ABS storing, snelheid op dashboard verdwijnt

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
augcaarls
Starter

Halle beste mede Volvo fanaten,

Hoewel ik al lang lid ben, heb ik nog nooit eerder een vraag gesteld of iets gepost. Daarom wil ik me graag eerst eens voorstellen. Ik ben Augustijn, 42 jaar en ik rijd sinds circa 8 jaar in een fijne V70 2,5 turbo uit 1999, motor B5254T, type (PNR-3) 875 aldus VIDA.. De afgelopen jaren hebben we vrij moeiteloos gereden van 2,4 ton naar de recente 3 ton. Echter de laatste tijd zijn er steeds meer reparaties nodig.

Onlangs zijn in het kader van de apk keuring, achter nieuwe remschijven geplaatst. Nadien had ik een metalen zingend geluid, afkomstig van de remmen. Bij het intrappen van de koppeling is ook merkbaar dat de auto heel lichtjes afremt. Kort na deze constatering begon ook het ABS lampje te branden, een rode i en later ook nog het motormanagementlampje.

Hoewel ik echt een technisch leek ben als het op VIDA aankomt, heb ik het programma wel en heb ik onderstaande codes uitgelezen. Ook heb ik (volgens mij) de snelheidssensoren getest met VIDA en geen afwijkende waarde gezien (anders dan 'tiendes' bij het nemen van een bocht, maar dat is logisch volgens mij).

Nou is eigenlijk mijn vraag of iemand me op weg kan helpen om mbv VIDA concrete diagnostiek te vertalen naar welke reparatie verricht moet worden. Ik woon zelf in Sint-Michielsgestel (Noord-Brabant) en hoop dat er fanaten in de buurt wonen die handig zijn met VIDA en me eventueel op weg zouden willen helpen? Ik hoor het graag en alvast bedankt voor eventuele reacties!!

VIDA foutcodes.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
redracer
4th Gear member

Waarschijnlijk zijn je remklauwen achter niet zo fris meer . Neem aan dat de remblokken ook vv zijn? Even die klauwen laten checken anders is die schijf straks blauw vd hitte.

en wat betreft die abs melding is er een sensor (los)geraakt . Zou alle meldingen wissen dan zie je daarna welke er weer terugkomen en recent zijn. Snelheid signaal komt volgens mij van de voorkant , dit model heeft ook nog de beroemde absmodule die opnieuw gesoldeerd moet worden.
Rogier64
5th Gear member

2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
augcaarls
Starter

Dank je wel Redracer en Rogier 64 voor jullie snelle reacties! En nuttig ook!

De storingscodes had al ik allemaal gewist. En de remblokken waren ook vervangen inderdaad. Verder heb ik gebeld met Frank Erich van ETS (zie link hierboven). Hij gaf obv de storingscodes aan dat de ABS controler niet helemaal 'fris' was. Verder gaf hij ook nog een goed tip:

"Wat ik verder nog over dit type Volvo en achterremmen kan zeggen: in de naaf van de remschijf zit een kleine remtrommel met handremschoentjes. Wanneer remschijven (en remblokken) achter vernieuwd worden moeten ook standaard de remschoentjes van de handrem vernieuwd worden. Niet vanwege slijtage maar vanwege ouderdom.
Verder kan ik nog zeggen dat de sensoren bij de wielen nimmer defect gaan. Ik zou rap teruggaan naar het bedrijf dat de remrevisie heeft uitgevoerd."

Vandaag moest ik naar een klant en heb ik noodgedwongen de auto weer gepakt. Alle toetsers en bellen gingen weer af op het dashboard. Na voelen aan de remschijven is de remschijf rechtsachter significant heter dan de andere 3 (die waren lauw en aan te raken). Hij was nou echter ook weer niet zo heet dat hij niet even aan te raken was of blauw uitgeslagen.

De garage die bij de apk de remblokken en schijven heeft vervangen zei eerst 17-06 pas plek te hebben, maar ik heb ze gebeld en nu kan ik morgen terecht. Eens kijken of de remschoenen in de trommel vervangen zijn en zo nee, of die voering wellicht is losgelaten of iets dergelijks.
Verder ga ik vanavond weer storingscodes uitlezen. Benieuwd!

