roetfilter weghalen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
enzoman
2nd Gear member

Het komt erop neer dat een diesel geen enkele beperking heeft in het inlaatsysteem, nee ook geen gasklephuis.

Bij een diesel wordt het brandstofmensel door de inspuitpomp of bij commonrail door de ecu geregeld.

Luchtoverschot houdt dus in dat een dieselmotor nooit een tekort aan lucht kan hebben, wel aan koele lucht maar daar zorgt de intercooler wel voor.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben? :-k

suc6
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

ik snap dat hij Nooit een tekort kan hebben ,

maar door zo'n filter krijgt hij Meer ...

dus meer lucht , meer inspuiting ...

beter gevulde cilinder
dus een betere verbranding

niet ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
v70d5
1st Gear member

@pieter007
Bij een diesel heb je (bijna) altijd meer lucht in de verbrandingskamer dan er nodig is voor een optimale verbranding.

Het vermogen wordt geregeld door meer of minder brandstof in te spuiten.
Omdat tijdens de compressieslag de lucht zeer sterk opwarmt gaat de brandstof spontaan (en explosief) reageren met de in de lucht aanwezige zuurstof. Dit hoor je als een knal. Veel knallen is dus de lopende motor.

Door nu meer brandstof in te spuiten krijg je dus een zwaardere explosie en dus ook meer kracht op de krukas en de wielen.
Teveel brandstof leidt tot een zuurstof tekort en een onvolledige verbranding en dat zie je weer door de rook die uit de uitlaat komt. Hoe zwarter hoe slechter. Bij een diesel heb je vrijwel altijd meer lucht/zuurstof dan er nodig is voor de verbranding en dat noemt men het lucht overschot. Alleen bij volgas zul je niet of nauwelijks nog een luchtoverschot hebben en soms gewoon een zuurstof tekort = roken.

Wat je bij een diesel wilt hebben is in principe zoveel mogelijk lucht in de verbrandingskamer want dan kun je zoveel mogelijk brandstof inspuiten en dus ook veel kracht uit de motor halen.

Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld een goed luchtfilter, of helemaal geen, zodat de aanzuigweerstand minder wordt.

Tweede optie is een turbo die de lucht comprimeert en dus meer lucht en dus ook zuurstof de verbrandingskamers in drukt. Nadeel is wel dat bij compressie de lucht warm wordt en daardoor uitzet. Warme lucht bevat daardoor minder zuurstof per kubieke meter. Maar bij een turbo krijg je wel meer luncht in de verbrandingkamer dan bij een zelfaanzuigende (gewone) diesel.

Derde, of eigenlijk twee plus, is de turbo combineren met een intercooler. De intercooler koelt de lucht die door de turbo is opgewarmd. Daardoor "krimpt" de lucht en kan er dus weer meer lucht in de verbrandingskamers en kun je dus ook weer meer brandstof goed verbranden.

Een optimale verbranding is een nauwkeurig spel tussen de hoevelheid lucht, de druk van de lucht, de temperatuur en uiteraard de hoeveelheid brandstof. Tegenwoordig wordt dit allemaal met computers gestuurd.

Dus een ander luchtfilter zal niet zo veel effect hebben voor het verkrijgen van extra vermogen. Aan de andere kant is een smerig luchtfilter funest voor zowel vermogen als verbruik ( en ook voor het milieu) en dat zie je wel aan de rookwolk achter de auto. Ik denk dat je voor serieus meer vermogen toch naar een tuner zult moeten gaan.

Hopelijk wordt het zo wat duidelijker.

v70d5
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

het word dus inderdaad wat duidelijker ,

maar ik zou graag zelf eerst wat aanpassen en dan laten (chip)tunen

om dan zo nog net ietsje meer te behalen

ik zie nog wel wat ik allemaal ga doen
ik houd jullie nog wel op de hoogte
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”