Eindelijk, hij is er...
- mga1600
- 6th Gear member
Ik heb mijn eigen setje achterdeur trim-dingen behandeld met zijdeglans PU-lak. Het is er naar mijn mening een heel stuk van opgeknapt en lijkt nu veel meer op het origineel elders in de auto: geen ‘valse’ glans waardoor het ook minder ‘plat’ lijkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Hans Eilander
- 7th Gear member
De passagiers bij je achterin, merken praktisch geen verschil......

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Harry M.
- 3rd Gear member
Lijkt op de foto al een stuk beter!
- mga1600
- 6th Gear member
Zo durf ik e er wel in te plakken.....
Ben nu trouwens wel blij met de rubbermatten op de vloer, want als je ziet hoeveel sneeuw en pekel zooi je in een paar dagen in je (nieuwe) auto naar binnen haalt..... en dat ondanks het vegertje wat ik in de auto heb liggen om de sneeuw eerst af te vegen.
Ben nu trouwens wel blij met de rubbermatten op de vloer, want als je ziet hoeveel sneeuw en pekel zooi je in een paar dagen in je (nieuwe) auto naar binnen haalt..... en dat ondanks het vegertje wat ik in de auto heb liggen om de sneeuw eerst af te vegen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Afgezien van het feit, dat met deze vorst, mijn auto nu gewoon een week lang niet van z,n plek komt tot a.s. maandag, had ik al vanaf november, de rubbermatten in de auto. Dat houd niet alleen de restanten sneeuw vast, die je tóch mee naar binnen neemt. Maar ook bij hevige regenbuien, worden de velours matten doornat, en duurt het best lang voor deze weer gedroogd zijn. Dus bij mij gaan vanaf november tot maart, de rubbermatten in de auto.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- lancer
- 6th Gear member
Al een tijd geen update geweest in dit topic. Maar er is wel e.e.a. gebeurd aan de auto.
Allereerst de ervaringen
Ik ben nog steeds geen fan van AAOS. De computer is traag bij het opstarten, loopt nog steeds wel eens vast (zeker bij het wisselen van profiel) en de stembesturing gaat vaker fout dan goed. Gelukkig werkt Apple Carplay inmiddels wel naar behoren. 9 van de 10 keer rijd ik dan ook op Carplay ipv Maps (die als je alle privacy vinkjes aanzet behoorlijk beperkt wordt in functionaliteit). Je hebt dan geen accupercentage op de route, maar met meer dan 80.000km op de teller, vind ik dat eigenlijk niet meer zo belangrijk. Net als met een normale brandstofauto leer je daar prima mee omgaan. Ik heb een paar magneten onder het matje in het vakje geplaatst waar je normaal gesproken de telefoon legt. Door de magsafe van de telefoon ligt hij dan vast op zijn plek, terwijl je er op het zicht niets van ziet. Daarnaast heb ik een zwarte laadkabel van 15 cm zodat deze niet in de weg zit.
Zo dat was het belangrijkste tegenvallende. Rijden doet hij nog steeds geweldig, laden gaat probleemloos, ook bij snelladers. Dat laden was in het begin nog wel anders. Ook de app doet het inmiddels betrouwbaar, als gebruik ik die eigenlijk zelden. Ik heb mijn Home Assistant thuisautomatiseringssysteem gekoppeld aan de auto, net zoals de laadpaal. De auto bedienen gaat vanuit een andere app nu. Ook het plannen van het klimaatsysteem en laden gaat nu helemaal los van de Volvo app en dat werkt inmiddels probleemloos.
Na 80.000km staat het verbruik in de auto op 21.7kWh/100km. De auto wordt bijna altijd thuis geladen en dat komt neer op zo'n 5.000kWh op jaarbasis. We rijden ook wel eens met een fietsenrek. Dat zie je in het verbruik nauwelijks terug. Meestal rijden we dan zelfs wat zuiniger doordat er nog rustiger gereden wordt.
De onderhoudskosten zijn laag. Het duurste aan het onderhoud van deze auto zijn de banden en het interieurfilter. Het eerste kost rond de €1500 bij de dealer. Een set banden kan makkelijk meer dan 50.000km mee, maar als je het vermogen gebruikt en wat sportiever stuurt, zie je dat daar terug. Een interieurfilter kost je rond de €72 en een servicebeurt ook rond de €90.
Bij de laatste servicebeurt moest ook de remvloeistof vervangen worden (kost ong. €67). Die is 3.5 jaar meegegaan. Schijven en blokken zijn nauwelijks aangesproken dus die zijn nog goed.
