Goedemiddag,
Ik heb een prachtige XC60 d5 van dec. 2008 met 301dkm op de klok met het volgende probleem.
Wanneer de motor goed warm is en ik een tijdje wat meer snelheid heb (zeg maar 140+) dan valt op na een poosje het vermogen ineens weg. Hij geeft geen melding, maar verminderd langzaam snelheid tot ca. 115/120 km per uur. Als ik dan gas geef, schakelt hij wel terug, maar klimt hij niet verder dan ca. 3500 rpm en accelereert niet. Met andere woorden, het lijkt erop alsof de turbo uitschakelt.
Wanneer ik de auto langs stop, en ca. 10 minuten wacht is het weg en heeft de auto weer normaal vol vermogen.
Ik heb al verschillende dingen gelezen:
- vervuilde EGR
- kapotte/gescheurde Turbo slang
- verstuivers
- roetfilter
Echter, zijn de verstuivers in goede staat, want die zijn een paar maanden geleden getest, evenals het roetfilter en sensoren, die zijn vervangen.
Ik lees in meerdere topics dat men hetzelfde probleem heeft gehad, maar niemand post vervolgens de oplossing of de uiteindelijke oorzaak. Ik kan vanwege vakanties en drukte pas over een paar weken bij de garage terecht, maar ik vind het prettig (en leuk) om zelf wat onderzoek te doen en er wat van te leren.
Iemand hier ideeën of ervaring met dit euvel?
XC60 2.4 d5 vermogensverlies bij warme motor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 19.03.2017 - 11:37
Wanneer is het brandstof filter vervangen? ooit met een VW een soort gelijk probleem gehad: een afstand gereden (motor warm) en dan geen vermogen meer......afwachten dan weer wel tot na een tijdje en dan hetzelfde probleem.
Het is het onderzoeken waard....
Het is het onderzoeken waard....
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03.10.2023 - 13:30
Bedankt voor je reactie.
De auto heeft alle voorgeschreven onderhoudsbeurten gehad en in april een nieuw brandstoffilter gekregen. Daarna is het pas voor de eerste keer voorgekomen.
Ik zag gister wel dat de swirl klep link los hangt, maar heb het idee dat dit al veel langer het geval is.
De auto heeft alle voorgeschreven onderhoudsbeurten gehad en in april een nieuw brandstoffilter gekregen. Daarna is het pas voor de eerste keer voorgekomen.
Ik zag gister wel dat de swirl klep link los hangt, maar heb het idee dat dit al veel langer het geval is.
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
misschien een banale opmerking, maar zit het stroomprofiel door het brandstof filter in de juiste richting gemonteerd?
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05.08.2024 - 12:57
hoi
ik heb net hetzelfde probleem denk ik iemand een idee ?
auto had geen vermogen meer laten renegreren 3x moeten uitvoeren vooraleer het lukte
400km gereden zonder probleem
op vakantie vertrokken 14000 km gereden weer hetzelfde probleem geen vermogen meer eerst witte rook nadien zwart .auto
naar belgie laten komen computer geeft aan teveel roetdeeltjes roetfilter laten reinigen 2 dagen gereden +/- 50km weer hetzelfde probleem
voor gek van te worden . heeft dit misschien iemand al voor gehad ??
ik heb net hetzelfde probleem denk ik iemand een idee ?
auto had geen vermogen meer laten renegreren 3x moeten uitvoeren vooraleer het lukte
400km gereden zonder probleem
op vakantie vertrokken 14000 km gereden weer hetzelfde probleem geen vermogen meer eerst witte rook nadien zwart .auto
naar belgie laten komen computer geeft aan teveel roetdeeltjes roetfilter laten reinigen 2 dagen gereden +/- 50km weer hetzelfde probleem
voor gek van te worden . heeft dit misschien iemand al voor gehad ??
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27309
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met welk model/motorisering?
Want ik zie je in meerdere topics dezelfde vraag stellen.
Want ik zie je in meerdere topics dezelfde vraag stellen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D