V60 blijft naar rechts trekken!!

Plaats reactie
MB.GR
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2024 - 14:25

Ik kan wel wat hulp gebruiken. Vorig jaar heb ik een v60 d6 phev van eind 2013 aangeschaft.

Helaas trekt de auto behoorlijk naar rechts en wij hebben al verschillende dingen geprobeerd. Onder andere 3 keer uitgelijnd waarvan 1x bij de uitlijnspecialist. Uitlijning is 100% goed.

De auto stond op vredestein banden en nu op 4 nieuwe Michelin banden (extra load) we hebben andere velgen geprobeerd. De stuurhoeksensor is vervangen en gekalibreerd.

Nieuwe software op de auto.

En nog neem ik helaas een afslag als ik het stuur los laat! Het schadeverleden is opgevraagd en is niks noemenswaardig.

Auto in de vrij tijdens het rijden maakt geen verschil.
Het enige wat ik vind is dat de auto redelijk zwaar stuurt maar misschien is dit bij alle types.

Iemand nog enig idee??
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Als het bij recht vooruit rijden is Draagarmen, schokdempers met veer en schotel vervangen. Als bij remmen is dan probleem bij remmen zoeken met de kracht van verdeling op de beide assen.
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
MB.GR
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2024 - 14:25

c70_ibo schreef: 01.07.2024 - 17:14 Als het bij recht vooruit rijden is Draagarmen, schokdempers met veer en schotel vervangen. Als bij remmen is dan probleem bij remmen zoeken met de kracht van verdeling op de beide assen.
Bedankt voor je reactie!

Het is bij het rechtdoor rijden gas los of gas erbij geeft geen verschil.
Als het aan de schokbrekers ligt dan valt dit (altijd) te zien op een testbank?
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

MB.GR schreef: 01.07.2024 - 17:26
c70_ibo schreef: 01.07.2024 - 17:14 Als het bij recht vooruit rijden is Draagarmen, schokdempers met veer en schotel vervangen. Als bij remmen is dan probleem bij remmen zoeken met de kracht van verdeling op de beide assen.
Bedankt voor je reactie!

Het is bij het rechtdoor rijden gas los of gas erbij geeft geen verschil.
Als het aan de schokbrekers ligt dan valt dit (altijd) te zien op een testbank?
Bedoel je met testbank de Belgische keuring? Ik moet eerlijk zeggen met mijn originele schokdempers met 400.000km op de teller kwam deze gewoon door de keuring ondanks ze erg slap en versleten waren, wat mij overigens erg verbaasde ook. Als bij remmen geen verschil geeft. Kan ik enkel je draagarmen en veer en schokdempers kunnen verdenken. Ergens zit er een afwijking.
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
waal70
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Van goedkoop naar duur:
Bandenspanning in orde?
Lopen remmen rondom goed vrij? Bijvoorbeeld een rem op een wiel (waarschijnlijk rechts) die misschien blijft "plakken"?
Wiellagers in orde (afhankelijk van hoe sterk de afwijking is misschien een overbodige check)?
Aandrijfassen en/of homokineet?
Andere ophangingscomponenten zoals hier ook al genoemd: draagarm(rubbers), schokdempers/veer (bij Volvo's wil de onderste winding van de veer wel eens slecht zijn)

Ook heb ik me laten vertellen dat Volvo's uitlijnen nogal een vak is. Hebben ze elke 3 keer wat versteld, of was na uitlijning 1 de zaak al goed? Vierkantsuitlijning, neem ik aan?
En omdat je zegt dat het zwaar stuurt: al eens in het menuutje gekeken naar "niveau stuurbekrachtiging"? Laag midden hoog - die eigenlijk precies andersom werken: laag=lage weerstand en dus licht sturen. hoog=hoge weerstand en dus zwaarder sturen.
MB.GR
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2024 - 14:25

Auto is vandaag op de testbank voor schokbrekers geweest. Schokbrekers hebben dezelfde percentages en zijn goed!

Bandenspanning in orde.
Ook dus al andere banden/velgen geprobeerd.
Bij 3 verschillende bedrijven uitgelijnd waaronder een uitlijnspecialist. Dat kunnen we dus ook uitsluiten.


Dat menu om de stuurbekrachtiging in te stellen heb ik helaas niet! En nee ook niet zichtbaar bij stilstand.


Nu gaat hij op de brug bij de lokale vakgarage om naar de andere dingen te kijken die je benoemt.

Je mag toch verwachten dat een Volvo dealer dit allang heeft bekeken.

Word vervolgd!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”