Hallo allemaal,
Sinds een tijdje in het bezit van een XC60 d5. Fantastische auto echter de airco functioneert niet naar behoren. Ben er al mee naar een bosch service center geweest. Daar is de vulling gecontroleerd en dat was eigenlijk wel ok. Compressor slaat aan de airco wordt soms ook daadwerkelijk koel dit duurt dan even en dan komt er weer lauwe lucht uit de roosters. Heb dan de instelling op auto staan en op LO.
Bosch center denkt dat de compressor defect is, kan me alleen niet goed voorstellen dat ie het ene moment wel werkt en het andere niet. Het is ook niet zo dat er direct koude lucht komt soms duurt het een tijdje en dan begint de koude lucht pas terwijl de koppeling dan al wel geklikt heeft.
Heeft er misschien iemand een soortgelijke ervaring.
Groet
airco
- Gouwe
- 7th Gear member
Zoek hier of op het www maar eens op luchtspleet en/of magneetkoppeling.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
Geen idee hoe je het precies hebt gecontroleerd en dat de koppeling meedraait is mooi, maar doet ie dat na zeg 10 minuten ook nog steeds. Uit je beschrijving wordt niet helemaal duidelijk wat nu precies de klacht is en onder welke omstandigheden dat dan optreedt. Misschien kun je daar nog iets duidelijker over zijn?
Als een airco eerst wel maar na verloop van tijd niet en dan na enige tijd weer wel werkt kunnen er meerdere oorzaken zijn: te veel speling op de magneetkoppeling, te weinig koudemiddel waardoor het systeem op lage druk uitschakelt. Een verstopping waardoor deze op hoge druk uitschakelt. Een defecte sensor, bijvoorbeeld de interieur sensor, of de verdamper bevriest waardoor er geen lucht meer door kan. Kortom kan van alles zijn, maar het begint met een goede beschrijving van het probleem.
Hoe hebben ze trouwens de vulling gecontroleerd en wat bedoel je met "eigenlijk OK"?
Als een airco eerst wel maar na verloop van tijd niet en dan na enige tijd weer wel werkt kunnen er meerdere oorzaken zijn: te veel speling op de magneetkoppeling, te weinig koudemiddel waardoor het systeem op lage druk uitschakelt. Een verstopping waardoor deze op hoge druk uitschakelt. Een defecte sensor, bijvoorbeeld de interieur sensor, of de verdamper bevriest waardoor er geen lucht meer door kan. Kortom kan van alles zijn, maar het begint met een goede beschrijving van het probleem.
Hoe hebben ze trouwens de vulling gecontroleerd en wat bedoel je met "eigenlijk OK"?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
-
- Starter
De vulling is gecontroleerd met een automatisch machine. En wat ik met ok bedoel is is dat er bijna net zoveel koudemiddel uit de airco is gehaald als dat er in hoort te zitten. De de vullingshoeveelheid was ok. De luchtspleet heb ik gecontroleerd met voelermaten. Of de koppeling na 10 minuten nog meedraait heb ik niet gecontroleerd. Dat is een mooie voor morgenavond.
De probleemomschrijving is op zich best vaag, maar ik verwacht als ik de climate control zo koud zet als mogelijk dat er veel vooral koude lucht uit de roosters komt. Dat is dus niet het geval er komt dan bij vlagen koude lucht uit de roosters. Meestal komt de eerste koude lucht pas na enkele minuten rijden. Vandaag echter al direct na het starten. Tijdens de controle van het koudemiddel werd me verteld dat de compressor defect zou zijn. Dit lijkt me wat kort door de bocht omdat zo'n ding niet 65% kapot is, die doet het of doet het niet. Dus ik ga niet zomaar effe 1000 euro uitgeven aan een andere compressor zonder eerst alles uitgesloten te hebben. Als het dus iets anders is dan de compressor dan ben ik dadelijk 1000 euro verder en werkt het nog steeds niet. Ik ga van de week weer eens verder met mijn zoektocht.
De probleemomschrijving is op zich best vaag, maar ik verwacht als ik de climate control zo koud zet als mogelijk dat er veel vooral koude lucht uit de roosters komt. Dat is dus niet het geval er komt dan bij vlagen koude lucht uit de roosters. Meestal komt de eerste koude lucht pas na enkele minuten rijden. Vandaag echter al direct na het starten. Tijdens de controle van het koudemiddel werd me verteld dat de compressor defect zou zijn. Dit lijkt me wat kort door de bocht omdat zo'n ding niet 65% kapot is, die doet het of doet het niet. Dus ik ga niet zomaar effe 1000 euro uitgeven aan een andere compressor zonder eerst alles uitgesloten te hebben. Als het dus iets anders is dan de compressor dan ben ik dadelijk 1000 euro verder en werkt het nog steeds niet. Ik ga van de week weer eens verder met mijn zoektocht.
- Gouwe
- 7th Gear member
Mooi dat het systeem dus kennelijk goed gevuld was, daarmee kun je een aantal oorzaken uitsluiten. En eens dat een compressor het vooral wel of niet doet. Met een magneetkoppeling is dat niet zo, die kan het soms wel, soms niet doen en soms slipt deze waardoor het effect wat je beschrijft ook wel kan optreden. Genoemde problemen worden vaak veroorzaakt door een te grote luchtspleet. Je zou kunnen overwegen om eerst alleen de magneetkoppeling te vervangen (als die bij deze compressor los vervangbaar is). Andere oorzaak die ik kan bedenken is een sensor die niet lekker is. Denk aan de interieur sensor die stuk of vervuild is. Zie hier een voorbeeld:
-
- Starter
gisteren een YouTube filmpje gezien van iemand die een lampje parallel aan de magneetkoppeling geknoopt had. Misschien dat ik dat ook eens probeer dan kun je zien of de magneetkoppeling regelmatig in en uit schakelt. Maw als lampje aan is en er komt toch geen koude lucht dan zou dat idd een slippende koppeling kunnen betekenen. Die koppeling sluit ik nog steeds niet helemaal uit....
-
- Starter
even een status update, samen met een bevriend monteur aan het brainstormen geweest en bedacht dat de regelklep die in de pomp zit defect zou zijn, of toch niet meer optimaal zou werk. Daardoor bedacht de compressor toch maar te vervangen. Hadden ook de klep kunnen vervangen maar dat is meer werk dan de pomp vervangen. Heb zelf een pomp gekocht, de bevriende monteur heeft beschikking over een airco apparaat zodoende voor 325 euro weer in zaken. Bij de garage 1000 euro zonder garantie en 1600 euro met garantie, in het laaste geval vervangen ze ook de condensor en droger. Maar omdat de compressor bij tijd en wijle wel werkte hadden we het idee dat de mechaniek in de compressor niet defect zou zijn.
De airco werkt nu weer zoals behoort, koelt als een dolle, de uitstroom temperatuur zit onder de 5 graden
.
De airco werkt nu weer zoals behoort, koelt als een dolle, de uitstroom temperatuur zit onder de 5 graden