Levering EX-90 na de zomervakantie

Full Electric vanaf MY2023
Volvo-TVR
Starter

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik een Volvo EX-90 besteld. Een Denim Blue in Ultra uitvoering (andere uitvoeringen waren toentertijd nog niet mogelijk).
Hierbij heb ik alle opties bijbesteld behalve de ingebouwde booster Seat op de achterbank. Tip: Begin dit jaar heb ik daar nog de stoelkoeling bijbesteld. De dealer heeft mij niet van het bestaan hiervan op de hoogte gesteld maar bij toeval zag ik deze mogelijkheid op de optielijst staan. Deze kon gelukkig nog worden bijbesteld omdat de productie nog niet op gang is gekomen.
Ik heb begrepen dat de productie in de USA inmiddels is gestart voor eerst de Amerikaanse markt en in/na de zomervakantie ook voor de Europese markt.
Hiervoor heb ik twee keer in een Tesla Model X gereden. Een auto die mij prima is bevallen, maar na twee keer wil je wel weer eens wat anders proberen. Ik zal vooral het automatisch openen en sluiten van de portieren missen. Dat is echt iets waarvan je vooraf niet kan bedenken hoe handig dat is.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van iedereen die er ook eentje heeft besteld en welke auto's ze hiervoor hebben gereden. Hopelijk kunnen we binnenkort echt in onze nieuwe auto's rijden.
Schep
Starter

Hier dezelfde kleur besteld, ook een Ultra. Wel op 21” (want ik wil all seasons) en zonder B&W, maar mét verhoger ;-)

Toevallig merkte ik in maart hetzelfde op als jij en komt er nu ook stoelkoeling op.

Ik ben in 2022 overgestapt naar Volvo, een Denim Blue XC90 T8 Ultimate. We kwamen uit een BMW 5 Touring, die kocht ik omdat in 2019 de deal op een voorraadmodel veel scherper was dan de V90 die ik eigenlijk liever wilde, maar toen onze 2e werd geboren in januari 2022 werd die auto echt te klein. Ik ben zelf nogal lang (2.08m) en die kinderen groeien me keihard ook achterna.
Mijn vrouw heeft 3 lease V40’s versleten en was zeer blij dat we weer een Volvo voor het gezin namen.

Ik heb de XC90 via care by volvo gereden omdat ik graag een EV wilde maar er gewoon niks aan mijn wensen voldeed, en dus wilde ik flexibel blijven voor als ik wel iets vond dat beviel. Dat werd een EX90.

Inmiddels heb ik die XC90 weer ingeleverd want we zitten nu 3 maanden in Afrika en ik had gehoopt dat er een EX90 voor me klaar zou zijn staan bij terugkeer …

Uiteindelijk wordt dat weer een XC90 T8 die ik eind maart heb besteld, ook weer care by volvo. Dit keer een zwarte. Zodra de EX90 er is laat ik die bij de dealer achter.

Tussendoor in die anderhalf jaar wachten nog wel allerlei andere keuzes overwogen. Ik heb een Kia EV9 een weekje gereden en een BMW iX uitgebreid getest. De EV9 viel snel af. De iX had ik bijna m’n handtekening voor gezet, de BMW dealer blijft me verleiden, maar ondanks een bizarre korting op de catalogusprijs bleef er een te groot gat tussen de EX90 en de iX.

Mij is beloofd dat 2024 leveren écht gaat lukken. Het zal mij benieuwen, ik reken stiekem op Q1 2025.
Edgecrusher
4th Gear member

Is er al een realistische datum, vanaf wanneer er in Nederland geleverd gaat worden dan?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Henry82
5th Gear member

De productie in in elk geval begonnen: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ische-ex90
Life is what happens while you're busy making other plans
Schep
Starter

Edgecrusher schreef: 17.06.2024 - 13:10 Is er al een realistische datum, vanaf wanneer er in Nederland geleverd gaat worden dan?
Ja da’s een lastige vraag :-D

