Waar ben ik aan begonnen?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Urbexpeditie
7th Gear member

Waarom denk je dat heel veel mensen overstappen naar een ander merk? Niet omdat ze hun mooie Volvo zo fijn vinden. Meer omdat kwaliteit en prijsverhouding ver uiteen liggen en de service ver te zoeken is.
Ik ben het met je eens dat ieder merk zo haar eigen manco's heeft. Maar Volvo staat allang niet meer in de bovenste gelederen van het rijtje betrouwbaarheid.
Sterker nog, ze komen niet eens meer voor in de top 10.
Laat de Japanners met Lexus, Kia (semi Japans) en Toyota nu bovenaan staan .

Zweden, het land van Volvo!
Nou inmiddels ook niet meer. De Zweed is ook overgestapt. Hier rijden voornamelijk op 1. Toyota 2. Subaru 3 Volkswagen
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
volvo440special
5th Gear member

Als ik dat vergelijk tussen ouderwetse en moderne auto's moet maken, dan komt het andersom uit de bus: de ouderwetse 'simpele' Volvo's uit 2001 en 2005 scoorden aanmerkelijk slechter, dan de moderne wagen die ik nu bezit, vol remcomputers en modules. Als ik dan ook nog eens lees, dat het tegenwoordig nóg slechter gesteld is met Volvo, dan weet ik eerlijk gezegd genoeg.
Kijk en tuurlijk heeft Toyota terugroepacties. Een heel groot deel kwam voort uit Takata airbags. Neem ook de Prius met spanningswisselingen (inverter software terugroepactie). Men gaat qua service zo ver, dat je nu met een 2009 Prius met 4 ton gewoon een nieuwe inverter krijgt, als deze het alsnog begeeft. En dat terwijl Volvo je na 2 jaar met een defecte OBC opscheept voor zeg €1500,- reparatiekosten.

En ja, iedere auto haalt die 400dkm wel, als je maar genoeg investeert. Tot op heden staan de Japanners jaarlijks bovenaan de lijsten qua betrouwbaarheid. Hiermee is niet gezegd dat er nooit iets stukgaat, het blijven machines. Maar wat ik op dit forum voorbij zie komen, dat komt bij een Japanner echt niet voor. En ja een voorbeeld van een defecte airco (wellicht gewoon een steen tegen de condensor geslagen?) en sproeiervloeistofslangetjes die scheurtjes hadden? Mwa dat overtuigt mij niet echt. Die Yarissen hebben zeer betrouwbare HV aircopompen van Denso, die begeven het echt maar zelden. Die gebruikt men bij Toyota al zeker 15 jaar, naar alle tevredenheid. En slangetjes? Eerlijk gezegd vind ik dat moeilijk te geloven. Ik heb dat voorbeeld nog niet eerder gehoord van een Toyota. Maar al zou het zo zijn, is dat kruimelwerk. Overigens zullen beide defecten waarschijnlijk ook nog onder de 10 jaar garantie vallen.
Fredhead
Geartronic member

Los van de techniek, dit is een forum voor Volvo liefhebbers en die hebben de problemen ervoor over om hun merk te kunnen blijven rijden.
Dat ze niet perfect zijn komt genoeg voorbij, immers men plaatst sneller de negatieve verhalen/vragen dan dat er positieve berichten worden geplaatst want dat is tenslotte gewoon.
Zelf plaats ik dat soort teksten ook alleen maar bij vragen.

Zo zal het op een willekeurig ander merk forum net zo gaan.

Ikzelf heb ook zo mijn redenen om geen Volvo meer te rijden maar dat betekent niet dat het merk direct voor mij af heeft gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

Liefde maakt blind, ook bij automerken😂
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Urbexpeditie
7th Gear member

fredhead schreef: 30.06.2024 - 16:12 Los van de techniek, dit is een forum voor Volvo liefhebbers en die hebben de problemen ervoor over om hun merk te kunnen blijven rijden.
Dat ze niet perfect zijn komt genoeg voorbij, immers men plaatst sneller de negatieve verhalen/vragen dan dat er positieve berichten worden geplaatst want dat is tenslotte gewoon.
Zelf plaats ik dat soort teksten ook alleen maar bij vragen.