Ik houd jullie op de hoogte en dank voor het meedenken!
augcaarls
Starter

Nou het was duidelijk dat rechts achter het de remmen aanliepen. De klauw was niet goed schoongemaakt bij het vervangen van de remblokken. De remblokken zelf hebben een metalen trilplaatje dat uitstak buiten de remblokjes zelf, waardoor het remblokje moet glijden over een randje zo dun als een mes. In niet goed schoongemaakte klauwen (en zonder vet) lukte dat dus niet.

De storingslampjes (ABS, een I en het motormanagement lampje) blijven bij herhaling branden, waarbij de snelheids- en odometer uitvallen. Na meerdere (10 ofzo) minuten gaat de storing soms spontaan weg en zie ik weer hoe hard ik rijd.

Ik heb opnieuw de storingscodes uitgelezen en die zijn ongewijzigd. Weet iemand wat ik kan en moet doen met die foutcode CDM-0001? Ik hoor het graag!
Rogier64
5th Gear member

De ABS module is bekend met slechte solderingen die een ABS (en als je die hebt (D)STC) storing laten zien op je dashbord. Mijn 2001 V70T5 had dezelfde meldingen en is prima door Frans van ETS opgelost. Motormanagement had ik dan weer geen melding van. Frans kan je auto wel uitlezen met VIDA voor meer gerichte storinganalyse.
V70 2.5 Europa, MY1998
augcaarls
Starter

Daar heb ik morgen om 9 uur een afspraak dus dan komt het vast goed.
augcaarls
Starter

Vanochtend bij Frans Erich van ETS geweest. De ABS module was toen helemaal niet meer te bereiken. Hij was min of meer overleden leek 't. Voor €220 werd de auto uitgelezen, ABS module gedemonteerd en vervangen door een nieuw (gereviseerd) exemplaar. Alle problemen weg en geen enkele storingen meer gehad op de terugweg. Frans zei dat bij een niet functionerende ABS-module (als onderdeel van de gehele electronica) het hele systeem storingen krijgt. Zo ook die foutcode CDM-0001. Ik ga er vanuit dat alles nu goed is.

Enige dat resteert is mijn handremschoenen vervangen, want er blijft een mechanische piep hoorbaar tijdens het rijden. Als dat geen soelaas biedt, toch de remklauwen vervangen.
Rogier64
5th Gear member

augcaarls schreef: 14.06.2024 - 15:36 Alle problemen weg
Mooi dat het opgelost is, de ABS module bij mijn V70 was nog wel te redden en na reparatie door Frans ook nooit meer defect geweest. Ga er maar vanuit dat die storing niet meer terugkomt.
V70 2.5 Europa, MY1998
Alexander B
1st Gear member

Ook ik heb/had dus het probleem van de wegvallende KM teller. De ABS module opnieuw gesoldeerd; helaas pindakaas. Hierop een gereviseerd exemplaar aangeschaft,
Ook hierbij pindakaas. Vervolgens bij ETS langs geweest, maar het lukte Frans niet om mijn auto (V70 '99) uit te lezen, ik ben daar dus helaas niet wijzer geworden.
Omdat het een langdurige kwestie leek te gaan worden, heb ik op Ali een satelliet snelheidsmeter aangeschaft. Deze doet het prima, en hiermee het grootste probleem; geen snelheid kunnen aflezen getackeld. De ABS waarschuwingen zijn nog steeds aanwezig, maar ik laat het maar even voor wat het is.
V70 1999 Estade , LPG, een half miljoentje gelopen. Eerste Volvo, en ernstig verkocht
redracer
4th Gear member

heb je wel een juiste controller gebruikt ? Staat me iets van bij dat er bepaalde nummers overeen moeten komen bij die dingen. Een 99er heeft soms hele andere onderdelen dan de 97 98 ers
augcaarls
Starter

Hoi redracer,

de nummers van de uitruilmodule waren hetzelfde als de originele die hij eruit haalde. En inderdaad, die 99 zat in de overgangfase naar het nieuwe model, toch?
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”