Laatste nieuws dat ik heb vernomen is eind sept/begin okt 2024 voor uitlevering van de eerste orders van november 2023. Productie van Europese klantauto’s start in augustus en 6 weken later staan ze klaar voor klanten.
HailstormNL030
1st Gear member

Ik heb van de dealer zojuist bericht ontvangen dat de levering van mijn EX90 Ultra in oktober/november zal gaan plaatsvinden. Geventileerde stoelen komen pas vanaf 2025, dus die komen er bij mij niet op.
Volvo-TVR
Starter

Dat is bijzonder. Ik heb dus wel geventileerde stoelen besteld en de dealer heeft mij verzekerd dat ik de auto bij de eerste lichting in oktober zal gaan ontvangen.
Schep
Starter

Mooi dit weer. Het blijft toch lastig, dat gebrek aan heldere en eenduidige communicatie.
Mij is verteld dat het onderdeel is van MY25.
Eigenlijk een stom statement want er zal geen enkele MY24 EX90 bestaan.

Laten we hopen dat daar de verwarring in zit.
Ik ga in elk geval wel wachten op stoelkoeling heb ik besloten.
HailstormNL030
1st Gear member

Dat is mij inderdaad ook meegedeeld; geventileerde stoelen komen vanaf MY2025, de auto's die dit jaar geleverd gaan worden zijn allemaal "MY2024" en hebben deze optie niet.
Schep
Starter

HailstormNL030 schreef: 23.06.2024 - 14:45 Dat is mij inderdaad ook meegedeeld; geventileerde stoelen komen vanaf MY2025, de auto's die dit jaar geleverd gaan worden zijn allemaal "MY2024" en hebben deze optie niet.
Nee hoor, alles is MY25 vanaf een productiedatum ergens in mei.
Er staat momenteel zelfs al een MY25 XC90 op me te wachten in NL ;-)

Er zijn hier vast kenners die de exacte week weten waarin Volvo switcht van modeljaar, maar er wordt momenteel geen enkele MY24 meer gemaakt door Volvo.
HailstormNL030
1st Gear member

Dat begrijp ik, wat mijn dealer (Broekhuis) mij vertelde is dat de gereserveerde slots voor 2024 allemaal administratief MY2024 zijn (ook al is dat feitelijk niet zo) en dus een andere spec krijgen dan de modellen die in 2025 geleverd gaan worden. Maar ik hoop natuurlijk dat hij het mis heeft.
V480-S60
Geartronic member

Broekhuis mag dan een "grote speler" zijn. En er zullen best wel geïnformeerde mensen tussen zitten. Maar de meeste verkopers daar heb ik helaas geen al te hoge pet van op. Is wel een ervaring van enkele jaren terug. (Omgeving Midden Nederland.) Dus die geloof ik niet direct op hun woord.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Poolrev
5th Gear member

V480-S60 schreef: 24.06.2024 - 08:37 Broekhuis mag dan een "grote speler" zijn. En er zullen best wel geïnformeerde mensen tussen zitten. Maar de meeste verkopers daar heb ik helaas geen al te hoge pet van op. Is wel een ervaring van enkele jaren terug. (Omgeving Midden Nederland.) Dus die geloof ik niet direct op hun woord.
Dat verschilt wel per vestiging inderdaad. Iets noordelijker van midden Nederland zit wel veel actuele kennis en informatie is mijn ervaring 😉.
Schep
Starter

Op reddit is te lezen dat de pre orders in Amerika nu kunnen worden gedaan. Het systeem werkt daar iets anders dan hier. Mensen kochten daar een plekje in de rij en kunnen nu hun auto gaan samenstellen met levering dit jaar (4-6 maanden vanaf nu).

Stoelkoeling is daar aan te vinken met levering dit jaar. Aangezien ”onze” auto’s van dezelfde band rollen lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat wij dat dan niet mogen hebben dit jaar maar pas in 2025.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Datum (jaartal) van levering, lees tenaamstelling, noch bouwdatum is iets anders dan modeljaar
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Volvo-TVR
Starter

Nou, dan ben ik heel benieuwd wanneer ik mijn EX-90 krijg.

