Beste mede volvo liefhebbers,
Mijn naam is Lars woonachtig in Friesland omgeving Drachten. Na het sleutelen aan een volvo 850 en een S70 met allebij 5ton+ op de teller jeukte het toch behoorlijk om zelf ook volvo eigenaar te worden. Sinds kort ben ik dus trots eigenaar van een C70 uit 1998 met de welbekende 2.3 T5 op LPG.
Helaas heb ik na nog geen 1000 km gereden te hebben een aantal problemen met de volvo. Er zit een tikkend geluid in het motorblok dit is ontstaan nadat de C70 niet meer aansloeg na het tanken. Dit probleem werd veroorzaakt door onvoldoende brandstofdruk in de brandstofrail. Lang aan het doorstarten geweest helaas niet genoeg brandstofruk om hem ter plekke weer aan de praat te krijgen. Wegens de automaat de C70 met auto ambulance af moeten voeren na thuiskomst en een nachtje aan de acculader weer geprobeerd te starten. De motor pruttelde even en sloeg zomaar weer aan? Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.
Niet dus.. nu hij weer liep was er een tik te horen vermoedelijk de hydraulische klepstoters. Het vreemde hierbij is dat er geen verschil te merken is met een koude of warme motor. Hebben deze 2 problemen met elkaar te maken gehad of zou het stom toeval zijn?
Ik ben met deze tikkende auto langs een lokale hobby volvo monteur geweest. Op zijn aanraden heb ik de compressie gemeten mocht deze goed zijn luid het advies om eerst alleen de hydraulische klepstoters te vervangen.
Zo gezegd zo gedaan: de compressie lijkt mij redelijk geen hele grote verschillen gevonden. Cilinder 1: 140 PSI, Cilinder 2: 110 PSI, Cilinder 3: 120 PSI, Cilinder 4: 120 PSI en cilinder 5: 135 PSI. Vervolgens heb ik een 2de meting gedaan hier kwam cilinder 2 op een 130 PSI en de anderen juist weer iets lager. Tot zover geen grote verschillen lijkt mij.
Gelijk het onderhoud groot aangepakt (onder het motto je kunt het maar 1x goed doen). Dus 20 nieuwe hydraulische klepstoters, PCV systeem, O ringen in carterpan, distributie set, pakkingset oliepomp, bougies en alle vloeistoffen. Tijdens het vervangen van de hydraulische klepstoters met de vinger op de oude klepstoters getikt terwijl ze nog gemonteerd zaten. Bij 2 klepstoters was er een duidelijke tik hoorbaar terwijl de andere klepstoters gewoon stil waren.
Na deze forse investering had ik gehoopt op een goed rijdende Volvo C70. Niets is minder waar de motor tikt nog steeds bij warme en koude motor. Zou er dan toch meer aan de hand zijn? Wie kan mij op de juiste weg helpen met dit tikkende probleem?
Aanvulling:
Boven in de motor is genoeg olie zichtbaar via de vuldop dus de olie wordt wel goed omhoog gepompt. Ook de compressie opnieuw gemeten hierbij is alles tussen de 140 en 155 PSI uitgekomen (wel een andere compressie meter gebruikt). De compressie van cilinder 3 ging gelijk naar 180 PSI waarna hij weer zakte naar 155 PSI en daar ook bleef hangen. (Mischien kan dit een verklaring van een probleem geven?)
De auto heeft overigens een luttele 412*** km gelopen.
Hieronder een filmpje met het tikkende geluid van mijn C70 hier zijn de hydraulische klepstoters al vervangen.
Wie heeft de gouden tip of de juiste vervolg stappen om dit probleem op te lossen?
Zelf zit ik te denken om een olie flush te doen door ATF olie toe te voegen mocht dit het niet oplossen zal het spul toch weer uit elkaar moeten.
Bedankt voor het meedenken
^ Lars
Tikkend geluid 2.3 T5
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Is het ook aanwezig als hij koud is? Hier ook eens een C70 gehad met kapotte drijfstanglagers.
Maar dit werd pas luider als hij warm werd. Ik was er op tijd bij, en alleen drijfstanglagers met wat bouten en o-ringetjes waren voldoende. Geen schade aan krukas en of drijfstangen.
Maar dit werd pas luider als hij warm werd. Ik was er op tijd bij, en alleen drijfstanglagers met wat bouten en o-ringetjes waren voldoende. Geen schade aan krukas en of drijfstangen.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 1st Gear member
Warme motor of koude motor maakt geen verschil. Ik neem aan dat er ijzerslijpsel in het olie filter te vinden zou moeten zijn. Vanavond zal ik het oude oliefilter even openknippen kijken of daar gekke dingen zichtbaar zijn.
- The Mechanic
- 5th Gear member
Heeft er geen cilinder vol brandstof gestaan waardoor je vloeistofslag hebt gehad? Klinkt namelijk als een kromme drijfstang?
Welke stoters zijn erin gekomen? Onderdeel nummer?
Oude filter al los gesneden?
-
- 1st Gear member
Update:
De olie, het oliefilter en het carter verwijderd.
De olie afkomstig uit het carter was niks vreemds aan zichtbaar. De olie uit het filter en het filter zelf helaas wel veel metaal deeltjes zichtbaar.
Morgenavond zal ik even kijken wat de schade aan het blok verder is. Mocht iemand tips hebben hoe ik bepaalde dingen makkelijk kan controleren hoor ik dat graag.