Zo zal het op een willekeurig ander merk forum net zo gaan.

Ikzelf heb ook zo mijn redenen om geen Volvo meer te rijden maar dat betekent niet dat het merk direct voor mij af heeft gedaan.
Het klopt. Op ieder ander forum speelt dit. Negatief scoort altijd hoger.

Mijn optiek ten aanzien van TS: U vraagt, wij draaien!

Overigens rijden wij hier nog steeds Volvo. Wel of geen Volvo, betekent niet dat je niet kritisch mag zijn richting de huidige generatie Volvo's.

Fredhead
Geartronic member

Kritisch zijn is ook volledig terecht. Het is geen pak melk wat je koopt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lancer
6th Gear member

Even qua meetgegevens:
Vorige auto was een V40, in 4 jaar geen gebreken, daarvoor een S60 (3 jaar), die had een modificatie nodig op de waterpomp en daarvoor een S40 (4 jaar) zonder mankementen.

Nu een XC40 P8 (3.5 jaar oud):
3e remlicht binnen de garantie en net de gasveren van de achterklep (die nu wel van afwatergaten voorzien zijn om roest te voorkomen).

Verder was het alleen ongemak. Klapperend afwaterslangetje (garantie) en tot twee maal toe de vering door laten smeren (niet terug kunnen vinden op de rekening).

In het begin nog veel meer problemen met AAOS (de Google boordcomputer) gehad, maar de laatste anderhalf jaar is het een stuk beter. Het gaat nog wel eens mis, maar de resetknop zit onder handbereik, 30-60 seconden later is het verholpen. Het enige waar ik niet blij mee ben is dat Google al je data harvest en als je je privacy op prijs stelt, wordt de functionaliteit van maps snel minder. Nu werk ik in cybersecurity, dus ik leg de lat op dat vlak best hoog. Als je een iPhone hebt kun je altijd nog Carplay gebruiken.

In het begin nog veel meer problemen met AAOS gehad, maar de laatste anderhalf jaar is het een stuk beter.

Ja, ik ken gevallen waarin de auto niet betrouwbaar bleek, maar de eigen ervaring is best ok.
lint
Geartronic member

Gezonde kritiek is altijd goed en leerzaam bovendien.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Stoyanov
3rd Gear member

Cris71 schreef: 30.06.2024 - 10:26 Hoi Stoyanov, voor mij is het precies andersom.
Heb jaren Volvo gereden. 8 maanden geleden een Toyota Yaris bjr 2022 gekocht.
Moet zeggen prima auto rijd beter dan verwacht, en zuinig. Maar ik heb nu weer een Volvo gekocht. Ik werd gek van alle piepsignalen welke je niet uit kunt (voorgoed) zetten. Iets te dicht bij de streep, iets te hard, iets te dicht op voorganger etc etc. Ik word er gestoord van, het was niet merr leuk rijden. Voor de proefrit met de XC40 stapte ik in, het was net of ik thuis kwam, je gaat zitten en je zit ergens in, ik heb meer dan een uur gereden op diverse wegen en geen piepsignaal gehoord.
Van deze XC40 moet ik de kwaliteit nog ervaren natuurlijk, maar het voelt zeer goed en solide aan net als mijn S60 bjr.2012 waar ik 10jr 250000km. probleemloos mee heb gereden, hooguit 1 keer een sensortje. Met een Volvo kun je gewoon rijden zonder poespas erom heen, veilig betrouwbaar en fijn! Je gaat zitten en je zit in een voelbaar stabiele auto. Veel plezier ermee!

Dat van die piepjes had ik dus bij Lexus. Vandaar dat we hem niet hebben gekocht. En vanwege het feit dat het dashboard niet onder doet voor de cockpit van een gemiddeld sportvliegtuigje. Zo druk. Dan is de Volvo veel rustiger en behoudender ingericht
.

En toen kwamen we dus bij Volvo. Dat gevoel van thuiskomen herken ik, alhoewel ik nog nooit een Volvo heb gehad. De T2 was leuk. De T3 is feest. Zeker als je uit een B- segmenter met 70 pony's en 90Nm komt.

