Ik zie dat er een upgrade is van PA2 naar PA3: https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 16522/2019
Kan er alleen niet uithalen wat buiten de Bocht Snelheid Assistent het verschil is tussen versie 2 en 3. Ik heb in mijn MY2019 dus schijnbaar PA2? Ik heb de Bocht Snelheid Assistent aangezet (leuke feature trouwens) en dus nu heb ik PA3?
Weet iemand nog meer verschil?
Verschil Pilot Assist 2 en Pilot Assist 3
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3954
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Volgens mij wordt die bochtassistent juist als een beetje hinderlijk ervaren; de auto zou teveel vaart minderen en dus te langzaam door de bocht gaan.
Ik denk dat er verder geen verschil is, zoals ook door Volvo zelf wordt aangegeven.
Ik denk dat er verder geen verschil is, zoals ook door Volvo zelf wordt aangegeven.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Dat heb ik al bij de ACC, op knooppunt Hoevelaken van de A1 (A'dam) naar A28 richting Utrecht, als ik de ACC op 105 heb staan, wordt die bocht genomen met 93 en daarna weer terug naar 105...
Vrij hinderlijk af en toe vind ik.
Vrij hinderlijk af en toe vind ik.
πππ ππ ππππππ πππππππππππ ππππ πππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3954
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Jij hebt als MY2022 ook versie 3, denk ik zo.
En die bochtassistent is dus ook werkzaam bij ACC, niet alleen bij PA.
Als je hem uitzet, wat gebeurt er dan in die bocht?
En die bochtassistent is dus ook werkzaam bij ACC, niet alleen bij PA.
Als je hem uitzet, wat gebeurt er dan in die bocht?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
Ik heb hem ook uit gezet, vond dat hij iets te fanatiek af remde
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
CitroΓ«n DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
CitroΓ«n Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
CitroΓ«n DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
CitroΓ«n Saxo 1.4 VTS
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Heb wat scherpe bochten getest, maar vind het niet onaardig. Volvo houdt nu eenmaal van veilig en dus gaat het wat langzamer en met wat meer afstand. Afslag Deventer op de A1 vond ie wat lastig met die scherpe bocht.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
In de stad werkt het best goed.
Op de snelweg bij mij ook waar ik ermee gereden heb, maar daar zijn de bochten niet scherp genoeg.
En een mooie fly over hoor in dynamic en iets harder dan geadviseerd
De bochten assistent is ook anders in de rijmodi, in eco remt ie veel meer af dan in comfort of dynamic, net als de ACC
Op de snelweg bij mij ook waar ik ermee gereden heb, maar daar zijn de bochten niet scherp genoeg.
En een mooie fly over hoor in dynamic en iets harder dan geadviseerd

