Aankoop V60 D3 aut. Momentum 2011 tips en advies gewenst

Plaats reactie
hyperion.org
1st Gear member

Hoi Allen,

Na een 850 ‘90, een V70 T5 ‘95 en een V70 D5 ‘06 hebben we een paar andere merken gehad. Na een paar mooie jaren in een Mercedes B200 aut. staan we op het punt om een nette V60 aan te schaffen.
Het betreft een V60 D3 geartronic uit 2011 met 240.000 Km op de tellen. Onderhoudshistorie is volledig bekend. Netjes met de Volvo stempels.

De deal is gesloten, enige voorbehoud is de Bovag keuring (complete versie) die aanstaande vrijdagmiddag plaats vindt.

Welke tips hebben jullie? Of welk advies? Waar moeten we op letten? Heb op het forum iets gelezen over D3 motoren van een bepaald model. Lees positieve dingen over de D3 (mede de reden waarom we hier voor gekozen hebben.

Hebben geen plannen om te tunen. Inbouw Apple CarPlay staat wel op de planning. Maar eerst maar eens de keuring en de aankoop.

Hoor graag van jullie waar eventueel nog op te letten?
En dank alvast voor alle tips en adviezen
-KJ-
5th Gear member

Het zou niet mijn volgorde zijn om eerst een deal te sluiten en dan op zoek te gaan naar tips eerlijk gezegd.
Yuiop
1st Gear member

Een half jaar geleden kocht ik een S60 D3 uit 2011. Ik ben er nog steeds heel tevreden mee. Had wel een iets hogere km-stand.

Ik zou even opletten of bij de RDW het roetfilter is afgemeld. Het viel mij op dat, dat bij nogal veel auto's het geval was. Op zich niet een heel groot probleem, behalve dat je er rekening mee moet houden dat in dat geval de wegenbelasting nog ietsje hoger is.

Het nodige onderhoud/distributie zal wel in orde zijn als de historie netjes bekend is.

Waar je wel op moet letten, na 240.000km (en 13 jaar) gaan dingen als schokbrekers, motorsteunen, wielophanging en dergelijke ook een keer aan vervanging toe zijn. Dus even controleren of daar al iets aan gedaan is, of anders er rekening mee houden dat je daar relatief snel in aanraking zult gaan komen. Verder mag ik aannemen dat de bij de Bovag keuring het een en ander wel boven water gaan krijgen.
hyperion.org
1st Gear member

-KJ- schreef: 16.06.2024 - 17:09 Het zou niet mijn volgorde zijn om eerst een deal te sluiten en dan op zoek te gaan naar tips eerlijk gezegd.
Snap wat je zegt. Maar heb me op dit forum al aardig ingelezen. En laat niet voor niets een BOVAG keuring uitvoeren om verassingen (zo veel mogelijk) te voorkomen.

Gebruikers en monteurs die op dit forum zitten hebben vaak waardevolle informatie. Vandaar dat ik het nu vraag.
Zo kan ik bij de keuring extra aandacht vragen voor eventueel genoemde punten.
hyperion.org
1st Gear member

Yuiop schreef: 16.06.2024 - 22:14 Een half jaar geleden kocht ik een S60 D3 uit 2011. Ik ben er nog steeds heel tevreden mee. Had wel een iets hogere km-stand.

Ik zou even opletten of bij de RDW het roetfilter is afgemeld. Het viel mij op dat, dat bij nogal veel auto's het geval was. Op zich niet een heel groot probleem, behalve dat je er rekening mee moet houden dat in dat geval de wegenbelasting nog ietsje hoger is.

Het nodige onderhoud/distributie zal wel in orde zijn als de historie netjes bekend is.

Waar je wel op moet letten, na 240.000km (en 13 jaar) gaan dingen als schokbrekers, motorsteunen, wielophanging en dergelijke ook een keer aan vervanging toe zijn. Dus even controleren of daar al iets aan gedaan is, of anders er rekening mee houden dat je daar relatief snel in aanraking zult gaan komen. Verder mag ik aannemen dat de bij de Bovag keuring het een en ander wel boven water gaan krijgen.
Top. Goede tip mbt tot het roetfilter. Ga ik even naar kijken.
Andere punten ga ik bij de keuring zeker aangeven.
c70_ibo
2nd Gear member

Hier 456.000km op de klok. Nauwelijks problemen gehad. Gekocht in 2018 met 150.000 op de klok. Sindsdien een gescheurd turboslang eens moeten vervangen... bij een km stand van 180.000km ongeveer dacht ik. Nu pas heb ik onlangs bij 4 ton alle 4 de schokdempers vervangen en veerschotels voor. Sinds 453.000km heb ik trilling in de auto ga de vliegwiel en koppeling set en motorsteunen vervangen. Gewoon verder normale onderhoud. Owja eens rechtsvoor deurslot eens moeten vervangen. Paar keer nieuwe vooruit vanwege steenslag. Eigenlijk verder niks geks... motor en pakking is origineel, mijn turbo is nog origineel, roetfilter is nog origineel. Nooit een gloei bougie of injector moeten vervangen zelfs... heb nog nooit zo'n goed exemplaar wagen gehad waardoor ik hem niet kan wegdoen.... wel is mijn auto sinds aanschaf in 2018 meteen obbe getuned en egr dicht gezet.
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
hyperion.org
1st Gear member

