgebroken en dwars in de cilinder stond. Conclusie motorschade!!
Men vermoede dat misschien de distributieriem 3 tandjes versprongen was. Met de eerste 3 schokjes die ik voelde, kwam later het trillen in het stuur, pedalen en zelfs stoelzitting, dit was ook het moment dat we direct gestopt zijn en hulp hebben ingeroepen.

Nu dus kijken wat we moeten doen....Ruilmotor (maar die zijn ook niet gereviseerd en maar 3 maand garantie) of revisie van het huidige blok, maar ook dan niet zeker wat de kosten gaan worden. Onze XC70 heeft 191.000 km er nu net opstaan, komt elk jaar voor de beurten bij de off. Volvo dealer, zit erg goed in het onderhoud ook preventief, dus dat kan het niet zijn. Rij al sinds 1988 Volvo en weet de betrouwbaarheid van het merk te waarderen, en kwaliteit, maar het heeft nu wel een flinke deuk opgelopen.

Wat is wijsheid, waar kan het door gekomen zijn. De motor was warm, reed op cruise control, wilde kort versnellen om achter een vrachtwagen in te halen. Ik weet het niet, baal enorm en sta nu voor kosten die nog niet precies bekend zijn, hoor morgen meer bij de dealer. Had het verhaal hiervoor ook gelezen, en dacht op dit topic even door te gaan.

Het vreemde is ook dat er geen waarschuwingslampjes branden of dat er daarvoor problemen waren, Februari nog onderhoud gehad en in Maart nog een reparatie van een vastgelopen dynamo poelie verholpen en nieuwe aandrijfriemen gemonteerd,

Distributie riem was ook nog in 2020 vervangen en zat er pas 66.000 km op. De XC70 kan qua onderhoud geen klagen hebben, maar nu staan we dus voor een dilemma en hoge kosten... Wat te doen, wat kan de oorzaak zijn geweest?

Zie wel ruilmotoren staan bij bv. Rima / Elferink maar een ruilmotor is ook niet gereviseerd, en bied maar 3 maanden garantie.
Onze D5 motor reviseren kan, maar pas na los halen zijn totale schade en kosten te zien, en kunnen we pas handelen. Dan moet het revisiebedrijf ook nog tijd hebben, en staat de XC70 stil bij de dealer wachtend op herstel.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 760
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zo dan! Ik dacht dat die vijfcilinders nog niet kapot te knuppelen waren.

Persoonlijk zou ik een ruilmotor zoeken of de auto verkopen. Revisie is duur en er komen vaak nog zaken bij. Is de auto je dat allemaal wel waard?
aeos
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.07.2006 - 17:28

Dat was ook onze insteek toen wij de XC70 D5 kochten, een kilometer vreter en betrouwbaar. En dat was ook zo sinds 7 jaren, maar helaas is met alle goede liefde en beurten trouw aan de dealer dit nu gebeurd......

Dat is ook waar mijn dilemma nu ligt, mijn hart ligt bij de huidige defecte XC70, maar ik moet ook rationeel zijn en de te verwachten kosten die kunnen komen, maar zonder motor verkopen zal ook niet alles meer opbrengen helaas. Een zwarte dag en met veel pijn in het hart.....
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8534
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb net iets soortgelijks mee gemaakt, wel een 2.5t benzinemotor.
Vorig jaar al gestotter van de motor, en echt serieus schudden in de auto. Nieuwe bobines en bougies vervangen, probleem weg.
2 maanden terug op de A31 in Duitsland een stukje 150 gereden, schudden en noodloop kwam weer terug. Rustig naar huis gereden (ja, dat dan weer wel) en de endoscoop er in gedrukt. Verbrande uitlaatklep op cilinder 4.

Kop er af geschroefd en naar een revisiebedrijf gebracht hier in het dorp. Ja hoor die kan ik wel maken voor je, kleppen, rubbers, pakkingen, alles weer netjes. Reken op 600 euro. Dus dat viel me reuze mee.
Maar ik liet hem foto's zien van zuiger 4, die is brandschoon en dat hoort niet zo.
Breng het onderblok ook maar want de zuigerveren laten olie door, en dan sloop je de gereviseerde kop zo weer.
Ik zei ik zoek wel een compleet blok. Die heb ik gevonden voor 1000 euro inc spruitstukken, turbo en automaat.
Zelf ingebouwd en dus voor ruim 1000 euro klaar. Maar wat je zegt, gebruikt blok waarvan je ook niet weet wat hij gaat doen.

Van een D5 heb ik eigenlijkk wel hogere verwachtingen, zeker een Euro 3 D5.
Welke klep is door de zuiger gegaan, inlaat of uitlaat?
Reparatie wordt zeker een dure, want alles tussen carterpan en kleppendeksel moet los en uit elkaar. Dan moet hij er toch uit, dus dan zou ik ook voor een ruilblok gaan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19592
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik weet van een D5 waar hetzelfde mee is gebeurt als bij jou. De eigenaar heeft deze laten reviseren. Pas door de gleuf gehaald. Er nog een klein jaar mee gereden en daarna ingeruild.
Zoek maar op het forum bij V70/2.4D/2005.

Revisie kost als je het moet laten doen een vermogen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8534
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Was een 2.4D uit 2003 ;)
Maar zelfde blok met andere motor management ja.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Jiska
3rd Gear member
Berichten: 446
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Wat is het verschil met het motor management van de pre-facelift en de facelift?
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | gekocht met 330.000km | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / HP sound, Geartronic, Bi Xenon

Vorige Auto: (Profielfoto)
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024
Sentinels velgen, D5 moter, HU650 / Base audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8534
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nee dit ging even om een D5244T en een D5244T2
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28016
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jiska schreef: 27.05.2024 - 20:11 Wat is het verschil met het motor management van de pre-facelift en de facelift?
De oude 2.4D was de 136 pk versie van de Euro 3 D5 met 163 pk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
aeos
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.07.2006 - 17:28

In ons geval gaat het om de D5 met een Euro4, en 185 PK.

Vanmiddag na de dealer voor overleg, revisie bedrijf gesproken en zonder de motor uit elkaar te hebben gehaald is er niets over te zeggen en ook niet over de kosten. Maar dan moet daarna ook alles wat niet direct met de motor in verband staat vervangen worden. En ook dat loopt flink in de papieren vermoed ik.
Sta echt in tweestrijd, wil graag verder met onze XC70, daar er weinig vergelijkbare XC's zijn, en ook zoals onze in de huidige staat en ook onderhouds geschiedenis, maar ik besef me wel dat de kosten wel eens te duur worden nu, om nog door te rijden, en bij een ruilmotor is het alleen de motor, geen gereviseerd blok dat erin wordt gebracht, en maar 3 maand garantie en wat is er met die ruilmotor voorheen gebeurt. Ik ben echt flink teleurgesteld in dit Volvo D5 blok. Had verwacht 4 tot 5 ton er met gemak op te zetten. Jaarlijks Olie en filter en veel preventief onderhoud gedaan, dus technisch zou het daar niet aan mogen liggen. Ook met sommige delen de "lifetime" garantie van Volvo op onderdelen. Nu vanmiddag kijken wat dealer zegt en dan thuis samen besluiten hoe verder, of misschien ook niet.

Het is een echte domper, en vooral dat het zo uit het niets ontstond met drie korte hikjes op de A1.

Ik weet het niet meer, maar alleen verdriet om deze fijne wagen die we mogelijk toch nu moeten weg doen.....terwijl hij van buiten / binnen als nieuw lijkt.......
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”