Koppeling problemen houden aan na volledige vervanging

Plaats reactie
robdk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:17

Ik rijd een Volvo S60 uit 2012 met ongeveer 240.000 km op de teller. Onderhoud wordt normaal gesproken door de Volvo garage gedaan (Hedin).

Eind 2023 rook ik een kenmerkende keur in de auto en heeft een andere garage (garage X) de koppelingsplaten vervangen en meteen maar ook het vliegwiel.

Ik heb vervolgens een tijdje normaal rond gereden. Toch leek de koppeling ter ver onderin pas te pakken. Terug naar garage X en op 5 februari 2024 heeft garage X vervolgens ook de hoofd koppelingscilinder vervangen.

Daarmee moet dan ongeveer alles van de koppeling vevangen zijn.

Vervolgens gebeurt ongeveer 1-2 weken daarna het volgende. Na na mijn werk gereden te zijn, probeer ik naar huis te rijden. Mijn auto stond geparkeerd op het dak van de Alexandrium parkeergarage in Rotterdam. Toen ik probeerde weg te rijden merkte ik dat de koppeling abnormaal ver ingedrukt was en onderin bleef plakken. Ik kon hem enkel terugkrijgen door te trekken. Het was lastig om de auto in de versnelling te krijgen.

Meteen met de Volvo service gebeld en tijdens ons gesprek schoot de koppeling los en kon ik naar huis wegrijden. Op de snelweg merkte ik dat ik de koppeling geleidelijk aan steeds verder moest indrukken om te kunnen schakelen. En op een bepaald moment moest ik de auto aan de kant zetten. Ik kon niet meer schakelen.

Volvo assistance bracht de auto naar Hedin. Zij hebben op 19 februari 2024 een diagnose gedaan op de koppeling en de hydraulisch bediende koppeling ontlucht. Ze konden niet vinden waar het aan lag. Na de ontluchting, gaven ze aan dat de auto weer reed. Ik zou het in de gaten moeten houden maar ze raadden mij wel aan met de auto terug te gaan naar garage X.

Dus ik meteen terug naar garage X, die na controle aangaf niet te weten waar het aan lag om vervolgens nog een keer te ontluchten. Ook gaf garage X aan dat hij geen lekkage zag, want er lag nergens olie.

Vervolgens heb ik weer 2 weken kunnen rijden en gebeurt er bijna exact hetzelfde als voorheen. Ik rijd weg van het Alexandrium en de koppeling lijkt te ver ingedrukt te zijn. Halverwege op de snelweg merkte ik al dat ik steeds lastiger kon schakelen. De koppeling zat te ver ingedrukt. Via omwegen en geluk met stoplichten ben ik thuis gearriveerd.

Ik zal de auto nu naar Hedin brengen maar ben bang dat zij niet weten waar het aan ligt, en dat ik vervolgens weer honderden, zo niet duidenden euro’s verder ben. Alles lijkt vervangen te zijn…ben ten einde raad.

Kan iemand mij helpen?
Groeten,

Rob
robdk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:17

Ik heb n et de monteur van garage x gesproken. Als samenvatting.

- op 30-11-2023 heeft hij de koppelingset vervangen inclusief hydrolische druklager, massavliegwiel, koppelingsplaten en olie)
- op 5-02-2024 heeft hij de hoofdcilinder bij het koppelingspedaal vervangen alsmede de remvloeistof.
Er is geen olie lekkage geconstateerd bij de pedalen. Er is 2x ontlucht.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Garage x heeft een wanprestatie geleverd door jouw probleem niet op te lossen. Jij kwam niet voor de onderdelen die vervangen zijn, maar om jouw koppelingsprobleem op te lossen. Dat hebben ze niet gedaan, maar jij hebt er wel voor betaald. Ik zou eerst met garage x overleggen hoe ze dit alsnog gaan oplossen en als je daar niet tevreden over bent eens met de rechtsbijstand overleggen.
robdk
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.03.2024 - 19:17

Ik kwam omdat ik versleten koppelingsplaten had en ging weg met een niet werkende koppeling. :-(
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27257
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is duidelijk, maar zoals aangegeven moet je de garage wel de kans geven het op te lossen en dan wel via een garantie.
Zijn ze het daar niet mee eens kan je andere wegen gaan bewandelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
RobRijdtVolvo
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 01.01.2022 - 14:41

Hier hetzelfde probleem. Ben benieuwd of het bij jou opgelost is?

Mijn S60 T2 uit 2017 met 140.000km op de klok staat ook bij de garage met een koppelingsprobleem. Ik moest het pedaal steeds dieper intrappen om te ontkoppelen.
Garage belt me nu dat de hele versnellingsbak er uit moet en dat ook het vliegwiel vervangen moet worden vanwege onbalans. Een klein godsvermogen!

Hoe zit dat met dat vliegwiel, wat is er zo speciaal aan dat dat problemen met de koppeling kan veroorzaken?
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Wat ik niet begrijp hier in het verhaal... " steeds dieper koppeling intrappen" een koppeling trap je toch altijd tot de bodem alvorens te schakelen?

Je hebt zelf nog altijd koppeling probleem, dat valt onder garantie gezien je laatste keer alles hebt laten vervangen, normaal gezien heb je daar 2 jaar garantie op. Garage zou het probleem moeten oplossen. Er kan altijd een productie fout zitten in 1 van de genoemde onderdelen
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
RobRijdtVolvo
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 01.01.2022 - 14:41

c70_ibo schreef: 19.06.2024 - 07:07Wat ik niet begrijp hier in het verhaal... " steeds dieper koppeling intrappen" een koppeling trap je toch altijd tot de bodem alvorens te schakelen?
Jawel, maar het aangrijppunt komt steeds dieper te liggen, tot het punt waarbij je zelfs niet helemaal ontkoppeld bent als het pedaal op de bodem ligt. Als je dan probeert te schakelen dan moet je flink rukken en trekken, lijkt me geen goed idee voor de tandjes van de bak.
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Nee klinkt niet goed, maar er is gewoon een probleem ontstaan die de dealer terug moet oplossen normaal gezien zonder bijkomende kosten
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Misschien lekt de koppelings cilinder die op de bak zit. Maar dat zou garage x eigenlijk moeten hebben gezien toen ze de koppeling vervingen. Dat zou verklaren waarom je verder geen lekkage sporen hebt, de olie lekt dan naar binnen over je nieuwe koppeling 🥴
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Mis je ook remvloeistof na verloop van tijd? Of blijft dat peil wel goed?
Als dat peil zakt is het een lekkage naar buiten toe. Blijft het peil gelijk is het een interne lekkage.

In het geval lekkage naar buiten toe moet dit ergens zichtbaar worden. Laat iemand de koppeling intrappen terwijl je onder de motorkap kijkt of onder de auto kijkt. Mogelijk zie je waar de remvloeistof vandaan komt. Let op! Remvloeistof is agressief spul, dus pas goed op je ogen en draag bij voorkeur een veiligheidsbril en kunststof handschoenen.

In het geval van een interne lekkage zie je niets aan de buitenzijde, maar moet je denken aan een lekkage in je koppelingscilinder bij het pedaal of in de het druklager.
De garage zou zoiets zeker moeten kunnen herleiden en/of constateren en daarna moeten kunnen oplossen. Het systeem van de koppeling is relatief eenvoudig en recht-toe-recht-aan.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8220
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Is met het vervangen van de koppeling (het vliegwiel en de platen) ook de drukgroep vervangen?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”