De bochten assistent is ook anders in de rijmodi, in eco remt ie veel meer af dan in comfort of dynamic, net als de ACC
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Vandaag weer bijna 400km en een groot deel PA.
Op de snelweg baan 1 gaat het prima, daar rijd ie ietwat rechts en dat is prettig.
Middenbaan gaat ook nog wel al heb ik echt het idee dat is juist bij een auto meer naar rechts gaat als links.
Op de snelste baan rijd ie echt teveel naar rechts, jammer dat het systeem dat niet ziet.
Als ik in mijn spiegels kijk gok ik dat het minimaal 20cm is, dus uit het midden naar rechts en hier ook die rare neiging dat ie juist bij een auto naar rechts stuurt.
Ik ga er eens een filmpje van maken. Het kan ook een soort toeval zijn omdat ie altijd wel wat slingert.
Op bv 80km wegen vind ik het een fijn systeem. Bij file rijden tot 60 a70 ook.
Maar bij normale snelheid 120 a 130 is het nog niet mijn vriend.
En je moet echt wel opletten, logisch, maar stel dat je een rondje ring rotterdam zou doen zonder handen, dan hang je minimaal vijf a zes keer in de vangrail.
Op de snelweg baan 1 gaat het prima, daar rijd ie ietwat rechts en dat is prettig.
Middenbaan gaat ook nog wel al heb ik echt het idee dat is juist bij een auto meer naar rechts gaat als links.
Op de snelste baan rijd ie echt teveel naar rechts, jammer dat het systeem dat niet ziet.
Als ik in mijn spiegels kijk gok ik dat het minimaal 20cm is, dus uit het midden naar rechts en hier ook die rare neiging dat ie juist bij een auto naar rechts stuurt.
Ik ga er eens een filmpje van maken. Het kan ook een soort toeval zijn omdat ie altijd wel wat slingert.
Op bv 80km wegen vind ik het een fijn systeem. Bij file rijden tot 60 a70 ook.
Maar bij normale snelheid 120 a 130 is het nog niet mijn vriend.
En je moet echt wel opletten, logisch, maar stel dat je een rondje ring rotterdam zou doen zonder handen, dan hang je minimaal vijf a zes keer in de vangrail.
-V60 B4 7dct R design wit
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Het blijft 'assist' hè?
Ik heb in het begin regelmatig gehad dat ik dacht dat de auto niet in het midden van de rij-strook reed, maar bij het controleren in de buitenspiegels lijkt het er op dat zowel links als rechts vaak dezelfde afstand tot de strepen wordt gehouden. Blijkbaar rijd ik als bestuurder vaak iets meer naar links dan ik denk dat ik doe.
Maar ik heb ook het gevoel dat de auto als hij een vrachtwagen inhaalt iets meer naar links in de rijstrook gaat rijden. Wat ook weer prettig is.
Ik heb in het begin regelmatig gehad dat ik dacht dat de auto niet in het midden van de rij-strook reed, maar bij het controleren in de buitenspiegels lijkt het er op dat zowel links als rechts vaak dezelfde afstand tot de strepen wordt gehouden. Blijkbaar rijd ik als bestuurder vaak iets meer naar links dan ik denk dat ik doe.
Maar ik heb ook het gevoel dat de auto als hij een vrachtwagen inhaalt iets meer naar links in de rijstrook gaat rijden. Wat ook weer prettig is.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3954
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Afgelopen zaterdag heb ik ook weer een stuk op de PA gereden.; wanneer de snelheidsverschillen niet groot zijn blijft het een erg fijn systeem.
Afstand op 2 streepjes en zo nu en dan het knietje aan het stuur, kind kan de was doen.
Met drukker verkeer rijd ik liever op de snelheidsbegrenzer of de normale CC.
Met de knoppen op het stuur is daartussen erg fijn te schakelen.
Afstand op 2 streepjes en zo nu en dan het knietje aan het stuur, kind kan de was doen.
Met drukker verkeer rijd ik liever op de snelheidsbegrenzer of de normale CC.
Met de knoppen op het stuur is daartussen erg fijn te schakelen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Dat is het ook, ik gebruik hem soms ook verkeerd. zaterdag ook linkerbaan van Limburg naar huis lekker 120/130 dan moet ik hem eigenlijk niet gebruiken.
Ja ik gebruik hem soms ook als een playstation, zit ik de auto alleen via het stuur te bedienen.
Hier in de polder zijn ook zoveel verzakkingen en kuilen en dan lijkt het systeem een kromme lijn te zien.
Bij drukte vind ik de acc prima, daar kan ik goed mee overweg.
Waar de PA echt gevaarlijk kan zijn is in die typisch nederlandse situaties,
Viaduct en dan een flauwe bocht naar links, die naar beneden loopt.
Bv op het stuk HVH - Maasluis, afslag Maassluis is je PA dan echt link ook met je handen aan het stuur, dan geeft ie best veel kracht en knalt ie in een keer een baan naar rechts. Dat is echt wel een dingetje waarvan ik denk, dat levert meer gevaar op dan dat het goed doet. Goed nu let ik in dat soort situaties goed op, maar lekker is het niet.
Ja ik gebruik hem soms ook als een playstation, zit ik de auto alleen via het stuur te bedienen.
Hier in de polder zijn ook zoveel verzakkingen en kuilen en dan lijkt het systeem een kromme lijn te zien.
Bij drukte vind ik de acc prima, daar kan ik goed mee overweg.
Waar de PA echt gevaarlijk kan zijn is in die typisch nederlandse situaties,
Viaduct en dan een flauwe bocht naar links, die naar beneden loopt.
Bv op het stuk HVH - Maasluis, afslag Maassluis is je PA dan echt link ook met je handen aan het stuur, dan geeft ie best veel kracht en knalt ie in een keer een baan naar rechts. Dat is echt wel een dingetje waarvan ik denk, dat levert meer gevaar op dan dat het goed doet. Goed nu let ik in dat soort situaties goed op, maar lekker is het niet.
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3954
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Actief of harder autorijden gaat imo nog niet samen met dit soort hulpsystemen.
PA dus alleen op de snelweg voor mij, daarbuiten gaat -ie uit.
Ik lees hier weinig over het gebruik van de snelheidsbegrenzer terwijl dat zo fijn is; je rijdt nooit te hard en toch heb je soepel rijden helemaal zelf in de hand dmv je rechtervoet.
Maar ook buiten de snelweg is dat erg fijn terwijl ik de andere systemen dan niet graag gebruik. Vanwege de kans op rare situaties waarmee de systemen niet overweg kunnen.
PA dus alleen op de snelweg voor mij, daarbuiten gaat -ie uit.
Ik lees hier weinig over het gebruik van de snelheidsbegrenzer terwijl dat zo fijn is; je rijdt nooit te hard en toch heb je soepel rijden helemaal zelf in de hand dmv je rechtervoet.
Maar ook buiten de snelweg is dat erg fijn terwijl ik de andere systemen dan niet graag gebruik. Vanwege de kans op rare situaties waarmee de systemen niet overweg kunnen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Mijn vrouw rijd veel met de begrenzer. Ik pest haar er altijd een beetje mee dat dit de een manuele acc is 
Je hebt wel een punt ik ga het ook eens proberen.

