Als ik gebruik maak van de navigatie dan vallen mij 2 dingen telkens op:
- Als ik mijn bestemming heb bereikt dan krijg ik telkens de mededeling "bestemming ling" (of zoiets). Vind dat vreemd.
- Regelmatig wordt onnodig een route voorgesteld die door smalle, soms onverharde weggetjes gaat, een route die via Google Maps NIET wordt geadviseerd, niet alleen vreemd, maar ook vervelend als je een caravan aangehaakt hebt...
Bestemming Ling??
-
- 1st Gear member
- Niet opgevallen dat bestemming bereikt misvormd wordt uitgesproken.
- Het Sensus navigatie systeem heeft ons al vaak verrast! Geen echt vertrouwen nu we ook met caravan door een binnenstad gestuurd zijn. Inplaats via een rondweg door de smalle straatjes gestuurd. Om nu elke keer de route vooraf te verkennen is behoorlijk omslachtig. Overwogen om Android Carplay te installeren maar het ontbreekt aan een witomrande usb ingang.
- Het Sensus navigatie systeem heeft ons al vaak verrast! Geen echt vertrouwen nu we ook met caravan door een binnenstad gestuurd zijn. Inplaats via een rondweg door de smalle straatjes gestuurd. Om nu elke keer de route vooraf te verkennen is behoorlijk omslachtig. Overwogen om Android Carplay te installeren maar het ontbreekt aan een witomrande usb ingang.
V70 2,4 2005-2020, 300k km op gas gereden.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
-
- 4th Gear member
De rare mededeling kan ik niet thuisbrengen. Het tweede punt is bekend. Sensus maakt gebruik van het kaartmateriaal van Here. Via de Here Map Creator kan iedereen zelf wijzigingen aan het kaartmateriaal aanbrengen. De moderatie daarvan is zo slecht dat allerlei foutieve aanpassingen gewoon in de kaarten terechtkomen. Onverharde wegen of wandelpaden worden ineens als verhard gezien of andersom. Ook worden wegen na een update ineens doodlopend waardoor er enorme omwegen in de routeplanning ontstaan.
Inmiddels is het wel verbeterd.
Inmiddels is het wel verbeterd.
- -KJ-
- 5th Gear member
-
- 3rd Gear member
De standaard navigatie van Volvo gebruik is sowieso nooit. Echt een waardeloos systeem, daar ben ik al zo vaak de mist mee ingegaan.
Het updaten van de kaarten is ook zeer tijdrovend, zelfs via een USB dongle.
Ik heb eerst wat gratis alternatieven geprobeerd ( Flitsmeister, Google maps, Waze etc) maar ben nu overgestapt op TomTom Go.
Bevalt me uitstekend omdat de info (met name bij afslagen) heel erg duidelijk is en je alle wereldkaarten kunt downloaden via WIFI thuis. Scheelt enorm veel datagebruik op je telefoon en je telefoon wordt niet zo heet zoals bij FM via carplay. Voordeel is ook dat je kunt navigeren in gebieden waar geen of minder internet beschikbaar is. Het kaartmateriaal wordt bijna wekelijks vernieuwd dus je hebt altijd actuele kaarten. Je kan ook duidelijk aangeven wat voor soort route je wilt gebruiken. ( kortste , snelste, milieuvriendelijke, geen onverharde wegen etc.)
De prijs van 19 euro voor een heel jaar vind ik ook heel redelijk.
De TomTom Go app is gratis te downloaden via de Apple store (Iphone) of Play store (Android) en is 7 dagen gratis te proberen. Een account is niet noodzakelijk.
Het updaten van de kaarten is ook zeer tijdrovend, zelfs via een USB dongle.
Ik heb eerst wat gratis alternatieven geprobeerd ( Flitsmeister, Google maps, Waze etc) maar ben nu overgestapt op TomTom Go.
Bevalt me uitstekend omdat de info (met name bij afslagen) heel erg duidelijk is en je alle wereldkaarten kunt downloaden via WIFI thuis. Scheelt enorm veel datagebruik op je telefoon en je telefoon wordt niet zo heet zoals bij FM via carplay. Voordeel is ook dat je kunt navigeren in gebieden waar geen of minder internet beschikbaar is. Het kaartmateriaal wordt bijna wekelijks vernieuwd dus je hebt altijd actuele kaarten. Je kan ook duidelijk aangeven wat voor soort route je wilt gebruiken. ( kortste , snelste, milieuvriendelijke, geen onverharde wegen etc.)
De prijs van 19 euro voor een heel jaar vind ik ook heel redelijk.
De TomTom Go app is gratis te downloaden via de Apple store (Iphone) of Play store (Android) en is 7 dagen gratis te proberen. Een account is niet noodzakelijk.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- wurtel
- 2nd Gear member
Dit klinkt alsof de navigatie voorkeur op "pittoresk" staat ipv. "snel". Leuk als je ergens aan het rondtoeren bent, niet met een caravan

144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Overkomt mij (Sensus) ook wel eens. Staat ook op 'snel'.
Vooruit kijken (bij naderen dorp of stad) op de kaart in middenscherm, hoe hij de route heeft in getekend.
Dan kan je (hopelijk) nog een andere (ring)weg nemen;
altijd de volgende plaats op de borden aanhouden.
Het lukt vrachtauto's ook, dus een caravan zou ook moeten kunnen.
Vooruit kijken (bij naderen dorp of stad) op de kaart in middenscherm, hoe hij de route heeft in getekend.
Dan kan je (hopelijk) nog een andere (ring)weg nemen;
altijd de volgende plaats op de borden aanhouden.
Het lukt vrachtauto's ook, dus een caravan zou ook moeten kunnen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- BraboFrits
- 5th Gear member
Een paar jaar geleden liep ik tegen de nodige fouten aan, tegenwoordig werkt het wel goed heb ik de indruk. Solo rijdend dan, als we de caravan aan de haak hebben hangen heb ik ik een los Garmin toestel speciaal voor de caravan/camper in gebruik. Heb ik ook bij de voorbereiding beter zicht op de te volgen route.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 4th Gear member
Dat kan. Zelf gebruik ik tegenwoordig gewoon Apple Maps. De wegen zijn prima up to date maar heeft wel minder informatie over POI's. Echter de kwaliteit van navigeren vind ik bij Apple Maps dan weer beter dan bij Google Maps. Ook bij Apple Maps kun je de kaarten vooraf downloaden.
-
- 4th Gear member
Wat er in Zuid-Europa en de Alpen vaak gebeurt is dat het systeem enkel naar de maximale snelheid op een weg kijkt en op basis daarvan de snelste route denkt uit te rekenen. Er zijn dan twee wegen waar je 80 km/h mag. De ene is 6 kilometer lang, 2 meter breed en slingert over een berg heen en de ander is 10 km lang, 8 meter breed en loopt rechtdoor om de berg heen. Dan pakt Sensus de slingerweg omdat die korter is en je er theoretisch even hard mag rijden (terwijl je misschien niet harder dan 35 km/h komt)