Wel heeft Volvo besloten om de auto uit te leveren terwijl de software nog niet helemaal perfect is. Ik begrijp dat dat spannend is voor Volvo maar standaard bij Tesla. Ik heb een brief van Volvo daarover gehad met een bijlage welke features er nog d.m.v. een software-update in een later stadium bij worden gezet. Ik heb deze even in gescand en als bijlage bij deze e-mail gezet voor diegene die de brief nog niet ontvangen hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-KJ-
5th Gear member

Volvo-TVR schreef: 29.06.2024 - 15:19. Ik begrijp dat dat spannend is voor Volvo maar standaard bij Tesla.
Dat laatste is een onjuiste aanname, daar heb ik in een ander topic al iets over gezegd.
Edgecrusher
4th Gear member

Dat is makkelijk, als je 'eigen' merk het niet goed doet, een ander merk proberen onderuit te halen.
En inderdaad, bij Tesla worden inderdaad software optimalisaties en functies later toegevoegd, maar er wordt wel geleverd wat er vooraf verkocht is.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Volvo-TVR
Starter

Eehm, als het gaat over het 'eigen' merk dan is dat nu en de afgelopen 7 jaar: Tesla. Ik heb in twee Tesla Model X gereden. En juist bij de eerste is gebeurd wat er nu dus ook bij de Volvo EX-90 wordt aangekondigd. Van deze vroege Tesla Model X was de software was zeker nog niet af. Ook daar deden een flink aantal beloofde functies het niet. Dat was een proces van 1 verbetering toevoegen en dan werkte iets anders niet meer. Een paar dagen later kwam er dan weer een update en dan werkt het allemaal weer wel.

Maar op een gegeven moment werd de software van de Tesla ook volwassener. Ik denk ergens zo rond 2019. Vanaf dat moment draaide de software stabiel en werden de updates ook stabieler. Er kwamen nieuwe functies bij die mij zelfs nooit beloofd waren zoals een dashcam maar er werden ook functies geïntroduceerd die mij wel beloofd waren zoals een soort van regen sensor voor de ruitenwissers die afhankelijk van de hoeveelheid regen de ruitenwissers aanstuurt. Dit laatste lijkt belachelijk voor een auto van € 130.000 maar is echt waar. En de grap is dat die functie nog steeds waardeloos werkt.

En er zijn nog steeds functies die mij beloofd zijn en waar ik zelfs extra voor heb betaald die nog steeds niet werken zoals bijvoorbeeld het automatisch aansluiten van de oplaadkabel bij een supercharger. En tot slot zijn er functies die beloofd zijn, later ook daadwerkelijk geïntroduceerd maar daarna onder druk van regelgeving weer zijn verwijderd zoals bijvoorbeeld het automatisch uitvoegen op de snelweg.

En mijn bericht was juist ook helemaal niet zo bedoeld. Ik vind het prima - en het is juist erg leuk - dat de auto met je meegroeit en om de paar maanden extra functionaliteiten krijgt. Daarmee blijft de auto voor langere tijd spannend. Wat voor leuke nieuwe feature is er nu weer bijgekomen? De brief van Volvo aan de klanten is waarschijnlijk juist gestuurd omdat Volvo bang is dat de traditionele Volvo klanten dat niet accepteren. Maar ik vind het prima dat de auto bij aflevering nog niet alles kan maar ik sta wel te popelen om in de nieuwe auto te gaan rijden.
-KJ-
5th Gear member

Je schrijft dat "dit standaard IS bij Tesla", maar dan blijkt het te gaan over de stand van zaken van minimaal 5 jaar geleden. De regensensor middels de camera's is met de laatste update overigens bijna perfect geworden.
Plaats reactie

Terug naar “EX90”