Hallo,
Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een EX 90 besteld welke ik in oktober verwacht te krijgen, nu heb ik een dakkoffer toegevoegd aan mijn bestelling niet wetende dat ze later de optie zouden hebben van een trekhaakkoffer. Na mijn speurtocht op het internet zag ik een test met de Skoda Enyaq https://www.autoblog.nl/nieuws/dakkoffe ... 1709Enyaq waarbij er een verschil zit tussen dakkoffer en trakhaakkoffer.
Dakkoffer is daarbij 500L vs de 400L van een trekhaakkoffer. De vraag is echter of je de volle 500L van een dakkoffer kan benutten gezien de vorm.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/mening over de twee soorten koffers. Ik heb navraag gedaan en mijn bestelling kan ik nog wijzigen van een dakkoffer naar een trekhaakkoffer.
Dakkoffer vs trekhaakkoffer
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40363
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik vermoed dat een dakkoffer zorgt voor een minder gunstiger brandstofverbruik.
En dat lijkt me bij een EV belangrijker dan bij een benzineauto.
Aan de andere kant maakt een trekhaakkoffer de achterklep van de auto minder makkelijk toegankelijk.
En dat lijkt me bij een EV belangrijker dan bij een benzineauto.
Aan de andere kant maakt een trekhaakkoffer de achterklep van de auto minder makkelijk toegankelijk.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20522
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Wat Ben zegt.
Een dakkoffer zorgt direct voor meer (lucht)weerstand dan de trekhaakkoffer en is daardoor niet aan te raden voor een "zuiniger" verbruik. Daar heb je met een goede trekhaakkoffer minder last van.
De uitdaging van een minder toegankelijke achterklep kan verbeterd worden met een kantelbare trekhaakkoffer.
Qua inhoud. 500 t.o. 400 liter. Dat is puur afhankelijk van de grootte en flexibiliteit van de mee te nemen goederen.
Een dakkoffer zorgt direct voor meer (lucht)weerstand dan de trekhaakkoffer en is daardoor niet aan te raden voor een "zuiniger" verbruik. Daar heb je met een goede trekhaakkoffer minder last van.
De uitdaging van een minder toegankelijke achterklep kan verbeterd worden met een kantelbare trekhaakkoffer.
Qua inhoud. 500 t.o. 400 liter. Dat is puur afhankelijk van de grootte en flexibiliteit van de mee te nemen goederen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Trekhaak koffer zou ik normaal niet aanraden . Ze zijn achterlijk duur €1000+ en kleiner en hebben een slechte invloed op je wegligging ( deinen ) omdat het gewicht ver achter de as ligt .
In dit geval heeft die EX90 waarschijnlijk luchtvering en heb je er geen last van en qua hoogte is een dakkoffer veel te hoog om er zonder trapje bij de komen.
In dit geval heeft die EX90 waarschijnlijk luchtvering en heb je er geen last van en qua hoogte is een dakkoffer veel te hoog om er zonder trapje bij de komen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Ik heb een trekhaak koffer van thule gehad op onze xc70. Handig, ware het niet dat ons montage rek niet plooibaar was. Dus niet handig want de koffer kon niet deftig open. Ondertussen heb ik hem verkocht.
Heb je een plooibaar rek, dan is hij wel handig, maar... Dit ding zit ingeplugd in de trekhaakstekker en zo vervalt je PA, pilot assist. Ben je dus van plan lekker te cruisen, dan wel zonder PA. Dat vind ik tegenwoordig wel een nadeel, zelfde verhaal bij een fietsrek.
Tijd voor slimme connectors?
Zelf kijk ik nu richting dakkoffer, ook extra ruimte bij het reizen met de caravan.
Heb je een plooibaar rek, dan is hij wel handig, maar... Dit ding zit ingeplugd in de trekhaakstekker en zo vervalt je PA, pilot assist. Ben je dus van plan lekker te cruisen, dan wel zonder PA. Dat vind ik tegenwoordig wel een nadeel, zelfde verhaal bij een fietsrek.
Tijd voor slimme connectors?
Zelf kijk ik nu richting dakkoffer, ook extra ruimte bij het reizen met de caravan.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993