Ik hoop dat we lang plezier mogen hebben van onze XC40. En met 23000 km op de klok màg er goed beschouwd niks aan mankeren..,
teebee
7th Gear member

Stoyanov schreef: 30.06.2024 - 20:48 Ik hoop dat we lang plezier mogen hebben van onze XC40. En met 23000 km op de klok màg er goed beschouwd niks aan mankeren..,
Appels en peren vergelijken heeft (voor mij) op auto gebied geen zin, en al helemaal niet als het om Japanners en Koreanen gaat; daar wil ik niet dood in gevonden worden (datzelfde geldt overigens voor Opel, Mercedes en BMW)… dat heeft met (mijn) smaak te maken en wat ik fraai en prettig vind om in te rijden (hetgeen door de jaren dan ook weer aan verandering onderhevig is denk ik zo). Een ieder zal daar dan weer zo zn eigen ideeen over hebben, prima. Recht-toe-rechtaan kan er vanalles getest worden en dan een vergelijk maken obv de uitkomsten, maar dan nog zegt mij dat niks.
Ik ben met mijn Volvo(s) uiterst tevreden over zowel de auto, betrouwbaarheid, veiligheid, comfort, etc maar ook zeker ben ik zeer tevreden over mijn dealer.
Je schaft nu dus een (jonge) gebruikte XC40 aan, ik ga er even van uit bij een Volvo dealer. Je zal een ruime garantie genieten en evt problemen zullen naar ik verwacht rücksichtlos opgelost worden.
Ik zou je aanraden om alle ‘drama-verhalen’ te laten voor wat ze zijn. Heus die zijn er ook mbt Duitse merken (en vast ook Japanners). Je zal ervaren dat de auto een genot is om in te rijden. Ik wens je veel veilige en genots kilometers ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Testastretta
1st Gear member

NielsPHEV schreef: 30.06.2024 - 12:26 Auto's worden vaak vergeleken voor wat betreft betrouwbaarheid met wagens van meerdere decennia geleden. Systemen die niet op een auto zitten kunnen ook niet stuk. Een 240 had eigenlijk geen software en geen enkele cpu, canbus, etc etc. Ik ben het vaak oneens met de keuzes die Volvo maakt maar de markt geeft ze gelijk. Bij de introductie van de PHEV waren de woorden letterlijk hiermee trekken we het vermogen van een viercilinder naar V8 teritory. Nu zie je (tien jaar later) de RS, AMG en M series allemaal PHEV's worden terwijl de eerste toch wel performance PHEV met een groot productie volume (de V60 PIH D5/6) nu al meer dan 10 jaar geleden op de markt kwam en waar er veel van rijden met 300 / 400 k km's plus. Idem inmiddels voor de T8en
Nou die 400k km plus die is wel een beetje uit de dikke duim. Als je rondkijkt zie je de V60 D5/D6 PIH nog mondjesmaat rijden. Veel is reeds geexporteerd naar Polen e.d. na de afschaffing van de bijtelling. Verder staat de bubs op M'plaats met circa 200-300 k km er is eigenlijk altijd wel wat mee aan de hand. Defecte lader, storing hybridesysteem, defecte accu enzovoorts. Wel een hele fijne wagen en zijn tijd vooruit.
volvo440special
5th Gear member

En vergeet ook niet dat het gros van die D6's meerdere aircopompen versleten hebben. Dus zo'n kwaliteitsproduct was het nou ook weer niet.
Gouwe
7th Gear member

volvo440special schreef: 01.07.2024 - 10:05 En vergeet ook niet dat het gros van die D6's meerdere aircopompen versleten hebben. Dus zo'n kwaliteitsproduct was het nou ook weer niet.
Dat had alleen indirect iets met de kwaliteit van de pomp te maken. De eersten lekten over het pomphuis. Daarna begon de ellende door het gebrek aan het niet volgen van de juiste procedure bij het vervangen Die pomp is trouwens van een Japans fabrikaat......

