Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Jerrylin
2nd Gear member

Ik zal het nogmaals testen met alle bougies eruit misschien dat dat iets doet?

Of de inlaat moet wel dicht zitten als de boel via daar ontsnapt dan snap ik de 0 meeting
snorremans
5th Gear member

Het inlaatspruitstuk hoeft er niet perse op te zitten, de druk moet in de ciiinder zitten en niet in het spruitstuk.
Gewoon alle bougies eruit halen en compressie meten.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Jerrylin
2nd Gear member

Bedankt
Emvee60
1st Gear member

Als je dat buisje met rubberen kegel gebruikt om in het bougiegat te duwen voel je ook de druk en hoor je de druk langs de kegel ontsnappen als je niet hard genoeg drukt. Dan heb je er wat meer gevoel bij. Inderdaad, alle bougies eruit.
Succes!
Urbexpeditie
7th Gear member

Ik zat het hele verhaal nog eens na te lezen. Wat mij vooral opviel is het gaatje in de olievuldop. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met een te hoge oliedruk. Te hoge oliedruk kan door diverse oorzaken komen. Probleem met vvt, kapotte oliedruksensor, verkeerde motorolie, te veel motorolie, carterventilatie, enz....
Eén van de gevolgen kan zijn dat de krukaslagers of drijfstanglagers door de hoge druk bezweken zijn. Dat verklaard mogelijk ook het langzame toerental in het filmpje. Als het blok op punt staat van een vastloper kan de boel zelfs scheuren op een zwakke plek. Dat verklaart misschien ook wel de 0 meting compressie.
Of het ook zo is moet blijken. In theorie kan het. Een soortgelijke situatie zelf aan de hand gehad met een gekieteld A+ motorblok. Die scheurde net onder de cilinderkop tussen de eerste en tweede cilinder.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Jerrylin
2nd Gear member

Idd zou kunnen.

Ik heb een compressietest slang die ik in het bougiegat schroef .

Ik heb net alle bougies verwijderd en nogmaals retest.

Wat opvalt is dat ik alleen in cilinder 5 compresssie meet en niet veel zie foto .

Cilinder 1 tm 4 waren allemaal 0 meeting en.
Screenshot_20240611_225940_Gallery.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ik was er wel klaar mee, weg met die auto.
Dit wordt niks meer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Jiska
4th Gear member

Mee eens. Dit gaat je zoveel meer geld kosten dan dat die auto überhaupt waard is. Echt super zonde..
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Fredhead
Geartronic member

Dat je op 1 cilinder nog iets aan druk meet laat zien dat je het wel op de juiste manier doet.

Ik zou hem ook zsm weg doen en door gaan.
Als je er een ander blok in hangt wordt het voor mijn gevoel de vraag wat het volgende gaat zijn. Sowieso de kachelradiator, maar het komt vast nog meer tevoorschijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Almerev70
4th Gear member

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik ze zeker benaderen, mochten ze er een zaak inzien... proberen.
Ook sta je in je recht en ze denken dat verhaal halen lastig is betalen ze uit eigen zak (ligt aan het bedrag natuurlijk).
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
lint
Geartronic member

Dat is een geval van jammer maar helaas. Afscheid nemen van de ze Volvo en op zoek naar een beter exemplaar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Urbexpeditie
7th Gear member

Ik zou hem langzaam over de reling kieperen en opzoek gaan naar wat anders
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Jerrylin
2nd Gear member

Ja helaas
Malmö
2nd Gear member

Inderdaad. Geen cent meer in steken en door naar iets betrouwbaars.
Deze generatie S40/V50's met dit gemodificeerde type 2.4 motor liggen niet voor niets en masse op de sloop bij Rima met relatief lage km.standen. Dat is niet omdat het zulke betrouwbare auto's zijn. Het lijkt wel of dit blok te groot is voor de kleine motorruimte van een S40/V50 en te heet wordt. Althans, dat idee krijg ik er soms van.
Als ik niet veel geld te besteden had zoals topic starter zou ik zeker niet gaan voor een moneypit à la Volvo of ander Europees zogenaamd 'premium' . Daar komt alleen maar ellende van zoals weer eens bewezen is in dit topic. IK zou ten allen tijde kiezen voor een degelijke Japanner. Toyota, Honda, Mazda dat zijn de merken waarin je rijdt zonder grote onkosten en kopzorgen. Een lpg auto zou ik ook laten staan zeker als je niet te veel km's rijdt. Gewoon meermaals bewezen dat lpg een motor geen goed doet. Daarbij, ook aan een lpg installatie heb je weer dure onkosten en je betaalt weer een klap meer qua mrb. Gewoon een benzine kiezen, dat is het beste als je geen groot budget hebt.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

