D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Fredhead
Geartronic member

De Euro 4 staat er helaas wel een beetje bekend om.
Volvo heeft de onderhoudsinterval opgerekt naar 30.000 kilometer en samen met de milieu toevoegingen is dat gewoon te lang blijkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
mees
6th Gear member
Contacteer:

Ik snap je teleurstelling en tweestrijd.
Ooit een defecte automaat gehad en toen dacht ik ook: wat nu......
Overgelijkbaar met jouw kosten (verhoudingen) natuurlijk.
Ik hield toen van die wagen; laten repareren en 'pas door de gleuf'.
Nog jarenlang plezier en 'liefde' mee/van gehad.
Sterkte verder met jullie beslissingen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ruilblok met 3 maanden garantie hoeft niet slecht te zijn. Er worden genoeg auto's kapot gereden door een ander waarbij de (ook goed onderhouden) motor nog goed is en er uit gelepeld wordt.
Ik kocht mijn motor van een particulier, zonder garantie. Hij heeft wel iedere 10.000 km olie en filter ververst en altijd op 98 benzine gereden. Zegt niet dat dit nu een wonderblok is natuurlijk.

Revisie gaat zeker in de papieren lopen. Want ze doen dan niet alleen cilinder 4, maar pakken alle 5. En omdat ze zuiger 4 moeten vervangen gaat dat blok echt van carterpan en krukas tot nokkenassen en cilinderkop uit elkaar. Daar komen pakkingen, rubbers, kleppen, kleprubbers, keerringen, zuigerveren, alles bij. Misschien moeten ze hem nog boren/honen. Kleppen hoeven niet allemaal slecht te zijn, is ook niet per se nodig om alle 20 te vervangen. Ook niet alle zuigers.
Ja dan is hij als nieuw en beter dan een ruilblok maar werk en materiaal is duur. Laatst iemand die vertelde dat complete koprevisie van een 5 cilinder 2200 euro kostte, dus zonder onderblok.

Dan zeg je alles indirect om de motor heen, daarmee bedoel je echt alles? Lijkt me niet helemaal nodig hoor. Je kan dingen gaan schoonmaken of misschien reviseren zoals dynamo, gasklephuis, carterventilatie. Maar verder? Dingen als verstuivers kan je ook schoonmaken maar hoeft niet nieuw. Wel een puntje bij de Euro 4 D5 zijn die klepstoters dacht ik, die dan wel nieuw. En een wervelstang oid kwam vaak voor.

En je wil weten waarom die klep is afgebroken en nu rechtop in de zuiger staat, ook niet onbelangrijk.
Klepspeling te groot, slechte koeling? Was het inlaat of uitlaat?
Hoe lang reed je met de olie? Zoals Ferdi zegt, 30.000 is te veel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
aeos
2nd Gear member

De XC70 ging elk jaar en anders om de 15.000 na de dealer voor in ieder geval olie, oliefilter en ook de distributieriem om de 80.000 km, nu in 2020 pas 66.000 er mee kunnen rijden. Aan de interval van de motor kan het niet liggen, daarom is het mij ook een raadsel waardoor dit kon ontstaan. De monteur vertelde "domme pech" maar dat betwijfel ik wel, zeker gezien de staat van onderhoud en precisie van mijn kant met deze fijne XC. Ik denk niet dat ik snel weer zo'n wagen zal vinden, en met alle Diesel perikelen die er aan komen, zal dit in het geval van een volgende ook geen diesel meer worden. Had echt meer verwacht van onze D5 die verder zonder problemen lekker door ging, heerlijk zoevend over de wegen.