Voor mij is mijn T8 (mijn subjectieve mening) een hele betrouwbare Volvo met reeds 293K op de teller. Ik hoop dat TS vooral gaat genieten van zijn Volvo en er net zoveel plezier aan beleefd als ik doe aan de mijne. En nee een Volvo gaat het m.i. nooit halen wat betreft betrouwbaarheid van een Toyota (zeg ik als ex-medewerker van een Toyota's grootste toeleverancier), hoewel we het dan niet moeten hebben over het D4D debacle, mij boeit dat niet.
Een Toyota haalt het niet bij de (merk-)beleving die ik wel heb bij Volvo. Iedereen stelt andere eisen aan een auto. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gouwe
7th Gear member

Testastretta schreef: 01.07.2024 - 09:28 ....Verder staat de bubs op M'plaats met circa 200-300 k km er is eigenlijk altijd wel wat mee aan de hand.....
Gewoon even realistisch hoor, elke auto met rond de 200-300K kilometers mankeert wel wat aan, tenzij gerepareerd. Kijk eens naar klokje rond wat voor ellende daar voorbij komt.
En eens met je dat de D6 (nog steeds) een hele fijne wagen is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member

teebee schreef: 30.06.2024 - 21:11 Appels en peren vergelijken heeft (voor mij) op auto gebied geen zin, en al helemaal niet als het om Japanners en Koreanen gaat; daar wil ik niet dood in gevonden worden.....
Grappig dat je dit zo schrijft. De huidige EX30 is een Chinees. Vraag mij af wat erger is... 😂

teebee
7th Gear member

Urbexpeditie schreef: 01.07.2024 - 21:34
teebee schreef: 30.06.2024 - 21:11 Appels en peren vergelijken heeft (voor mij) op auto gebied geen zin, en al helemaal niet als het om Japanners en Koreanen gaat; daar wil ik niet dood in gevonden worden.....
Grappig dat je dit zo schrijft. De huidige EX30 is een Chinees. Vraag mij af wat erger is... 😂
Waar ik op doel is hoe het ‘smoelt’; een Japanner / Koreaan vind ik per definitie spuuglelijk, zowel van buiten als van binnen.
Bij mij aan de overkant is naast de al spuuuuglelijke Mercedes (sedan) nu een Nissan Leaf bij gekomen…. Het beeld is er bepaald niet beter iop geworden (eerder nóg erger….).
Qua uiterlijk wint een BYD / Zeekr / NIO het voor mijn in de meeste gevallen van elke Japanner / Koreaan. Kwestie van (persoonlijke smaak).

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Urbexpeditie
7th Gear member

Ah oké. Dat is een persoonlijke smaak inderdaad. Zegt verder weinig over de kwaliteit van de auto. En daar ging het nu net over in dit topic 😂

raspaardje
6th Gear member

Ik denk dat je best een onderscheid mag maken tussen betrouwbaarheid op jonge leeftijd van een auto en betrouwbaarheid op de lange termijn.
Over dat laatste kunnen we van de huidige generatie Volvo's niet heel veel zeggen, terwijl het me evident lijkt dat de hoeveelheid issues bij hele jonge Volvo's meer is dan in het verleden.
En een boel andere merken lijken dit verschijnsel ook te kennen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
teebee
7th Gear member

Zoals al gezegd, niet ‘Volvo-uniek’ maar eerder tekenend voor de verregaande automatisering van de moderne auto’s.

teebee
7th Gear member

Urbexpeditie schreef: 02.07.2024 - 10:49 Ah oké. Dat is een persoonlijke smaak inderdaad. Zegt verder weinig over de kwaliteit van de auto. En daar ging het nu net over in dit topic 😂
Maar zelfs voor de ‘betrouwbaarheid’ zou ik te allen tijde een ander (minder betrouwbaar??) merk verkiezen boven een Japanner of Koreaan.
Maar zoals ook vermeld kennen Japanners (in dit geval Mazda) ook zat problemen; die ervaring heeft mijn broer al een aantal jaren….
Het verschil voor mij zou alleen al zijn dat ik met een glimlacht UIT een Japanner / Koreaan stap (blij dat ik eruit mag) en met in glimlach IN menig ander merk. Maar nogmaals, persoonlijke smaak.
Laatst gewijzigd door teebee op 02.07.2024 - 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Terug naar “XC40”