De olie, het oliefilter en het carter verwijderd.
De olie afkomstig uit het carter was niks vreemds aan zichtbaar. De olie uit het filter en het filter zelf helaas wel veel metaal deeltjes zichtbaar.
Morgenavond zal ik even kijken wat de schade aan het blok verder is. Mocht iemand tips hebben hoe ik bepaalde dingen makkelijk kan controleren hoor ik dat graag.
-
- 1st Gear member
Een vloeistofslag zou goed mogelijk zijn heb je toevallig enig idee hoe zoiets kan ontstaan? Een injector die open blijft staan? (Als dat tenminste mogelijk is)The Mechanic schreef: ↑05.06.2024 - 21:23 Heeft er geen cilinder vol brandstof gestaan waardoor je vloeistofslag hebt gehad? Klinkt namelijk als een kromme drijfstang?
Klepstoters die erin zijn gekomen zijn van het merk AE FOL156. Verder identiek aan diegene die eruit kwamen.
-
- 1st Gear member
Update C70:
Cilinderkop gedemonteerd hier niks bijzonders te zien.
Wel ijzerslijpsel boven in het kleppendeksel aan getroffen mijn conclusie is dat het dus van boven moet komen. Tijdens het verwijderen van de hydraulische klepstoters werd het duidelijk de hydraulische klepstoters hebben de cilinder waar ze in zitten gemonteerd aangetast. Dit is bij meerdere klepstoters gebeurt. Hoe dit heeft kunnen gebeuren heb ik geen idee van. Ik heb ze op het originele onderdeel nummer uitgezocht en waren precies hetzelfde als die er in eerste instantie uit zijn gekomen.
Vervolg stappen zijn een andere kop scoren en alles weer in elkaar draaien.
Cilinderkop gedemonteerd hier niks bijzonders te zien.
Wel ijzerslijpsel boven in het kleppendeksel aan getroffen mijn conclusie is dat het dus van boven moet komen. Tijdens het verwijderen van de hydraulische klepstoters werd het duidelijk de hydraulische klepstoters hebben de cilinder waar ze in zitten gemonteerd aangetast. Dit is bij meerdere klepstoters gebeurt. Hoe dit heeft kunnen gebeuren heb ik geen idee van. Ik heb ze op het originele onderdeel nummer uitgezocht en waren precies hetzelfde als die er in eerste instantie uit zijn gekomen.
Vervolg stappen zijn een andere kop scoren en alles weer in elkaar draaien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
De C70 nog even verder onderzocht de oorzaak van de tik is in elk geval gevonden....
(Houdt hier het volvo avontuur dan toch op?)
Ik zal even moeten kijken wat kosten technisch interessant is. Als student zijnde begint het ondertussen allemaal aardig in de kosten te lopen.(Houdt hier het volvo avontuur dan toch op?)
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Zo ver was ik met mijn auto ook. Kop er af en naar revisiebedrijf gebracht, en kreeg daar te horen dat het onderblok ook deels vernieuwd moest worden.
Toen maar een compleet blok gekocht met minder km, had geen zin om echt alles los te schroeven (en weer vast).
Ben in mijn zoektocht naar dat motorblok ook verschillende 2.3 T5's tegen gekomen.
Ik ga er van uit dat je, als je met deze verder gaat, ook alle zuigerveren enz gaat aanpakken. Dat kan nog best een duur geintje worden.
Aan de andere kant, dan weet je wel zeker dat het goed is.
Toen maar een compleet blok gekocht met minder km, had geen zin om echt alles los te schroeven (en weer vast).
Ben in mijn zoektocht naar dat motorblok ook verschillende 2.3 T5's tegen gekomen.
Ik ga er van uit dat je, als je met deze verder gaat, ook alle zuigerveren enz gaat aanpakken. Dat kan nog best een duur geintje worden.
Aan de andere kant, dan weet je wel zeker dat het goed is.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Johan s60
- 6th Gear member
Smeerolie kanaaltjes verstopt geraakt wellicht waardoor stoters niet gesmeerd worden, en dus ook niet gevuld worden.
Heeft er een klep nu de zuiger(s) geraakt?
Heeft er een klep nu de zuiger(s) geraakt?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 1st Gear member
Kleppen lijken allemaal gewoon recht te zijn en ook is er geen afdruk op de zuiger zichtbaar. vermoed niet dat een klep de zuiger heeft geraakt.
-
- 1st Gear member
Mijn plan is om een ander blok te scoren (eventueel met een complete auto er aan vast).
Ben wel benieuwd welke 2.3 T5 geschikt is. Ik zie verschillende types voorbij komen. Zowel vroegere modellen met een ander type inlaatspruitstuk en zonder vvt. Maar ook latere types met 250 pk ipv mijn 240 pk. Zijn deze blokken allemaal in de basis hetzelfde of zitten er toch verschillen in?
Ben wel benieuwd welke 2.3 T5 geschikt is. Ik zie verschillende types voorbij komen. Zowel vroegere modellen met een ander type inlaatspruitstuk en zonder vvt. Maar ook latere types met 250 pk ipv mijn 240 pk. Zijn deze blokken allemaal in de basis hetzelfde of zitten er toch verschillen in?
-
- 1st Gear member
Een nieuw blok gescoord bij Hunterparts gelegen in Gorredijk. Natuurlijk in stijl opgehaald:
Komend weekend alles even goed schoon maken en preventief onderhoud uitvoeren. En dan eindelijk rijden!Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.