Of de koeling problemen had, of de klepspeling te groot, geen idee. Vanmiddag ga ik kijken en overleggen wat wijs is, maar helaas is mijn vertrouwen gebroken met deze pracht XC, en moeten we misschien toch verkopen, en de gespaarde kosten voor een andere inzetten. Zelfs na revisie (en de kosten) ervan wordt het thema "XC70" een heet hangijzer. Maar een fijnere XC70 is niet te vinden en vooral omdat we hem vanaf begin (import) kennen, en ook de vorige eigenaar ervan. En dat wordt heel moeilijk zoeken nog, zeker bij een XC70. Zoveel staan er niet meer in die staat waarin wij hem hebben. Zo zuinig en goed onderhouden door ons bedoel ik dan.
aeos
2nd Gear member

fredhead schreef: 28.05.2024 - 10:11 De Euro 4 staat er helaas wel een beetje bekend om.
Volvo heeft de onderhoudsinterval opgerekt naar 30.000 kilometer en samen met de milieu toevoegingen is dat gewoon te lang blijkt.
Onze interval was om de 15.000 km en jaarlijks zeker 2x dealer voor onderhoud of aanverwante zaken. En dan ook echt nieuwe olie, oliefilter en check van alles.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Dat maakt het moeilijk, als het zo'n fijne auto is die je niet weer vind. Is hij de investering dan waard he...
En zo niet, wat ga je dan weer kopen wat net zo lekker rijdt voor dat geld?
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
aeos
2nd Gear member

Met pijn in mijn hart..... bij de dealer geweest vanmiddag en de schade bekeken aan de D5 motor, die aanzienlijk is, de klep (weet niet welke in / uitlaat) is verbrijzeld en de klepsteel ligt op de zuiger en de klep lag er met ijzer vijlsel bovenop, deze heeft ook de cilinderkop beschadigd en verdere schade aan de cilinder met krassen in de wanden.

Conclusie: Nieuwe motor of ruilmotor (nou zou deze op dit moment niet te vinden zijn voor hetgeen we nodig zouden hebben en daarom is voor een mogelijk herstel uitgegaan van een nieuwe motor en de kosten ook voor een nieuwe motor ter vervanging.
Motor zou dan uit Zweden nieuw komen.

Dit maakt een compleet plaatje dat wij helaas teveel gaan vinden, en moeten we nu kijken wat we gaan doen. Herstel is mogelijk, maar de kosten voor een auto van 16 jaar wegen hier niet meer tegenop. Met spijt en slapeloze nachten tot gevolg.....
We dachten 400.000 km te halen maar het is nog niet eens de helft geworden helaas......

Nu moeten we kijken wat de waarde nog is, en wie hem mogelijk gaat kopen. En kijken we daarna wat wij kunnen gaan zoeken. De loterij winnen zou geweldig zijn nu, maar dat zal zeker niet gebeuren.

Dus....een Kl einde voor een geweldige XC70. Een oprechte en geweldige vriend die wij moeten na laten aan de dealer of ander persoon. Nu hopen dat de dealer ook helpt gezien de kosten die we altijd voor onze "veilige vriend" hebben betaald en vele mooie kilometers die wij ermee mochten maken, met een stevig maar goed onderhoud bij de dealer.

Wat er weer komt....is eerst even afwachten. Maar hopelijk zeker weer een Volvo en als kan een XC, maar geen XC70 meer....snik, snik.....
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

En een blok uit een sloper is echt geen optie?
Bij Google en Marktplaats vind ik direct een paar hits als ik zoek naar Volvo D5244T4
Ze zijn er wel. En maakt niet zo veel uit wat voor auto dat was. Motorsteunen van je eigen auto gebruiken en hij past gewoon.

Krijg je nog wat voor je auto?
Wel van plan een Volvo weer te kopen?
toppertje
6th Gear member

ik begrijp dat TS een beetje tegen is op een ruilmotor, maar wat is daar anders aan dan als een andere 2e hands auto? ook daar moet je geluk bij hebben, en 1 ding is zeker, daar moet nog meer € bij.
daarbij komt ook nog dat er geen betere/mooiere xc 70 te vinden is.
ik ging voor een ruilmotor, kost eigenlijk niks als je nog een paar jaar met de auto doet, nu met een kapotte motor krijg je er ook niks meer voor.
geen glans zonder wrijving
volvo440special
5th Gear member

Occasion en ruilmotor zijn beide een gok.
Bij beide is het afwachten wat je koopt. Een occasion heeft dan weer het voordeel van 6-12 maanden garantie. Maar wie zegt dat je na 13 maanden geen problemen krijgt? Uiteraard ook afhankelijk van wat je gaat kopen. Je kunt er immers qua betrouwbaarheid ook flink op vooruit gaan.