En nog meer verhalen van 2.4's die wel tonnen na elkaar blijven rijden zonder problemen. Ook onze S40 2.4 die inmiddels 3 ton heeft gelopen.
Zoals ik al zei, dit is pas de 2e 2.4 motor die ik kapot zie lopen.
De enige extra kosten aan mijn LPG installatie zijn trouwens de flesjes klepsmering die er af en toe in gaan. Verder 0 onderhoud gehad aan de Vialle LPI in 150.000 km.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Jiska
4th Gear member

Over de 2.4 motor: mee eens.
Ik heb wel een stuk of 6 2.4 motoren gehad in mijn Volvo.

Of het nou een S80, S70, V70 classic of een v70n was: deze motor is onverwoestbaar. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Huidige wagen:

Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Malmö
2nd Gear member

Het zal allemaal wel Jeroen. Een topic over jouw S40 zie ik verder ook nergens. Maar de vele S40/V50''s die bij Rima op de sloop liggen met vaak nog ver onder de 2 ton op de teller spreken boekdelen. Hoe verklaar je dat dan?
Volgende keer dat ik er kom zal ik er eens een foto van maken. Het zijn er niet weinig kan ik je alvast vertellen.
Verder liegen de binnen en buitenlandse Volvo fora ook niet. Zie de vele rampenverhalen die je daarop leest. Op de Honda fora lees je louter topics over mooie velgen of andere uiterlijke upgrades. Motorblokken vervangen, kapotte transmissies en andere malheur zoals hier bij Volvo kennen ze daar niet. Naja, jij zelf notabene hebt ervaring genoeg met je Volvo's waaraan continu wel wat mankeert, bougies die je om de oren vliegen, richtingaanwijzers die het niet doen etc, en waarbij je zelfs complete motorblokken hebt moeten wisselen. En dan nog is en blijft het afwachten wat het volgende probleem weer wordt want die gaat zeker komen. Volvo is gewoon niet zo'n best merk qua betrouwbaarheid en is zwaar overrated. Dat wordt telkens maar weer bewezen en je moet wel erg merkblind zijn wil je dit niet zien. Met een beetje pech, en daar is niet zoveel voor nodig, loop je er financieel en vaak ook mentaal compleet op leeg. Niet voor niets ken ik Volvo monteurs die privé gewoon lekker een Toyota, Suzuki of iets dergelijks rijden. Die jongens weten maar al te goed dat een Volvo niet het beste merk is en hebben geen zin om in hun vrijetijd ook nog onder hun eigen auto's te gaan liggen sleutelen.
Mijn advies aan de topic starter is, koop gewoon een degelijke en betrouwbare Japanner. Lees je ook eerst eens wat in op de review afdeling van Autoweek bijvoorbeeld. Dan zie je automatisch wat de goede betrouwbare auto's zijn. En dat zijn niet de Volvo's kan ik je nu al vertellen als je de verhalen zo eens doorleest. Die mythe van Volvo betrouwbaarheid stamt uit een ver ver verleden, uit de 240/740/940 tijd, en wordt krampachtig in stand gehouden door wat Volvo fanboys.
Natuurlijk, met een Daihatsu of Suzuki ga je geen hoge ogen gooien bij de vrouwtjes. Het soort wat op oud blingbling Europees nep premium af komt kan je sowieso beter mijden want daaraan raak je nog meer geld kwijt dan aan een oude Volvo...haha. Daarentegen houd je met een Japanner wel lekker veel centjes in je portemonnaie waar je veel leukere dingen mee kan doen dan investeren in een oude brakke nep premium Volvo die je sowieso nooit goed aan het lopen gaat krijgen en nooit betrouwbaar zal worden. Dat waren ze nieuw immers al niet. Misschien nog belangrijker, je hebt wel je vrijheid terug en je kan gaan en staan waar je wil. Want zo'n Japanner die doet het altijd en kan je op bouwen. In weer en wind en ook als het onderhoud een keer niet up to date is. Ze zijn gewoon niet stuk te krijgen.
Malmö
2nd Gear member

Jiska schreef: 12.06.2024 - 13:55 Over de 2.4 motor: mee eens.

