Volvo XC40 aangereden

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
edvdburg
Starter

Goedemorgen,

Ik ben sinds een jaartje de trotse bezitter van een Volvo XC40. Echter super blij mee!
Echter afgelopen vrijdag nacht is een auto op mijn auto geklapt. Mijn auto stond geparkeerd en de andere auto is er op hoge snelheid opgereden. Mijn Volvo is 7 meter naar voren geschoten en op de stoep geduwd. Bestuurder van de andere auto is er vandoor gegaan (lopend zijn auto kon niet meer rijden), de politie heeft zijn deel van het schade formulier ingevuld dus dat is allemaal geregeld..

Mijn auto is naar een berger gebracht, en vandaar uit afgelopen maandag naar een schadeherstel bedrijf. Alleen dat was al een opgave want echt niemand heeft tijd, maar dat ter zijde.

Gezien de verplaatsing van mijn auto (in de p stand) moet de klap heel hard geweest zijn, echter de schade lijkt mee te vallen. Mijn wiel rechts achter zat wel 10 cm naar voren, maar kwa buitenkant wat kleine deuken rondom de wielkast. Waarschijnlijk heeft hij met zijn wiel (lag er ook af) mijn wiel geraakt.

Nu kreeg ik een eerste kostenindicatie van de schade en die zat rond de 3.000 euro. Nu heb ik een tijdje geleden een kleine lak schade gehad en die was rond de 1.000 euro (zelfde bedrijf). Ik kan met gewoon niet voorstellen dat die grote klap maar 3.000 euro gaat kosten. Uiteraard heb ik dit gedeeld en ik krijg te horen komt goed we gaan alles nalopen.

Wat zouden jullie doen? Ik zit erover te denken om hem na reparatie (nog onbekend wanneer dat is) naar een andere garage te brengen (mijn Volvo dealer bijvoorbeeld) om hem helemaal na te laten kijken. Ben ik dan overbezorgd?

Verder is bijvoorbeeld de band rechts achter kapot (een scheur van 10 cm). Moeten ze dan ook de band links achter vervangen om ze gelijk te houden?
En wat denken jullie van het door de p heen duwen wat er gebeurd is?

En wat ik technisch niet begrijp is volgens mij app, de auto nog steeds boven aan de weg staat. Wel zie ik dat de deur open staat. Klopt het dat de locatie niet bijgewerkt wordt als hij niet rijd?
Rinootje
4th Gear member

Allereerst, kun je ons vertellen wat voor XC40 je hebt? Zoals benzine, hybride of electrisch?

Zelf ben ik ooit van achteren, in de file, aangereden. Ik stond stil en de achterligger kwam er met bijna 80 km/h achterop.
Die schade was ook enorm, maar door handjeklap van de schadehersteller met de verzekeringsmaatschappij werd ie toch hersteld. De schade was begroot op 5 euro onder het economisch total-loss schade bedrag.
Ik heb daarna nooit meer een goede auto gehad (volgens mijn garage, zou deze zelfs apk-afkeur zijn, omdat ze de trekhaak niet meer op de juiste manier konden vast zetten).

€ 3000,- voor zo'n klap, ik verwacht een veel hoger bedrag.
Ze moeten de auto terug brengen naar de staat, zoals deze voor de aanrijding was, niet meer en vooral niet minder.
Er is niks te zeggen over de P-stand van de auto, als we niet weten wat voor type aandrijving jij hebt.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
mees
6th Gear member
Contacteer:

Zou sowieso via de dealer doen.
Zij kennen zowel de auto als schadebedrijven waarmee zij zaken doen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Rinootje
4th Gear member

mees schreef: 06.06.2024 - 11:50 Zou sowieso via de dealer doen.
Helaas hebben heel veel verzekeraars contracten met schadeherstellers en dat zijn bijna nooit dealers :(
Je zal (veel) meer moeten dokken aan je verzekeraar, als je zelf je schadehersteller wilt kunnen kiezen (heb dat zelf gedaan na bovengenoemde aanrijding)
edvdburg
Starter

Rinootje schreef: 06.06.2024 - 11:49 Allereerst, kun je ons vertellen wat voor XC40 je hebt? Zoals benzine, hybride of electrisch?

Zelf ben ik ooit van achteren, in de file, aangereden. Ik stond stil en de achterligger kwam er met bijna 80 km/h achterop.
Die schade was ook enorm, maar door handjeklap van de schadehersteller met de verzekeringsmaatschappij werd ie toch hersteld. De schade was begroot op 5 euro onder het economisch total-loss schade bedrag.
Ik heb daarna nooit meer een goede auto gehad (volgens mijn garage, zou deze zelfs apk-afkeur zijn, omdat ze de trekhaak niet meer op de juiste manier konden vast zetten).

€ 3000,- voor zo'n klap, ik verwacht een veel hoger bedrag.
Ze moeten de auto terug brengen naar de staat, zoals deze voor de aanrijding was, niet meer en vooral niet minder.
Er is niks te zeggen over de P-stand van de auto, als we niet weten wat voor type aandrijving jij hebt.
Het is een VOLVO XC40 T2 AT INSCRIPTION. Het lastige is dat hier de schade kwa uiterlijk best mee lijkt te vallen. Wat bij jou gebeurd is, is precies mijn angst.
edvdburg
Starter

