Zie onderwerp. Ik heb een D2 1.6 uit 2011. Ik begrijp dat olie nogal een ding is bij deze auto's, als in, vaak vervangen anders gaat je turbo er aan. Om ded 20k km.
Dat doe ik dus ook braaf. Volvo raadt castrol aan. Braaf als ik ben, doe ik dat. Hij krijgt om de 20k km een nieuw filter en verse olie, CASTROL Magnatec Stop-Start A5 (5W 30). Nu nadert hij de 200.000km. Is het dan aan te raden ergens naartoe te wisselen?
Welke olie gebruiken jullie?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Doe maar gerust elke 15.000 km, en dat is eigenlijk al lang genoeg.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27329
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als de auto geen olie verbruikt gewoon lekker doorgaan met deze olie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Hij verbruikt eigenlijk geen olie. Als ik de olie ververs, vul ik hem tot zeg maar 1 streepje van de top van de peilstok. Dan 20k km rijden en dan staat ie 2 of 3 streepjes onder de top van de peilstok.
Ik maakte mij ook geen zorgen over de frequentie, 15k lijkt mij érg weinig, ik heb ook het idee dat dat advies meer gestoeld is op de 1e versie van de 1.6. Dit is de 2e versie, zonder EGR klep etc.
Het ging mij meer om het merk/type olie. Ik weet dat men soms als auto's wat meer op leeftijd of op km's komen, wisselt van viscositeit. En gewoon een algemene vraag, wat anderen gebruiken.
Ik maakte mij ook geen zorgen over de frequentie, 15k lijkt mij érg weinig, ik heb ook het idee dat dat advies meer gestoeld is op de 1e versie van de 1.6. Dit is de 2e versie, zonder EGR klep etc.
Het ging mij meer om het merk/type olie. Ik weet dat men soms als auto's wat meer op leeftijd of op km's komen, wisselt van viscositeit. En gewoon een algemene vraag, wat anderen gebruiken.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27329
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wees gerust, ook jouw diesel heeft een EGR.
Zolang er geen reden is om van olie te wisselen gewoon niet doen.
Zolang er geen reden is om van olie te wisselen gewoon niet doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Helder. Mbt EGR zal ik het verkeerd gezegd hebben, maar je weet prima wat ik bedoel. Van de 1.6d zijn 2 uitvoeringen. Laat ik het dan anders zeggen, een mét EGR-gezeik, een zonder.
Ik heb er een uit 2011. Dus de laatste versie.
Ik heb er een uit 2011. Dus de laatste versie.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Het advies van 30.000 is op basis van 1 keer starten en 30.000 km rijden met warme motor.
Start je de auto elke dag thuis en op het werk, 20.000 km.
Ga je ook nog die ene kilometer naar de supermakrt 4 keer per dag dan maak er maar 10.000 van.
Wat ik gebruik heeft een ander neit zo veel aan, gebruik en motor is bijna nooit hetzelfde. Maar bij mij gaat er elke 15.000 nieuwe Shell helix ultra 5W40 in.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Mwa, eens dat 30dkm erg veel is. Maar verder kun je niks concreets over olie en intervallen zeggen, zonder oliemonsters te nemen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Die monsters zijn genomen door een forumlid, hier of V70 forum weet ik zo even niet meer.
De uitkomst was dat bij 15.000 km de werkzame stofjes in de olie wel verdwenen waren.
En hier staat een 55 liter drum olie van €6,731 per liter dus ik maak me niet zo druk om een oliewissel.
De uitkomst was dat bij 15.000 km de werkzame stofjes in de olie wel verdwenen waren.
En hier staat een 55 liter drum olie van €6,731 per liter dus ik maak me niet zo druk om een oliewissel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Eén monster van één auto zegt niks. Ook is het heel erg afhankelijk van de gebruikte techniek. Je kunt niet zo via een forum intervallen bepalen: 'want Jantje rijdt 4x per dag naar de supermarkt'. Dat je zelf een vat olie hebt staan is leuk, maar gaat voor de meesten niet op.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Die tests zijn vast wel te vinden op internet. En hoe vaker je een motor start hoe eerder je in principe aan nieuwe olie toe bent.
Mocht ik die uitleg weer vinden zal ik het delen, is al lang geleden maar sommige dingen onthoud ik beter dan andere.
