Goedemiddag,
Ik heb een Volvo S80 2.4 B5244S motor, Bij de laatste oliewissel hebben ze in de garage er 0W30 olie in gegoten ze zeiden dat dit beter was omdat het hier in Roemenië lekker koud kan zijn, maar in de zomer kan het wel oplopen tot 40º is die Olie dan ook nog goed?
Ook loopt de motor heel af en toe warm, (tenminste als het buiten heel warm is en en we in file rijden) zou dat iets met de olie te maken kunnen hebben of ligt dat aan iets anders
welke olie gebruiken en motor loopt af en toe warm
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9239
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Motor loopt warm, je bedoeld dat de naald van de koelwater temperatuur rechts van het midden komt?
Die naald staat recht omhoog tussen 75 en 110 graden, boven 110 komt hij verder naar rechts. Dat kan bij file rijden wel gebeuren ja, zodra je gaat rijden moet hij vrij snel weer zakken.
Motorolie kan wel richting 115-120 graden gaan en daar ook rustig een tijdje blijven hangen.
Ik kom net terug uit Noorwegen met een zware aanhanger in de bergen en koelwater zat steeds in de buurt van 95 graden, olie 110-115.
Olie zal vast iets van invloed hebben op koelwater temp maar dan denk ik meer de hoeveelheid, van zowel olie als water.
Hier een S40 met B5244S4 motor en daar zit Shell Helix Ultra 5W40 in. Die olie zit ook in de V70 2.5t.
In mijn S60 2.5t zit Castrol 0W30 (zat al in dit blok) maar ik vind dat best dun.
Die naald staat recht omhoog tussen 75 en 110 graden, boven 110 komt hij verder naar rechts. Dat kan bij file rijden wel gebeuren ja, zodra je gaat rijden moet hij vrij snel weer zakken.
Motorolie kan wel richting 115-120 graden gaan en daar ook rustig een tijdje blijven hangen.
Ik kom net terug uit Noorwegen met een zware aanhanger in de bergen en koelwater zat steeds in de buurt van 95 graden, olie 110-115.
Olie zal vast iets van invloed hebben op koelwater temp maar dan denk ik meer de hoeveelheid, van zowel olie als water.
Hier een S40 met B5244S4 motor en daar zit Shell Helix Ultra 5W40 in. Die olie zit ook in de V70 2.5t.
In mijn S60 2.5t zit Castrol 0W30 (zat al in dit blok) maar ik vind dat best dun.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 18.01.2024 - 07:51
Hi Jeroen,
Klopt inderdaad, als ik in de file sta met dit warme weer dan durft de naald wel eens rechts van het midden te komen. In 2 jaar tijd is dit 2 keer gebeurd, ben alleen bang als hij te ver naar het rode gaat dat we dan met problemen zitten .
Ivm de olie weet ik niet wat ik moet doen, want bij de eerste oliewissel in 2000 hebben ze 10w40 gebruikt achteraft is er niets meer ingevuld geweest. En bij de laatste oliewissel in Spanje hebben ze er 0w30 ingedaan, daarom heb ik vorig jaar ook 0w30 gebruikt. Maar ben me dit keer niet zeker wat te doen aangezien de temperaturen hier in Roemenië ook kunnen oplopen tot 40ºc
Klopt inderdaad, als ik in de file sta met dit warme weer dan durft de naald wel eens rechts van het midden te komen. In 2 jaar tijd is dit 2 keer gebeurd, ben alleen bang als hij te ver naar het rode gaat dat we dan met problemen zitten .
Ivm de olie weet ik niet wat ik moet doen, want bij de eerste oliewissel in 2000 hebben ze 10w40 gebruikt achteraft is er niets meer ingevuld geweest. En bij de laatste oliewissel in Spanje hebben ze er 0w30 ingedaan, daarom heb ik vorig jaar ook 0w30 gebruikt. Maar ben me dit keer niet zeker wat te doen aangezien de temperaturen hier in Roemenië ook kunnen oplopen tot 40ºc
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27212
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als je die temperatuurmeter op ziet lopen komt dit door problemen met de koeling, niet met de motorolie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Die blokken uit '98 en '99 zijn niet gebouwd voor een 0W30. Met de 850 en V70 classic was het nog 10W40 en daarna werd het 5W40 (als ik niet jok: vanwege de VVT). 5W30 mag ook wel, maar 5W40 wordt het meest geprefereerd.
Meter: even koelsysteem controleren.
Meter: even koelsysteem controleren.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21188
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Radiator reinigen vsn alle blaadjes en vuil een de buitrnkant: de warmte moet er wel uitkunnen ...
Maar ook een nieuwe radiator, nieuw koelwater en waterpomp doet wonderen.
Maar ook een nieuwe radiator, nieuw koelwater en waterpomp doet wonderen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Kan ook nog zijn dat je thermostaat niet meer helemaal open gaat. In mijn S80 had ik het omgekeerde: de thermostaat stond altijd open dus kwam de motor niet meer goed op temperatuur. Thermostaat vervangen, probleem opgelost.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5