Zal me eerst netjes voorstellen alvorens ik jullie in mijn miserie trek

Zack uit het zuiden (Limburg,Weert) van het land ook actief op de Facebook pagina V40 nl/be en v40 nederland en rij sinds 2020 in mijn heerlijke (nu redelijk) betrouwbare auto. Nu na 120k km kom ik een aantal probleempjes tegen. Sinds een week of twee heb ik een vreemd probleem.
De auto gaf een tijd geleden roetfilter vol aan en sindsdien doet de auto heel raar. Gelijk na de melding een stuk gaan rijden op de autobahn en flink op z’n staart getrapt voor een langere tijd. De melding verdween en kwam ook niet meer terug. Echter sindsdien heb ik het volgende probleem en dat is dat als ik wat hoger in de versnelling zit, de auto ineens ‘uitvalt’ en gas geven heeft geen zin. Toeren blijven dalen en snelheid ook. Er komt geen melding van een check lampje of het schildpadje. Trap je hierna de koppeling in dan doet de auto wat stotteren maar schakel je een versnelling hoger doet de auto het weer goed. Als dit een paar keer gebeurd komt de melding roetfilter vol weer op het scherm en verdwijnt weer. Roetfilter is nagemeten en hier zat 25gram in. Uiteraard laten renegeren en nu minder dan 1,5gram. Sindsdien doet de auto nog steeds hetzelfde maar nu komt de melding ESC tijdelijk uit en de bandenspanning controleren. Auto is al eens uitgelezen echter niet met vida. Hier kwamen geen meldingen uit. Iemand een idee of kan/wilt de auto uitlezen met vida? Uiteraard tegen een vergoeding!
Alle theorieën en oplossingen zijn welkom!
V40 D2 2.0 2015
190501km
170pk EGR gesloten.