Iedereen kan zo'n vat kopen. Of 3 x 5 liter in doos, deed ik eerder ook. Olie hoeft niet zo duur te zijn, geen 17,50 per liter zoals bij de garage. 15.000 is geen rare interval dacht ik.
Mocht ik die uitleg weer vinden zal ik het delen, is al lang geleden maar sommige dingen onthoud ik beter dan andere.
Iedereen kan zo'n vat kopen. Of 3 x 5 liter in doos, deed ik eerder ook. Olie hoeft niet zo duur te zijn, geen 17,50 per liter zoals bij de garage. 15.000 is geen rare interval dacht ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27329
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De Japanse merken houden 15.000 kilometer aan, dat zal een goede reden hebben.
Hier houd ik mij ook aan die interval. Olie bestel ik via Duitsland en dat maakt nogal uit met hier kopen.
Gebruik zelf olie van Liqui Moly en dat kost op die manier rond de 8 euro per liter.
Hier houd ik mij ook aan die interval. Olie bestel ik via Duitsland en dat maakt nogal uit met hier kopen.
Gebruik zelf olie van Liqui Moly en dat kost op die manier rond de 8 euro per liter.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Olie kopen is het probleem niet. Echter heeft niet iedereen de kennis en/of kunde of heeft bijvoorbeeld lichamelijke klachten, waardoor sleutelen een no-go is. Die kiezen voor de garage en om dan als hobby de olie vaker dan nodig te verversen, wordt een dure hobby.
Volvo met de interval 20.000km/12 maanden is prima. Al die 30.000km+ beurten zijn uiteraard wat anders.
Volvo met de interval 20.000km/12 maanden is prima. Al die 30.000km+ beurten zijn uiteraard wat anders.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
TS vraagt om olie, dat doe je niet als je daarna de auto wegbrengt voor een beurt. Of hij neemt ook zelf de olie en filter mee 
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Om je eigen redenatie door te trekken: Volvo adviseert Castrol. Dat zal een goede reden hebbenfredhead schreef: ↑18.07.2024 - 15:32 De Japanse merken houden 15.000 kilometer aan, dat zal een goede reden hebben.
Hier houd ik mij ook aan die interval. Olie bestel ik via Duitsland en dat maakt nogal uit met hier kopen.
Gebruik zelf olie van Liqui Moly en dat kost op die manier rond de 8 euro per liter.

Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Sinds wij onze auto hebben, is hij niet meer bij een dealer geweest. Ik doe al het onderhoud zelf.JeroenSpock schreef: ↑18.07.2024 - 17:06 TS vraagt om olie, dat doe je niet als je daarna de auto wegbrengt voor een beurt. Of hij neemt ook zelf de olie en filter mee![]()
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ja dat idee had ik al
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Ik bedenk mij net dat dat niet waar is. Er is een kapot wiellager voor geweest, dat heb ik door tijdsdruk door de garage laten uitvoeren. En het vervangen van distributieriem ook.
Verder niets. Normaal onderhoud volgens Haynes, 20k km nwe olie. Remblokken/schijven, aircopomp, droger, DPF, verstuivers, zelf gedaan. DPF is wel een kutklus zonder brug.
Moet wel zeggen dat er bij Ford (de V50 is een Ford Focus, en de mijne een met PSA motor) sadisten werken. Sommige ontwerpkeuzes zijn gewoon gedaan om te pesten
. Denk bv. aan de 2 beruchte bouten waar DPF overgaat in uitlaat, die zo gemaakt zijn dat ze van de bovenkant, waar je er amper bij komt, gedraaid moeten worden. Terwijl het net zo makkelijk van de onderkant had gekund.
Verder niets. Normaal onderhoud volgens Haynes, 20k km nwe olie. Remblokken/schijven, aircopomp, droger, DPF, verstuivers, zelf gedaan. DPF is wel een kutklus zonder brug.
Moet wel zeggen dat er bij Ford (de V50 is een Ford Focus, en de mijne een met PSA motor) sadisten werken. Sommige ontwerpkeuzes zijn gewoon gedaan om te pesten

Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Gaat om dat je zegt dat iedereen olie kan kopen. Kopen kan. Maar niet iedereen gaat dat doen, om welke reden ook. Dus die gaan naar de garage.JeroenSpock schreef: ↑18.07.2024 - 17:06 TS vraagt om olie, dat doe je niet als je daarna de auto wegbrengt voor een beurt. Of hij neemt ook zelf de olie en filter mee![]()