Of het nou een S80, S70, V70 classic of een v70n was: deze motor is onverwoestbaar. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Nogmaals, hoe verklaar je dan dat het bij Rima en andere sloperijen boordevol ligt met die dingen?
Er liggen soms auto's tussen met erg lage km.standen met op de voorruit het opschrift; Motor/Transmissie schade.
Hoe verklaar je dat dan als ze volgens jou zo goed zouden zijn?
En ja, zo'n motor komt in een enkel geval op hoge km.standen. Maar dan heeft de eigenaar wel een kapitaal moeten investeren om zo ver te komen. En dan maar op Facebook en andere socials lopen roeptoeteren met termen als Volvo for life, net ingereden en met 3 ton kan de inloopolie er uit. Wat ze er dan even voor het gemak vergeten bij te zeggen is dat ze ondertussen een nieuwe auto hebben moeten investeren in hun Volvo om de 3 ton te halen.
Realiteit is gewoon dat ook aan zo'n 2.4 van alles stuk kan en gaat. En vaak hele banale dingen zoals een carterventilatie, gasklephuis, wegvallende oliedruk door brakke carterringetjes etc. waar je bij andere merken gewoon helemaal geen omkijken naar hebt.
Zo goed als overal wordt geroeptoeterd zijn ze dus niet. Afin, daar kom je automatisch wel achter als je er eentje aanschaft in de wetenschap ff hoge km.standen aan te tikken tegen weinig onkosten.
Jiska
4th Gear member

Malmö schreef: 12.06.2024 - 14:39
Jiska schreef: 12.06.2024 - 13:55 Over de 2.4 motor: mee eens.

Nogmaals, hoe verklaar je dan dat het bij Rima en andere sloperijen boordevol ligt met die dingen?
Er liggen soms auto's tussen met erg lage km.standen met op de voorruit het opschrift; Motor/Transmissie schade.
Hoe verklaar je dat dan als ze volgens jou zo goed zouden zijn?
En ja, zo'n motor komt in een enkel geval op hoge km.standen. Maar dan heeft de eigenaar wel een kapitaal moeten investeren om zo ver te komen.
Ze zijn zo goed omdat ze me nog nooit hebben laten staan.
Tot 2018 heb ik nooit goed onderhoud kunnen betalen aan mijn Volvo’s en heb ik alleen het “hoognodige” onderhoud kunnen doen. En alsnog hebben ze me nooit laten staan. Ze hadden allemaal boven de 4 ton gereden. Sommige zelfs 5. Een groot deel van de auto’s die daar liggen zijn schade auto’s, of het zijn slecht onderhouden Volvo’s waar niks aan is gedaan.

Tuurlijk belanden die op de sloop. Ze hebben ook onderdelen nodig. Een van mijn oude v70’s die ik niet zo goed kon onderhouden die belande bij hunterparts (32-sh-nj). Tegenwoordig onderhoud ik mijn auto’s goed. Een van mijn v70’s d5 heb ik 7 jaar gehad. Van 200.000 km naar 420.000 gereden. Het was niet de goedkoopste in onderhoud, maar hij bleef het doen. Weggedaan omdat ik de overstap wilde maken naar een benzine v70.

Huidige wagen:

volvo440special
5th Gear member

Ik denk dat hier over het hoofd wordt gezien dat de B5244S4/5 blokken specifiek voor de P1 zijn gebouwd. Deze kun je totaal niet vergelijken met de 2.4 uit een S60, S80 of V70 uit dezelfde tijd. Motor is smaller geworden, koelwater en oliekanalen zijn aangepast, zuigers en zuigerveren zijn anders, dubbele multiriem etc etc. Ik heb hier eerder mijn ervaringen met de S40 gedeeld, het grootste euvel aan die auto was de motor en de bak. Dus ik vrees dat Malmö toch wel een punt heeft dat deze blokken niet de geweldigste waren.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”