Je hebt wel een punt ik ga het ook eens proberen.
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3954
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Op die manier blijf je ook wat meer betrokken bij het rijden ipv de auto met knopjes te bedienen.
Zoals je zelf zegt....
Voor de kortere snelwegrit krijg je echt geen lamme poot terwijl je niet over de ingestelde snelheid heengaat. Ideaal.
Zoals je zelf zegt....

Voor de kortere snelwegrit krijg je echt geen lamme poot terwijl je niet over de ingestelde snelheid heengaat. Ideaal.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Nouja ik dan weer wel, maar dat zou er ook mee te maken hebben kunnen hebben dat ik net 80km op de MTB op de UHR had geredenraspaardje schreef: β23.05.2022 - 13:12
Voor de kortere snelwegrit krijg je echt geen lamme poot terwijl je niet over de ingestelde snelheid heengaat. Ideaal.

-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3954
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Nou, dan was je in de buurt..

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- razorclaw
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 27.05.2020 - 12:07
Alweer een tijdje geleden maar hadden jullie het destijds over jullie ervaringen nΓ‘ de upgrade van Pilot Assist naar v3?
Je zou verwachten dat Volvo een enthousiast verhaal over de meerwaarde neerzet maar meldt slechts:
"een hogere beschikbaarheid en verbeterde prestaties in bochten dankzij de koppeling met het navigatiesysteem van de auto".
Er staat ook:
"Werkt niet voor klanten waarbij IntelliSafe Assist en Sensus Navigation af fabriek al gemonteerd waren" waardoor ik ΓΌberhaupt niet in aanmerking kom voor deze upgrade maar tΓ³ch ben ik stiekem wel nieuwsgierig naar 'hands-on' (
Remt de auto niet te hard af voor een bocht?
Trekt ie na de bocht niet te sloom op?
Blijft de auto ook bij slechte of ontbrekende wegmarkering beter op de rijbaan gepositioneerd?
Dat soort dingen...
Nu: V60 2.0 T5 Momentum 250pk (2020-heden) - Mijn eerste Volvo!
VΓ³Γ³r Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
VΓ³Γ³r Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 20.02.2024 - 23:20
Ik vind PA ik sommige gevallen echt gevaarlijk, zeker wanneer wegmarkeringen niet perfect zijn of onderbroken. Recent op het viaduct op de A12 Den Haag/ Rijswijk miste PA totaal de flauwe bocht en dook de auto bijna de vangrail in. Ik gebruik PA dus nu eigenlijk alleen nog maar bij lange snelwegritten.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7795
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Niets vreemd aan. Het systeem oriΓ«nteert zich oa op de belijning. Het blijft een hulp systeem; nadenken blijft de rol van de bestuurderβ¦Belvedere98 schreef: β31.05.2024 - 10:46 Ik vind PA ik sommige gevallen echt gevaarlijk, zeker wanneer wegmarkeringen niet perfect zijn of onderbroken. Recent op het viaduct op de A12 Den Haag/ Rijswijk miste PA totaal de flauwe bocht en dook de auto bijna de vangrail in. Ik gebruik PA dus nu eigenlijk alleen nog maar bij lange snelwegritten.
βde voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegelβ
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
klopt, hoe irritant het ook is soms. Het systeem laat je echt schrikken met abrupte remacties.
Maar als je eenmaal weet hoe het systeem de situatie bekijkt/berekent kan je erop anticiperen en is het een geweldig systeem.
Maar als je eenmaal weet hoe het systeem de situatie bekijkt/berekent kan je erop anticiperen en is het een geweldig systeem.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km