Adroid Automotive (AAOS) Adroid Auto

In dit board verzamelen we nieuws en tips & tricks over Volvo software
Plaats reactie
moimoi
Starter

Ben sinds januari van dit jaar in bezit van XC60 PHEV 2022.
Wat me na meteen opviel was dat ik mijn "Adroid Auto" niet meer kon casten op het scherm. Diverse keren contact gehad met de dealer en "Volvo Nederland" , en niemand kon me daarover enige duidelijkheid geven. "Volvo Nederland" heeft zelfs Google als verantwoordelijke aangewezen, maar.....bij Google ligt de oorzaak dus niet. Volvo zelf is verantwoordelijk voor het niet integreren/implementeren van "Adroid Auto" in de "Adroid Automotive" software en zijn daar heel vaag over. Ik zie de reden niet, maar vindt het wel vrij irritant aangezien ik "Android Auto", met mijn "TomTom go" altijd als prettig heb ervaren. Het waarom ga ik proberen te achterhalen.
Je kan in Google eventueel deze "link" naar het Nederlands vertalen.
NielsPHEV
7th Gear member

Ik zou graag AA draaien op AAOS en dacht altijd dat Google dit niet zou ondersteunen. Hoe weet je zo zeker dat het Volvo is die het blocked ?
moimoi
Starter

NielsPHEV schreef: 05.06.2024 - 22:14 Ik zou graag AA draaien op AAOS en dacht altijd dat Google dit niet zou ondersteunen. Hoe weet je zo zeker dat het Volvo is die het blocked ?
Beste Niels,
Google Automotive OS 13, levert een stukje o.a. software dat "Android Auto receiver" heet. Dat laat Volvo niet "zien", en b.v. Renauld wel.
Op het moment heb ik in mijn XC60 PHEV, OS 12.
Het is misschien zo dat als OS 13 bij Volvo aangeboden wordt, je "Android Auto receiver" wel gaat zien, zover ben ik nog niet.
Waar ik een probleem mee heb is, dat ik een Volvo van bijna 80 duizend koop en geen of nauwelijks duidelijkheid krijg over de software die ik dagelijks gebruik of wil gebruiken.
Ben al weken hier duidelijkheid in te krijgen.
Met vriendelijke groet, Hans.

Contact gehad met Volvo Stockholm, via Messenger.

Q: "Why is Volvo holding back "Android Auto", on "AAOS" ?

A: "Hello there Hans, the infotainment system in your AAOS equipped Volvo offers Digital Services, a package consisting of built-in services from Google, such as Google Maps navigation, Google Assistant and Google Play store for apps. It is for this reason that it is currently not available.
We will be looking into having this installed in future updates and will log your request and pass your feedback on. Kindest /Anthony".

Q: "Thanks Anthony for your fast feedback. The info i have is that Volvo itself does not allow "Android Auto" into "AAOS". For example, Renault has "AAOS" with "Android Auto ". The last weeks i've been busy preparing an artical (in Dutch) of this problem, for two reasons: one, a private (i am owner of a XC60 PHEV 2022) and two...there are a lot of questions and complains about this, by Volvo owners, and they searching for answers. It would be kind and helpfull if Volvo could give an esttimated time for the software implementation of "ANDROID AUTO" into "AAOS". Friendly Regards, Hans".

A: "Hi there Hans, we understand that you may be disappointed by the lack of Android Auto in our vehicles.
We are unable to share any sort of roadmap into when this would be updated in the future.
We are currently continuing to improve the Google infotainment system in our Volvos. This means that our app developers are still in development with Google to collaborate effectively with the Volvo Cars App and the vehicles. We do appreciate your patience in regards to this in the meantime. /Anthony"
barchetta2002
Starter

En het gekke is, als je op zoek gaat naar "Android Auto Receiver" in de Play Store, dit inderdaad niet beschikbaar is voor mijn Volvo, maar ze wel een afbeelding gebruiken van iets dat duidelijk een Volvo interieur is ???

Afbeelding
mltvolvo
3rd Gear member

Ik dacht altijd dat Google met AAOS bewust AA niet ondersteunde, maar het blijkt vanuit Google wel mogelijk en Volvo deze functionaliteit blokkeerd.

Gebruikers forceren om AAOS te gebruiken gaat ook niet op, aangezien je wel Apple Car aanbiedt.

Ik zal ook graag AA ondersteuning willen.
Benieuwd als ze het (ooit) beschikbaar gaan stellen.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Nomad
5th Gear member

Ga er maar niet vanuit. Volvo bepaalt steeds vaker wat "goed" is voor de gebruiker. Ik vind het echt bizar dat je bij Volvo 100k stuk kan slaan op een dik aangeklede auto en vervolgens minder functionaliteit hebt dan eenzelfde auto met Sensus. Volvo dringt iedereen die Android troep op en laat je vervolgens geen keuze wat je als navigatie moet gebruiken. Heb bij mijn Polestar expliciet gevraagd of het erop zat. Ja hoor, geen probleem. Zelfs in Beesd weten ze het verschil niet tussen Android Automotive en Android Auto.
Of ze willen dat iedereen ook maar gelijk naar Apple overstapt, want Carplay zit er dan wel weer op.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
OGA244
8th Gear member

Volvo weet idd wat "goed is" voor haar klanten, dat staat mij iig erg tegen..
Rajcakar
Starter

OGA244 schreef: 11.06.2024 - 13:49 Volvo weet idd wat "goed is" voor haar klanten, dat staat mij iig erg tegen..
Ik kan daar ook echt gek van worden.
Ik vind mijn V60 fantastisch op alle punten behalve de software. Echt een enorme stap terug na een Skoda Superb met android auto.
Plaats reactie

Terug naar “Software voor Volvo's”