Een D5 blok staat mij als degelijk bekend, lijkt me dus vooral dat je nu gewoon grote pech hebt of dat er bijvoorbeeld een montagefout heeft plaats gevonden met onderhoud. In die zin kan een ruilmotor van zeg €3k - ondanks de beperkte garantie - geen verkeerde zet zijn.
mees
6th Gear member
Contacteer:

Jij houdt dus van je XC70.
Zet er een ruilmotor in want een andere auto kost je veel meer geld (en daar zit niet de opgebouwde 'liefde' in)
Garantie 'op een lang en gelukkig leven' heb je nooit.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
V480-S60
Geartronic member

JeroenSpock schreef: 27.05.2024 - 18:14 Was een 2.4D uit 2003 ;)
Maar zelfde blok met andere motor management ja.
Nee hoor. Dat was bij zijn D5 185pk uit 2007 toen. De zwarte met rood interieur.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
aeos
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: 28.05.2024 - 21:22 En een blok uit een sloper is echt geen optie?
Bij Google en Marktplaats vind ik direct een paar hits als ik zoek naar Volvo D5244T4
Ze zijn er wel. En maakt niet zo veel uit wat voor auto dat was. Motorsteunen van je eigen auto gebruiken en hij past gewoon.

Krijg je nog wat voor je auto?
Wel van plan een Volvo weer te kopen?
Blok uit sloper was een probleem volgens dealer. Konden nog niet de juiste vinden volgens hen, reparatie nota was met Nw. motor uit Zweden nu, en kosten........ver over 12k. En dat voor een auto uit 2008.

Wat ik mogelijk ga ontvangen weet ik nog niet, gaan ze eerst uitzoeken, en dan bepalen wat we weer willen kopen, mijn voorkeur gaat weer na een Volvo uit, nu dan wel op benzine daar de diesel gewoon in NL kapot wordt gemaakt door regels en helaas.....ook onze D5 motor nu.

Ligt eraan wat mogelijk is.....maar reparatie wordt geen optie meer nu......snik....snik....
aeos
2nd Gear member

toppertje schreef: 28.05.2024 - 21:52 ik begrijp dat TS een beetje tegen is op een ruilmotor, maar wat is daar anders aan dan als een andere 2e hands auto? ook daar moet je geluk bij hebben, en 1 ding is zeker, daar moet nog meer € bij.
daarbij komt ook nog dat er geen betere/mooiere xc 70 te vinden is.
ik ging voor een ruilmotor, kost eigenlijk niks als je nog een paar jaar met de auto doet, nu met een kapotte motor krijg je er ook niks meer voor.
Maar vertrouwen is er helaas uit, en liefde ebt ook weg met alle ellende nu, en vrouw wil gewoon een goede auto, zonder teveel kosten, en was van mening elke andere is beter dan onze XC70.....makkelijk zeggen na 7 jaar en 140.000 km met deze XC.....
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Nu je het zegt.. Ja die V70N ging weg voor een NN D3 5 cilinder, en niet veel later die D5 met rode interieur inderdaad. Met de woorden: daarmee trek je het onderstel onder de caravan vandaan.
Het was dus die Euro 4 van hem die kaput ging.
toppertje schreef: 28.05.2024 - 21:52 ik begrijp dat TS een beetje tegen is op een ruilmotor, maar wat is daar anders aan dan als een andere 2e hands auto?
Ja goed punt, zo had ik het nooit bekeken eigenlijk maar dat is wel hetzelfde.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

aeos schreef: 29.05.2024 - 11:05Blok uit sloper was een probleem volgens dealer. Konden nog niet de juiste vinden volgens hen, reparatie nota was met Nw. motor uit Zweden nu, en kosten........ver over 12k. En dat voor een auto uit 2008.
De dealer verkoopt nieuwe motoren, die zitten niet te wachten op een gebruikte motor om die in te bouwen. Vreemd want je betaald ze gewoon voor de inbouw toch?