c70_ibo schreef: 17.06.2024 - 23:01 Hier 456.000km op de klok. Nauwelijks problemen gehad. Gekocht in 2018 met 150.000 op de klok. Sindsdien een gescheurd turboslang eens moeten vervangen... bij een km stand van 180.000km ongeveer dacht ik. Nu pas heb ik onlangs bij 4 ton alle 4 de schokdempers vervangen en veerschotels voor. Sinds 453.000km heb ik trilling in de auto ga de vliegwiel en koppeling set en motorsteunen vervangen. Gewoon verder normale onderhoud. Owja eens rechtsvoor deurslot eens moeten vervangen. Paar keer nieuwe vooruit vanwege steenslag. Eigenlijk verder niks geks... motor en pakking is origineel, mijn turbo is nog origineel, roetfilter is nog origineel. Nooit een gloei bougie of injector moeten vervangen zelfs... heb nog nooit zo'n goed exemplaar wagen gehad waardoor ik hem niet kan wegdoen.... wel is mijn auto sinds aanschaf in 2018 meteen obbe getuned en egr dicht gezet.
Dat klinkt goed. Begin er steeds meer zin in te krijgen. Kan bijna niet meer wachten ;)

Als ik een en ander op het forum lees zijn er paar punten van aandacht voor de komende tijd. Het roetfilter en de EGR. En eventueel het flushen van de Geartronic.

Begrijp ik het goed dat bij problemen met het roetfilter dit er uit gehaald kan worden. En dan de EGR softwarematig op ‘0’ ? Of is proactief verstandiger ?

En ik ga bij de Volvo garage navragen of een dergelijke flush is gedaan. Kan ik meteen navragen of ze toevallig weten of er getuned is.

En verder wacht ik de keuring komende vrijdag eerst maar even af.
c70_ibo
2nd Gear member

Roetfilter kan en mag eruit gehaald worden, mits je dit meldt bij rdw. Hiertegenover moet je wel meer wegenbelasting moeten betalen, dat is de voorwaarde. Bij mij zit die roetfilter er al 456.000km in en hij komt nog altijd door de keuring. Wel gooi ik eens per jaar een fles roetfilter reiniger ertegenaan. Maand voor de keuring begin ik al met premium Diesel te tanken of bij shell vpower. Geen idee of het verschil maakt maar bij mijn roetmeting voldoet hij aan de eisen nog altijd. Egr kunnen ze softwarematig op 0 zetten. Je motor krijgt daardoor minder interne vervuiling vind ik, je hebt er ook geen omkijken naar of egr niet stuk gaat enz.. ik rij zelf manueel over geartronic heb ik geen ervaring mee. Enige wat misschien nog wel een aandachtspunt is... sommige modelen bij bepaalde bouwjaar hebben een koppakking probleem. De mijne niet gelukkig... maar misschien dat er hier op forum mensen zijn die exact weten welk bouwjaar het was
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
hyperion.org
1st Gear member

c70_ibo schreef: 18.06.2024 - 23:25 Roetfilter kan en mag eruit gehaald worden, mits je dit meldt bij rdw. Hiertegenover moet je wel meer wegenbelasting moeten betalen, dat is de voorwaarde. Bij mij zit die roetfilter er al 456.000km in en hij komt nog altijd door de keuring. Wel gooi ik eens per jaar een fles roetfilter reiniger ertegenaan. Maand voor de keuring begin ik al met premium Diesel te tanken of bij shell vpower. Geen idee of het verschil maakt maar bij mijn roetmeting voldoet hij aan de eisen nog altijd. Egr kunnen ze softwarematig op 0 zetten. Je motor krijgt daardoor minder interne vervuiling vind ik, je hebt er ook geen omkijken naar of egr niet stuk gaat enz.. ik rij zelf manueel over geartronic heb ik geen ervaring mee. Enige wat misschien nog wel een aandachtspunt is... sommige modelen bij bepaalde bouwjaar hebben een koppakking probleem. De mijne niet gelukkig... maar misschien dat er hier op forum mensen zijn die exact weten welk bouwjaar het was
Dank voor de info. Mooie KM stand trouwens. En nuttige informatie.
hyperion.org
1st Gear member

Update: vanmiddag de keuring gehad bij een Bovag garage.
Auto in prima staat. Ook met vlag en wimpel geslaagd voor de roetdeeltjestest. Aandachtspunten: de remschijven en blokken voor en de banden achter (aan vervanging toe dus).

Verschil van de kosten gedeeld met de verkoper en de deal is rond. Nu nog even wachten op de Nederlandse kentekenplaten en dan kunnen we rijden.

Apple CarPlay gaan we mee aan de slag en een bezoekje aan Obbe is iets om over na te denken.

Iedereen bedankt voor de reacties en informatie
c70_ibo
2nd Gear member

Goed om te horen, veel plezier met je nieuwe volvo. Obbe zou ik zeker kunnen aanraden, ik zie enkel maar voordelen

S60 D3 2014 obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”