Hallo,
Hier en daar al wel e.e.a. gelezen, maar ik wilde mijn ervaringen ook met jullie delen. Deze week mijn eerste 1000+ km met de caravan gereden.
Voorheen reed ik een 2011 V60 D3. Dat was een beer van een motor. Beetje lui onderin, maar eenmaal op gang trok hij onze 1200 kg zware Burstner met speels gemak. Deze heb ik in het voorjaar omgeruild voor een 2018 XC40 T3. Benzine dus. Vooral omdat de diesel in wegenbelasting een vermogen kostte en ik de kilometers niet meer rijd daarvoor.
Ik had me er bij neergelegd dat deze wagen een pak minder koppel had. Dat zou wennen worden. Inderdaad: bij Luik kom ik niet meer als eerste boven. Komt-ie echt tekort? Nee, het gaat wat trager, maar alleszins boven verwachting. Een echte min vind ik het dan ook niet. Misschien ook de mindset die ik vooraf al flink had bijgesteld.
Wat me zeker positief is opgevallen: de stabiliteit van de combi. Ik rijd al erg lang met caravans, dus weet wat goede belading en kogeldruk kan doen. Bij de V60 was dat aardig, maar bij wat langere hobbels kwam er snel deining in. Bij de XC40 valt me op dat die veel strakker rijdt. Ik denk dat dat komt door de geringe overhang achter de as. Al met al echt prettig gereden. Het viel mijn wederhelft ook op.
Nog een pluspunt vind ik de rust aan boord. Ondanks het harde werk in het vooronder bleef het behoorlijk stil. De D3 was dan sneller, de roffel was wel nadrukkelijk aanwezig (wel leuk overigens). Als reisauto wint de XC40 het daar wel.
Het verbruik. Dat was wel even wennen. Ik ben enigszins een statistiek-freak, dus kon ik nazien wat de D3 deed. Dat was ongeveer 1:9,5 over de jaren heen (13000 km). Bij de XC40 is het nu bij 1:8,5 wel zo'n beetje klaar. Samen met de 54 liter tank is dat wel een minnetje. Veel tanken onderweg. Het eerste deel van de reis reed ik 100-105. Later 95-100. Ik zie dat bij >100 het verbruik echt fors toeneemt. Ik lees ook verhalen van mensen die op 1:10 uitkomen, maar dan moet het tempo toch echt flink zakken.
Al met al ben ik zeer tevreden over deze combi. Ook nu geen spijt van de switch.
Groeten,
Jan
Ervaringen XC40 T3 met caravan
- safari
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
- Locatie: Noord-Brabant
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Leuke samenvatting van de ervaring en mooi om te lezen dat de XC40 zo goed bevalt met een sleurhut erachter.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dank voor je verslagje!
Die stabiliteit herken ik.
Veel XC40 met caravan plezier.....
Die stabiliteit herken ik.
Veel XC40 met caravan plezier.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Jiska
- 5th Gear member
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Interessant verslag! FIjn dat je geen spijt hebt van de switch. Heb ooit ook weleens geswitcht en bij mij is dat niet goed afgelopen.. maar fijn dat dat bij jou wel het geval is!
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- mtrc
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 06.01.2019 - 22:58
Ik heb een beetje een zelfde ervaring. Eerst een V60 D4 en nu een XC40 T4 PHEV.
Trekkracht en stabiliteit is geweldig en de drempels neem deze combi een stuk makkelijker. Mijn caravan weegt 1600 kg maar nog steeds vlot weg en even een vrachtwagen inhalen is geen probleem.
Het verbruik en de kleine tank (48 liter) maakt wel dat het een vakantie van tanken is. Met caravan haal ik niet zonder tankstop Luxemburg
Verbruik over 2447 km is 294 liter dat is 12 liter de 100km (1op 8,3)
Dat het anders zou zijn wist ik van tevoren en ben al met al best tevreden
Trekkracht en stabiliteit is geweldig en de drempels neem deze combi een stuk makkelijker. Mijn caravan weegt 1600 kg maar nog steeds vlot weg en even een vrachtwagen inhalen is geen probleem.
Het verbruik en de kleine tank (48 liter) maakt wel dat het een vakantie van tanken is. Met caravan haal ik niet zonder tankstop Luxemburg

Verbruik over 2447 km is 294 liter dat is 12 liter de 100km (1op 8,3)
Dat het anders zou zijn wist ik van tevoren en ben al met al best tevreden
