Betrouwbaarheid Xc90 t8 2015-2017

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
JoC
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.06.2024 - 14:37

Hallo allemaal, mijn eerste vraag op dit forum omdat ik aan het nadenken ben over een xc90 t8.
De XC90 T8 van de eerste bouwjaren (2015 en daarna) staat niet zo best bekend als het gaat om betrouwbaarheid.
Als ik het goed begrijp komt dit door een verscheidenheid aan problemen en veel terugroepacties.
Hoe betrouwbaar is de XC90T8 van bouwjaar 2015-2017 met een hogere km stand (ca 200.000km)? Kan ik er dan van uit gaan dat de meeste problemen opgelost zijn of komen er dan juist nog meer problemen bij? En maakt het dan nog uit of de volvo uit 2015 of 2016 of 2017 is?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Ze staan inderdaad bekend om de veelal elektrische problemen en de ERAD. Als de ERAD is vervangen voor een ERAD2 dan is dat een grote verbetering.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1246
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

De eerste generatie XC90 II heeft verder een kleinere tank waardoor je vaker zal moeten tanken (dacht 50 vs 70 liter in de jongere modellen), misschien ook iets om rekening mee te houden.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De eerste generatie stond bekend om elektronische problemen inderdaad. Deze problemen zijn volgens mij allemaal opgelost door software updates. Kortom, je mag er vanuit gaan dat als je een dealer onderhouden auto koopt die problemen zijn opgelost. Kijk op internet hoeveel T8's er te koop staan met kilometerstanden ruim over de 200K. Dat was nooit gelukt als de problemen niet zouden zijn opgelost denk ik dan.
De ERAD is een mogelijk probleem wat voor alle Volvo PIH van toepassing is, dus eerste én latere generaties. De ERAD gen 2 (als je dat zo mag noemen is volgens mij pas heel recent geleverd/leverbaar, in ieder geval als spare part?). Ik heb een MY2016 XC90T8, bij mij zit de ERAD er al 293K in en nog nooit 1 probleem mee gehad. Sterker, mijn T8 is tot nu toe de meest betrouwbare Volvo die ik ooit gehad heb en met de laagste onderhoudskosten. Goed mogelijk dat ik geluk heb, maar dat zij dan zo. Ik ben van plan om door te gaan tot de 500K want het is en blijft ook na bijna 300K een fenomenale auto on in te rijden.
De enige PIH gerelateerde storing die ik heb gehad is de OBC die na 8 jaren en iets van 270K km kapot ging. Ook dat is een onderdeel wat bij elke PIH kapot gaat/kan gaan.
In algemene zin is het natuurlijk wel zo dat hoe ouder een auto is dan wel hoe meer kilometers er op de teller staan, de kans op onderhoudskosten en storingen toeneemt. Daar staat mogelijk tegenover dat de afschrijving waarschijnlijk lager is.
En ja een T8 had eerst een 50 liter tank, vanaf 2017 een 70 liter. Ik stoor me er niet aan. Ik rijd gemiddeld 1:18 en moet met 30K per jaar dus 1x per week tanken gemiddeld. Met de sleurhut is het elke 300-350 km tanken en ook dat vind ik prima.
Dus mijn advies is: zeker te overwegen zo'n eerste generatie, maar mijn advies is wel om één te kopen met een sluitende dealer onderhoudshistorie en houd een paar duizend euro in de zak voor eventuele tegenvallers.
Veel succes met de keuze.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
JoC
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.06.2024 - 14:37

Bedankt voor alle reacties. Wat ik hier uit opmaak is dat ik er van uit mag gaan dat de problemen die in de beginjaren naar voren kwamen verholpen zouden moeten zijn. Het is dan van belang dat de xc90 dealeronderhouden is. Enig idee hoe de betrouwbaarheid in die gevallen is vergeleken met een andere volvo zoals bijv de v70 xc70 laatste generatie? Zit er dan nog een verschil tussen betrouwbaarheid van de modellen 2015, 2016 en 2017? En zijn er nog bekende problemen die juist bij hogere km standen optreden?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6693
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn mening: een XC90 van na 2015 is niet te vergelijken met een XC/V70 van 2016. Komen beide echt uit een ander tijdperk kwa ontwikkeling en ontwerp. En in ieder geval ga je geen PIH vinden in een XC/V70 van 2016. Had voor de XC90 een V60D6 en ook dat is een fantastische auto, maar ook weer niet te vergelijken met de XC90 die vooral veel moderner is. Ik geloof persoonlijk niet dat er veel betrouwbaarheidsverschillen zitten tussen een 2015, 2016 of 2017 model XC90. Problemen die je met toenemende leeftijd kan verwachten zitten vooral in de hoek van slijtage. Denk aan remmen, draagarmen, condensor, overige delen van de wielophanging zoals ook schokbrekers.
Maar zoals altijd geldt: hangt af van hoe je het e.e.a. gebruikt. Continu trappen is funest. Met beleid omgaan is behoud. In mijn geval rijd ik nog met de originele draagarmen en condensor en doet de luchtvering het ook na bijna 300K nog perfect. Probleempje wat wel voorkomt bij auto's met luchtvering zijn defecte luchtketels, maar ik zou persoonlijk niet zonder luchtvering willen.
Onderdelen die bij mij zijn vervangen in de afgelopen 125K/4 jaren zijn (even uit mijn hoofd) : OBC, portierslot, dakraam rubber, vacuüm klepje, remblokken/schijven achter (op mijn verzoek overigens) en als ik niet lieg dan was dat het. Verder gewoon regulier onderhoud, 2 setjes banden en ik heb preventief de automaat 2x laten spoelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Gouwe schreef: 25.06.2024 - 21:36 Mijn mening: een XC90 van na 2015 is niet te vergelijken met een XC/V70 van 2016. Komen beide echt uit een ander tijdperk kwa ontwikkeling en ontwerp. En in ieder geval ga je geen PIH vinden in een XC/V70 van 2016. Had voor de XC90 een V60D6 en ook dat is een fantastische auto, maar ook weer niet te vergelijken met de XC90 die vooral veel moderner is. Ik geloof persoonlijk niet dat er veel betrouwbaarheidsverschillen zitten tussen een 2015, 2016 of 2017 model XC90. Problemen die je met toenemende leeftijd kan verwachten zitten vooral in de hoek van slijtage. Denk aan remmen, draagarmen, condensor, overige delen van de wielophanging zoals ook schokbrekers.
Maar zoals altijd geldt: hangt af van hoe je het e.e.a. gebruikt. Continu trappen is funest. Met beleid omgaan is behoud. In mijn geval rijd ik nog met de originele draagarmen en condensor en doet de luchtvering het ook na bijna 300K nog perfect. Probleempje wat wel voorkomt bij auto's met luchtvering zijn defecte luchtketels, maar ik zou persoonlijk niet zonder luchtvering willen.
Onderdelen die bij mij zijn vervangen in de afgelopen 125K/4 jaren zijn (even uit mijn hoofd) : OBC, portierslot, dakraam rubber, vacuüm klepje, remblokken/schijven achter (op mijn verzoek overigens) en als ik niet lieg dan was dat het. Verder gewoon regulier onderhoud, 2 setjes banden en ik heb preventief de automaat 2x laten spoelen.
ik heb een 2028 model uit laat 2017, en heb naargenoeg dezelfde "Storing" historie als Gouwe
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
JoC
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.06.2024 - 14:37

Bedankt! Ik ga maar eens wat exemplaren bekijken komende periode.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”