Echte storingen zijn er niet geweest. Het derde remlicht deed even niet volledig mee en die is onder de garantie vervangen. Een dingetje dat regelmatig terugkomt is het kraken van de vering. Dat wordt meestal zonder of tegen geringe kosten verholpen. Het duurste was het vervangen van de gasveren van de achterklep. Dat is een bekend ding bij Volvo. Na een goed gesprek met de dealer vielen de kosten daarvan gelukkig mee.
De verbouwingen
Er is best het e.e.a. gebeurd aan de auto. Allereerst is er een achterspoiler op gekomen. Geeft de auto optisch net iets meer lengte Daarna zijn er een paar dingen tegelijk gebeurd. Ik heb een stapel onderdelen tegelijk gekocht bij de dealer, met wat korting, omdat ik het zelf ging inbouwen. Deze onderdelen zijn de verlichte laaddrempel, het bagagerek achterin, een tweede zonnebrilhouder voor de passagier en de engelse variant van de bestuurderszonneklep. Daar zit geen airbag sticker op en daar de bestuurder in Engeland aan de andere kant zit, ben je die lelijke sticker kwijt. Work in progress: Het resultaat: Oeps, ik zit aan de limiet van het aantal foto's, verder in de volgende post
Allereerst de ervaringen
Ik ben nog steeds geen fan van AAOS. De computer is traag bij het opstarten, loopt nog steeds wel eens vast (zeker bij het wisselen van profiel) en de stembesturing gaat vaker fout dan goed. Gelukkig werkt Apple Carplay inmiddels wel naar behoren. 9 van de 10 keer rijd ik dan ook op Carplay ipv Maps (die als je alle privacy vinkjes aanzet behoorlijk beperkt wordt in functionaliteit). Je hebt dan geen accupercentage op de route, maar met meer dan 80.000km op de teller, vind ik dat eigenlijk niet meer zo belangrijk. Net als met een normale brandstofauto leer je daar prima mee omgaan. Ik heb een paar magneten onder het matje in het vakje geplaatst waar je normaal gesproken de telefoon legt. Door de magsafe van de telefoon ligt hij dan vast op zijn plek, terwijl je er op het zicht niets van ziet. Daarnaast heb ik een zwarte laadkabel van 15 cm zodat deze niet in de weg zit.
Zo dat was het belangrijkste tegenvallende. Rijden doet hij nog steeds geweldig, laden gaat probleemloos, ook bij snelladers. Dat laden was in het begin nog wel anders. Ook de app doet het inmiddels betrouwbaar, als gebruik ik die eigenlijk zelden. Ik heb mijn Home Assistant thuisautomatiseringssysteem gekoppeld aan de auto, net zoals de laadpaal. De auto bedienen gaat vanuit een andere app nu. Ook het plannen van het klimaatsysteem en laden gaat nu helemaal los van de Volvo app en dat werkt inmiddels probleemloos.
Na 80.000km staat het verbruik in de auto op 21.7kWh/100km. De auto wordt bijna altijd thuis geladen en dat komt neer op zo'n 5.000kWh op jaarbasis. We rijden ook wel eens met een fietsenrek. Dat zie je in het verbruik nauwelijks terug. Meestal rijden we dan zelfs wat zuiniger doordat er nog rustiger gereden wordt.
De onderhoudskosten zijn laag. Het duurste aan het onderhoud van deze auto zijn de banden en het interieurfilter. Het eerste kost rond de €1500 bij de dealer. Een set banden kan makkelijk meer dan 50.000km mee, maar als je het vermogen gebruikt en wat sportiever stuurt, zie je dat daar terug. Een interieurfilter kost je rond de €72 en een servicebeurt ook rond de €90.
Bij de laatste servicebeurt moest ook de remvloeistof vervangen worden (kost ong. €67). Die is 3.5 jaar meegegaan. Schijven en blokken zijn nauwelijks aangesproken dus die zijn nog goed.
Echte storingen zijn er niet geweest. Het derde remlicht deed even niet volledig mee en die is onder de garantie vervangen. Een dingetje dat regelmatig terugkomt is het kraken van de vering. Dat wordt meestal zonder of tegen geringe kosten verholpen. Het duurste was het vervangen van de gasveren van de achterklep. Dat is een bekend ding bij Volvo. Na een goed gesprek met de dealer vielen de kosten daarvan gelukkig mee.