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/

Eerste met 250.000 km en 1 jaar garantie, beetje vreemd dat de sticker D5244T zegt want dat zou niet meer kunnen in 2008.
2e motor met 107.000 km.

Ze zijn er echt wel. En als je Elferink of Rima belt en vraagt naar een D5244T4 kunnen ze vast iets voor je betekenen.

Ja NL maakt de diesel onterecht kapot, dat is jammer. Maar waarom is het vertrouwen in de hele auto weg nu 1 klep afbreekt? Er zijn meer D5 motoren die dit niet hebben dan wel.
Zou jammer zijn om de auto zo weg te doen. Dan gaat hij naar Polen, ze hangen er een andere motor in en rijden er weer jaren mee naar Nederland onder Poolse diesel regels.
aeos
2nd Gear member

volvo440special schreef: 29.05.2024 - 08:18 Occasion en ruilmotor zijn beide een gok.
Bij beide is het afwachten wat je koopt. Een occasion heeft dan weer het voordeel van 6-12 maanden garantie. Maar wie zegt dat je na 13 maanden geen problemen krijgt? Uiteraard ook afhankelijk van wat je gaat kopen. Je kunt er immers qua betrouwbaarheid ook flink op vooruit gaan.

Een D5 blok staat mij als degelijk bekend, lijkt me dus vooral dat je nu gewoon grote pech hebt of dat er bijvoorbeeld een montagefout heeft plaats gevonden met onderhoud. In die zin kan een ruilmotor van zeg €3k - ondanks de beperkte garantie - geen verkeerde zet zijn.
Onderhoud fout kan ik niet aantonen natuurlijk, maar het heeft niet aan de beurten en kosten gelegen, daar is niet op bezuinigd om hem goed en veilig jaar in, jaar uit te laten rijden. Mag toch verwachten dat dealer weet hoe om te gaan met een klant auto en een D5 motor.

Andere auto inderdaad weet je niet maar dan is er weer garantie en moet je inderdaad afwachten wat je koopt. Diesel voor ons niet meer, wordt gewoon door regels en belasting kapot gemaakt in dit land.
Volgens de dealer konden ze niet het juiste D5 blok vinden dat moet passen, en anders aanpassingen extra uitvoeren. Maar hoe dan ook worden de kosten voor een 2008 hierbij te hoog, hoe groot de liefde voor de XC70 ook is, en was nu onderhand. Eerst afwachten of dealer wil helpen met een coulance van hun kant.

Wel al aan het kijken in NL / DE voor een Volvo.....

Heeft iemand een goede BPM calculator anders dan die van autoweek? Hoeveel vrijstelling is er op auto's vanuit Duitsland -> NL ?
Ik kom het beste uit als ik tot 2014 ga kijken, daarboven wordt het gauw duurder. Is dit de 10 jaar die meespeelt?
aeos
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: 29.05.2024 - 11:14
aeos schreef: 29.05.2024 - 11:05Blok uit sloper was een probleem volgens dealer. Konden nog niet de juiste vinden volgens hen, reparatie nota was met Nw. motor uit Zweden nu, en kosten........ver over 12k. En dat voor een auto uit 2008.
De dealer verkoopt nieuwe motoren, die zitten niet te wachten op een gebruikte motor om die in te bouwen. Vreemd want je betaald ze gewoon voor de inbouw toch?

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/

Eerste met 250.000 km en 1 jaar garantie, beetje vreemd dat de sticker D5244T zegt want dat zou niet meer kunnen in 2008.
2e motor met 107.000 km.

Ze zijn er echt wel. En als je Elferink of Rima belt en vraagt naar een D5244T4 kunnen ze vast iets voor je betekenen.

