Sinds 20-08-2018 ben ik de derde eigenaar van de 98-FH-SJ. Een V70T5 uit 2000 met een hoge km stand.
Achter de koplampen bevindt zich een b5234t3 motor met daar een Aisin AW55-50 geartronic automatische 5-versnellingsbak aan vast.
Dat stukje techniek stond volgens Volvo gegarandeerd voor 250 pk en 330 Nm en ze claimde een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7.1 sec en een top van 250 km/u.
In dit topic wil ik zo accuraat mogelijk vast leggen wat ze (ik spreek bij voertuigen altijd over de vrouwelijke vorm, hoe het zich identificeert is me tot op heden onbekend) mee heeft gemaakt en nog altijd meemaakt.
Van haar verleden aan de hand van de ingevulde beurten in het boekje en het RDW tellerrapport dat ik bij aanschaf kreeg,
tot en met updates van huidige avonturen en toekomst plannen.
Chronologisch zal ik proberen haar geschiedenis sinds ze in ons bezit is te documenteren.
De verhalen en reparaties als ik het kan achterhalen ook de garage of leverancier, onderdeelnummers en prijs eventueel vergezeld door toen gemaakte foto's.
Op het moment dat ik dit schrijf is ze al 6 jaar in ons bezit en hebben we vele ups en downs meegemaakt.
Als kind was ik al weg van iedere T5 en R die Volvo verzonnen kreeg en in 2018 kwam ik thuis te zitten vanwege een slechte rechter schouder.
Na een làààààng proces -naar aanleiding van een motor ongeluk in 2005- van (meer dan) full time vrachtwagen chauffeur naar op 38 jarige leeftijd stay home dad zijn en het weg vallen van de woon/werkverkeer km's, was onze V50 2.0D uit 2006 met 6 versnellings handbak niet meer passend.
De wensen waren: een automaat voor mijn schouder, veilig om mij en mijn gezin te beschermen en groot genoeg om ermee met z'n alle op vakantie te kunnen..... maar tegelijk ook een auto om mij mentaal overeind te helpen voor zover mogelijk
Ik vind het namelijk heerlijk om hobbymatig te sleutelen. Dan doe ik het liefst eerst uitgebreid onderzoek naar oplossingen of droom ik vooruit over upgrades.
Het was een zware periode geweest en ik ben sowieso gezegend met chronische depressies

En ik vond dat ik mezelf mocht misschien zelfs wel MOEST verwennen.
Op jacht

En zo ruilde ik op 21-08-2018 om 16.25 na een proefrit mijn V50 voor €1750 in en betaalde €1750 bij op deze V70T5 uit 2000 met 438751 km op de teller.

Ze is afgeladen met pakketten vanaf de fabriek alleen weet ik niet precies meer welke.
Zo heeft ze oa een sportiever onderstel, vol leer met beide voorstoelen elektrisch verwarmd en verstelbaar, telefoon, climate control, wis was op de koplampen, accu in de kofferbak, het 1 na beste audio systeem (denk ik, met p200 versterker), enz, enz.
Misschien liet ik wat geld vallen met deze deal maar ze had al een grote beurt gehad en werd ook nog eens verwend met: een nieuwe apk, een verse distributie, een andere dynamo (die erop zat was tijdens de proefrit overleden omdat een accu pool per ongeluk kort was los gekomen) en er werd een kleine lekkage verholpen.
Bovendien zaten er kosten aan de V50 voor de koppeling aan te komen en daar had ik geen zin meer in.
Tijdens het onderhandelen heb ik het netjes vermeld en de verkoper heeft zelf ook een proefrit met de V50 gedaan.
Dit was de inleiding, ik heb veel aan haar gewerkt de laatste tijd en het is laat dus ik ga naar mijn mandje.

Mijn hoop is dat dit topic interessant maar vooral ook leuk wordt om te lezen.
Eerlijk over de fouten die ik gemaakt heb, open over de bodemloze put die ze kon zijn, maar aardig onderweg om zelf een heerlijke machine onder mijn dikke kont te hebben.
Met vriendelijke groet,
Maarten