Rinootje schreef: 06.06.2024 - 11:55
mees schreef: 06.06.2024 - 11:50 Zou sowieso via de dealer doen.
Helaas hebben heel veel verzekeraars contracten met schadeherstellers en dat zijn bijna nooit dealers :(
Je zal (veel) meer moeten dokken aan je verzekeraar, als je zelf je schadehersteller wilt kunnen kiezen (heb dat zelf gedaan na bovengenoemde aanrijding)
Ja daar liep ik ook tegenaan. Achteraf had ik hem denk wel naar hun toe kunnen laten brengen, maar dan moet je het hogere eigen risico voorschieten, dat kan je dan later wel weer terug krijgen heb ik me laten vertellen. Maar daar kwam ik later pas achter. Ik zit er wel aan te denken om hem op eigen kosten na reparatie toch door hun na te laten kijken.
edvdburg
Starter

wat foto's van de situatie. Mijn auto stond dus op de weg geparkeerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rinootje
4th Gear member

edvdburg schreef: 06.06.2024 - 12:45
Het is een VOLVO XC40 T2 AT INSCRIPTION. Het lastige is dat hier de schade kwa uiterlijk best mee lijkt te vallen. Wat bij jou gebeurd is, is precies mijn angst.
Bij mij zat ook heel veel schade verborgen, mijn auto is zelfs op een trekbank geweest (heb ik later gehoord).
Die schade hersteller is niet blij met me geweest, heb zelfs met een rechtszaak gedreigd, uiteindelijk heb ik de auto, vroegtijdig verkocht omdat ik hem niet meer vertrouwde.

Als ik de eerste foto bekijk, dan is jouw onderstel ook flink beschadigd. Ik zou om een contra expertise vragen.
slagschip-s60
4th Gear member

Heeft uw dealer niet toevallig de zelfde schadehersteller als die bij uw verzekering op het lijstje staat waar u de auto heen kunt brengen ?
V60 cross country 2023 Silver Dawn
edvdburg
Starter

slagschip-s60 schreef: 06.06.2024 - 13:25 Heeft uw dealer niet toevallig de zelfde schadehersteller als die bij uw verzekering op het lijstje staat waar u de auto heen kunt brengen ?
goed tip ga ik navragen!
mees
6th Gear member
Contacteer:

Ja, inmiddels ervaring opgedaan met verzekering en hun aangewezen bedrijven.
Mijn dealer in Afoort is aangesloten bij verz in Adoorn. Staat niet op de polis (het lijstje) maar blijkt wel zo te zijn.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
S80 Executive
5th Gear member

Als leek denk ik ook dat hier meer aan de hand is. Alleen de achterbumper en het zijpaneel kom je volgens mij al op 2.000. Dan is het nog maar de vraag hoe die achteras er aan toe is. Lijkt mij sterk dat dit met 3.000 euro klaar is.
lint
Geartronic member

Een second opinion is raadzaam.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Zo'n klap en dan maar 3000 euro schade.
Weinig schade te zien maar als het wiel alles heeft opgevangen denk ik dat er veel meer nu onzichtbare schade is.
En de automaat die geforceerd wordt om te rollen. Al kan hij ook naar voren gestuiterd zijn zonder contact tussen wielen en stoep.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Fredhead
Geartronic member

Dat kan zeker maar de schade aan de automaatbak is op dit moment niet onderzocht.
Ik durf er wel op in te zetten dat je vroeg of laat ellende gaat krijgen door deze klap en vind het bedrag net als de anderen wel erg laag.

Overigens je vraag over de band: ik zou zeker bedingen dat ze beide banden vervangen en dan wel voor minimaal hetzelfde als nu onder de auto zit en geen genoegen nemen met een of ander goedkoop B of C merk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
S90 Inscription
2nd Gear member

Mijn verzekeraar uit Apeldoorn staat mijn Volvo dealer toe, want die hebben een eigen herstel service. Ik zou dit absoluut via de dealer doen. En lukt je dit niet, dan had ik het eigen risico er voor over. Overigens wordt dat ook verhaald. Dit kan nooit 3k kosten.
Is jouw verzekeraar overigens niet dezelfde als die van de tegenpartij?
Jiska
4th Gear member

Wat vervelend man! Ik ben een keer in een file achterop een auto geklapt (net te laat geremd) met mijn oude v70 uit 2006 die toen pas 6 jaar oud was. Toen was de schade echt ruimboven de 3000,-. Ik denk dat er ook wat anderen ook zeggen veel schade verborgen zit die je zo niet kan zien.

Bijzonder trouwens dat je hem bij deze schade niet gewoon naar de Volvo dealer mag brengen, maar dat je hem bij een herstelbedrijf moet laten repareren? Als ik zo'n schade had gehad in een 'nieuwe' Volvo zou ik hem ook bij de Volvo dealer willen laten repareren.
Ik denk dat de automaat hierdoor echt wel wat schade heeft opgelopen aangezien hij in de P stond. Ik weet niet hoe hard de klap is geweest, maar als de auto 7/8 meter naar voren is geklapt, dan zal er wel de nodige schade zijn.
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Fredhead
Geartronic member

Jiska schreef: 07.06.2024 - 08:35 Bijzonder trouwens dat je hem bij deze schade niet gewoon naar de Volvo dealer mag brengen, maar dat je hem bij een herstelbedrijf moet laten repareren?
Dit staat bij veel verzekeraars in de voorwaarden.
Reparatie alleen bij aangesloten schadeherstellers.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

Dus altijd de voorwaarden van de verzekering goed lezen voor het afsluiten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BraboFrits
5th Gear member

Balen hoor, en triest dat de veroorzaker er vandoor is gegaan, hij/zij zal wel iets te verbergen hebben gehad. Schijnt tegenwoordig helemaal normaal te zijn, ik hoop dat politie/justitie die persoon flink te grazen neemt. Alhoewel ik per dag minder vertrouwen heb in de rechtspraak...
Maar goed, geluk bij een ongeluk dat je zelf niet in de auto zat. Veel succes en hopelijk wordt alles goed opgelost...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”