Ja NL maakt de diesel onterecht kapot, dat is jammer. Maar waarom is het vertrouwen in de hele auto weg nu 1 klep afbreekt? Er zijn meer D5 motoren die dit niet hebben dan wel.
Zou jammer zijn om de auto zo weg te doen. Dan gaat hij naar Polen, ze hangen er een andere motor in en rijden er weer jaren mee naar Nederland onder Poolse diesel regels.
Volgend dealer was dit er op dit moment niet het juiste blok en motorcode te vinden, misschien zijn ze er wel, maar wijselijk moeten we besluiten om onze XC70 weg te doen.....alles en ook de tijd die het kost, en discussies elders (als je me begrijpt!)

Ook de kosten van de diesel en het rijden in NL maakt hem kapot, en alles bij elkaar wordt nu teveel, hoeveel ik ook om hem geef. Lijkt me nu het punt van afscheid te moeten komen. Eerst zien wat de dealer ons kan bieden. We hopen dat ook hij kijkt na het onderhoud dat we in de Volvo hebben gestoken, heb hen er wel op gewezen dat ze hier ook rekening mee houden, wachten het af nu.

Ik denk dat de Polen hem wel oplappen en er vrolijk mee rond zal rijden in de EU, zij zullen geen spijt krijgen na de motor swap. Monteurs vertelden al dat hij eigenlijk zo de showroom weer in kon. Zo goed dat hij er nog uit ziet. Maar nu zielig in de werkplaats staat te wachten op wat er komen gaat voor hem.

Fijn die EU regels en het leeg trekken van NL autobezitter. Dit maakt rijden niet leuker, en de hobby ook steeds duurder....en moeilijker thuis te verkopen iedere keer......
Discussie op discussie, waarom de buren een Skoda rijden met alleen jaarlijks apk en beurtje om de hoek en wij een Volvo......fijn zeg ik, maar rijd dan eerst een 1500 km op een rit ermee......dan praten we verder als je al die tijd heerlijk zoevend over de wegen bent getoerd.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ja ik snap het wel.
Auto uit Duitsland halen, zij hebben wel vaak andere uitvoeringen dan wij. En over het algemeen heb ik het idee dat zij wat zuiniger zijn op hun auto.
Import heb ik nog geen verstand van, maar als mijn volgende Volvo uit Zweden moet komen zou ik dat zo doen. Ik weet niet of ze in het buitenland ook de prijs zo opkrikken omdat het een 'youngtimer' is... Hier in NL wel, daar ben je als particulier weer slachtoffer van.
Hopen dat je dealer een beetje mee werkt dan.
aeos
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: 29.05.2024 - 12:04 Ja ik snap het wel.
Auto uit Duitsland halen, zij hebben wel vaak andere uitvoeringen dan wij. En over het algemeen heb ik het idee dat zij wat zuiniger zijn op hun auto.
Import heb ik nog geen verstand van, maar als mijn volgende Volvo uit Zweden moet komen zou ik dat zo doen. Ik weet niet of ze in het buitenland ook de prijs zo opkrikken omdat het een 'youngtimer' is... Hier in NL wel, daar ben je als particulier weer slachtoffer van.
Hopen dat je dealer een beetje mee werkt dan.
Huidige XC70 kwam ook uit Duitsland, en van de 1e eigenaar met maar 66.000 km en volledige onderhouds historie bekend. Duitse wagens zijn luxer, lager in KM standen, en vaak maar 1 of 2e eigenaar en vaak ook veel netter zoals je al aan gaf Jeroen. Onze XC70 hebben we in nieuwstaat gekocht en op de dag voor afhalen kreeg hij nog een nieuwe TUV keuring, wat het bij invoer en RDW makkelijker maakt met registratie en controle erop. Ook ben je dan voor 2 jaar na invoer pas weer verplicht om een APK te doen. Het is niet heel moeilijk, maar een bureau dat de BPM kan opmaken voor de belasting is makkelijk en snel. Na RDW keuring, leges betalen, en BPM betalen was het met 3 dagen klaar en zaten de NL kentekenplaten (met dikke letters) erop.

Nu zijn we aan het kijken hoe verder....en waar we naar gaan kijken, mijn keuze blijft Volvo, heb het niet zo om uit de Volvo familie te stappen, zelfs na de D5 motor ellende....
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”