De verbouwingen
Er is best het e.e.a. gebeurd aan de auto. Allereerst is er een achterspoiler op gekomen. Geeft de auto optisch net iets meer lengte Daarna zijn er een paar dingen tegelijk gebeurd. Ik heb een stapel onderdelen tegelijk gekocht bij de dealer, met wat korting, omdat ik het zelf ging inbouwen. Deze onderdelen zijn de verlichte laaddrempel, het bagagerek achterin, een tweede zonnebrilhouder voor de passagier en de engelse variant van de bestuurderszonneklep. Daar zit geen airbag sticker op en daar de bestuurder in Engeland aan de andere kant zit, ben je die lelijke sticker kwijt. Work in progress: Het resultaat: Oeps, ik zit aan de limiet van het aantal foto's, verder in de volgende post
Laatst gewijzigd door lancer op 30.06.2024 - 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- lancer
- 6th Gear member
Overigens komt het bagagerek tegen het bovenste randje van de achterbankbekleding. De orginele lederen bekleding is half leer half plastic. De wrijving van dat plastic tegen het rek veroorzaakte wat gekraak. De grotere Volvo's hebben een afstandhoudertje op het rek zitten, zodat het niet tegen de bekleding komt. Dat kunnen we met een 3D printer natuurlijk ook zelf.
Officieel zijn de zonnebrilhouders niet geschikt voor auto's met een panoramadak. Dat is ook meteen opgelost met de lederinbouw. Die hebben twee lusjes gemaakt. (Eentje links en eentje rechts). Ik heb twee kleine gaatjes in de brilhouders geboord, zodat ik de lusjes er aan vast kon naaien. Blijft goed zitten zo en het maakt het gebruik van de brilhouders veel makkelijker. En weer verder naar de volgende post.
Een jaartje later kwam een andere grote wens aan bod. Het vervangen van de zwarte bekleding door wat anders. De eerste P8 serie werd geleverd met zwarte bekleding of zwarte bekleding. Gelukkig is dat inmiddels anders.
Ontzettend blij dat we dit gedaan hebben. Het maakt de auto een stuk lichter en een fijnere plek om te zijn. Officieel zijn de zonnebrilhouders niet geschikt voor auto's met een panoramadak. Dat is ook meteen opgelost met de lederinbouw. Die hebben twee lusjes gemaakt. (Eentje links en eentje rechts). Ik heb twee kleine gaatjes in de brilhouders geboord, zodat ik de lusjes er aan vast kon naaien. Blijft goed zitten zo en het maakt het gebruik van de brilhouders veel makkelijker. En weer verder naar de volgende post.
- lancer
- 6th Gear member
De auto is voorzien van 20" velgen. We zijn er in de praktijk achter gekomen dat deze best kwetsbaar zijn. Toen de auto door een gezinslid eens mooi strak langs de stoeprand geparkeerd werd, was het raak. Twee velgen over 1/3 van de omtrek beschadigd. Diamond cut velgen kun je niet zomaar bijlakken. Die moeten op de draaibank. De kosten zouden rond de €800 zijn voor herstel van twee velgen. Nu zijn zwarte velgen in de mode. Zwarte velgen zijn ook veel eenvoudiger en goedkoper te herstellen als het mis gaat. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om alle vier de velgen dan maar te laten spuiten. Dat kostte ongeveer evenveel als het herstellen van twee wielen. En maar goed ook, daarna is er nog een keer een stoeprand geraakt. Ditmaal een veel kleinere beschadiging op 1 wiel, die we met een zwarte lakstift hersteld hebben.
Het enige waar ik aan moest wennen is dat het wel heel anders kijkt. Ik ben een drager van een varifocus bril. Ik kijk door het leesgedeelte naar het dashboard, maar de binnenspiegel zit een stuk hoger. Maar eigenlijk went dit ook best snel. Je kijkt meestal vanuit een ooghoek naar de spiegel en dat gaat gewoon goed. Je hoofd volledig naar de spiegel draaien (wat je eigenlijk zelden doet) gaat minder. Dan moet ik mijn hoofd ook naar achter kantelen voor scherp zicht in de spiegel.
Het normale zicht in de spiegel Met de camera aan: De camera zelf zit niet in de weg als je de spiegel in de normale spiegelstand zet. Mocht het nodig zijn, dan kun je de spiegel eenvoudig in de normale spiegelmodus zetten.
Dat waren de updates tot nu toe.
