Sind het vervangen van mijn partikelfilter voor de APK stinken de uitlaatgassen van mijn 1.6 D2 enorm. Niet meer zoals je gewend bent van diesel, maar een heel scherpe onaangename geur komt eraf. Ik dacht eerst dat het nieuwigheid was, maar nu na een half jaar zou dat toch klaar moeten zijn... Het wordt wel beter als het ding op temperatuur is. Het was een aftermarket DPF, geen Volvo (want kosten meer dan de hele auto) maar had desondanks van goede kwaliteit moeten zijn.
Hebben meer diesel rijders dit, is dit een bekend fenomeen? Iets aan te doen?
Stinkende 1.6 D2 na vervangen partikelfilter
-
- 4th Gear member
Het ding werkt ook nog niet als je hem net start en hij niet op temperatuur is .
Maar scherpe geur nee niet bekend , wellicht als de standkachel net opstart en er weinig wind staat . Weet wel dat je met een gemodificeerd ( doorgemept ) roefilter altijd diesel ruikt.
Maar scherpe geur nee niet bekend , wellicht als de standkachel net opstart en er weinig wind staat . Weet wel dat je met een gemodificeerd ( doorgemept ) roefilter altijd diesel ruikt.
-
- 2nd Gear member
Standkachel, nee dat is 't ook niet (want heeft de wagen niet). Het vreemde is vooral dat de geur zo sterk verandert, van gewoon diesel zoals je gewend bent van een ouderwetse diesel, naar deze scherpe chemische verband-aandoende geur. Ik had de indruk dat de meeste moderne diesels bijna geen geur meer produceren? De DPF is zeer zeker niet lek of doorgeprikt overigens, daar ging het immers juist om met het vervangen van het ding: roetwaarde moest flink omlaag...
-
- 2nd Gear member
Als de kunstof beschermkap eraf haalt, zit er aan de voorzijde van de motor een hitteschildje. Die zit met 4 m7 m8 of m10 boutjes vast (geheugen laat mij in de steek). Maak die eens open. Die zal zwart van binnen zijn, gok ik. Is dat zo, geldt onderstaande. Zo niet, zou ik eens kijken of de verstuivers niet lekken.
Het roetfilter is nogal een kwalitatief uitermate teleurstellende constructie. Het filter zit met 2 boutjes aan de auto vast, en dan een buisklem tussen filter en turbo. Die aansluiting tussen filter en turbo is niet makkelijk goed te krijgen. Je moet de 2 moertjes van de filter bevestiging losdraaien, dan de klem eraf halen, en dan prutsen en duwen tot alles goed tegen elkaar zit. Daarna een nieuwe klem bestellen en monteren.
Daarna is je probleem opgelost.
Het roetfilter is nogal een kwalitatief uitermate teleurstellende constructie. Het filter zit met 2 boutjes aan de auto vast, en dan een buisklem tussen filter en turbo. Die aansluiting tussen filter en turbo is niet makkelijk goed te krijgen. Je moet de 2 moertjes van de filter bevestiging losdraaien, dan de klem eraf halen, en dan prutsen en duwen tot alles goed tegen elkaar zit. Daarna een nieuwe klem bestellen en monteren.
Daarna is je probleem opgelost.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- Edgecrusher
- 4th Gear member
Toen ik een S60 D2 had is hij ook 2x terug naar de dealer geweest voor een lekkende buisklem.
(wel nog met het originele roetfilter)
(wel nog met het originele roetfilter)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
-
- 2nd Gear member
Vaak is het niet de klem die lekt, maar is het filter een beetje verzakt of verschoven. Het is gewoon een slechte constructie. De klem is goed om een goede passing vast te zetten, maar niet om een iets mindere passing te corrigeren.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.