De laatste aanpassing aan de auto vond recent plaats. Het plaatsen van een digitale binnenspiegel. Enerzijds was ik heel nieuwsgierig naar hoe zoiets werkt in de praktijk en aan de andere kant kun je tegenwoordig op de weg nooit zicht genoeg hebben. Het normale zicht naar achter is in een XC40 best ok, maar de nieuwe binnenspiegel is toch een behoorlijke verbetering. De dode hoek is volledig weg. Ook met rijden in de regen is de spiegel best fijn. Hij zit helemaal bovenin de ruit. at deel van de ruit blijft redelijk schoon. Ook in het donker werkt het prima.Het enige waar ik aan moest wennen is dat het wel heel anders kijkt. Ik ben een drager van een varifocus bril. Ik kijk door het leesgedeelte naar het dashboard, maar de binnenspiegel zit een stuk hoger. Maar eigenlijk went dit ook best snel. Je kijkt meestal vanuit een ooghoek naar de spiegel en dat gaat gewoon goed. Je hoofd volledig naar de spiegel draaien (wat je eigenlijk zelden doet) gaat minder. Dan moet ik mijn hoofd ook naar achter kantelen voor scherp zicht in de spiegel.
Het normale zicht in de spiegel Met de camera aan: De camera zelf zit niet in de weg als je de spiegel in de normale spiegelstand zet. Mocht het nodig zijn, dan kun je de spiegel eenvoudig in de normale spiegelmodus zetten.
Dat waren de updates tot nu toe.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Respect voor wat allemaal durft en kan!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Fredhead
- Geartronic member
Wij hebben eenzelfde soort spiegel in de bus van mijn vriendin.
Beeld is even wennen maar eenmaal gewend echt perfect.
Zit ook direct de functie op als dashcam, zowel naar voren als naar achteren.
Beeld is even wennen maar eenmaal gewend echt perfect.
Zit ook direct de functie op als dashcam, zowel naar voren als naar achteren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mooie update Roel !
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- lancer
- 6th Gear member
Allemaal zelf is wel een overstatement hoor. Het leer heb ik gewoon laten doen en de binnenspiegel is in eerste instantie door de dealer geplaatst. Bij terugrijden met de auto hoorde ik alweer losse clips rammelen, dus alle panelen (van voor tot achter) zijn er bij terugkomst weer af geweest. En inderdaad, 1 paneel zat scheef en bij een ander was er een losse clip. Het hele spul is best kwetsbaar en het is allemaal zacht plastic. Eenmaal verkeer terug geplaatst is er meestal iets afgebroken.
Ik had daar natuurlijk mee naar de dealer kunnen gaan, maar mijn ervaring na het inbouwen van de verlichte drempel achter is dat het best lastig is om het goed terug te plaatsen. Bij de dealer staat de tijdsdruk er op en zelf heb ik veel meer tijd om het goed terug te plaatsen. Achteraf gezien had ik de spiegel het beste helemaal zelf kunnen doen. Ook de camera is los geweest, doordat hij net te hoog stond afgesteld. Dat kun je op de spiegel zelf nog wel electronisch compenseren, maar op de uiterste stand was het “net niet”.
- Almerev70
- 4th Gear member
Leuk die verlichte dorpelstrip.
En die bekleding is heel mooi im combinatie met de kleur! Klasse
En die bekleding is heel mooi im combinatie met de kleur! Klasse
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Theo V70
- 6th Gear member
Mooi verslag, Roel!
De bekleding maakt het een heel andere auto van binnen. Chique!
Die verlichte dorpel overweeg ik ook nog om aan te schaffen.
Je verbruik vind ik wat aan de hoge kant maar ja, ik ben dan ook een paar jaar ouder
De bekleding maakt het een heel andere auto van binnen. Chique!
Die verlichte dorpel overweeg ik ook nog om aan te schaffen.
Je verbruik vind ik wat aan de hoge kant maar ja, ik ben dan ook een paar jaar ouder

EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- lancer
- 6th Gear member
Het is een eerste generatie P8 Theo, die zijn een stuk minder zuinig. De latere modellen hebben bv een vrijloop op de voorwielen als de aandrijving daar niet nodig is. Hij het eerste modeljaar zijn alle wielen altijd op gelijk vermogen aangestuurd. De tweewielaandrijvers zijn nog zuiniger. Latere motoren zijn ook efficienter geworden.
Mocht je tips nodig hebben voor het inbouwen van de dorpel (zelf doen scheelt iets van €300), je weet me te vinden.
Mocht je tips nodig hebben voor het inbouwen van de dorpel (zelf doen scheelt iets van €300), je weet me te vinden.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Mooie upgrades Roel, leuk om te lezen!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!