Uitschakelen constante stroomdraad?
-
- 2nd Gear member
Uitschakelen constante stroomdraad in de trekhaak aansluiting. Hoe is dit te regelen bij een XC 90 T8 MY 2018? Kan geen zekering vinden of wordt dit software matig geregeld?
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
-
- 2nd Gear member
Aanvulling: bij uitgeschakelde motor wil ik geen 12 volt meer maar de gekoppelde caravan, dit ivm leegtrekken van accu door de koelkast!
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Heb je origineel Volvo-spul?
Grote kans dat bij uitgeschakelde motor,
-- de 'constante stroomdraad' pool 9 (voor binnenverlichting / opladen caravanaccu),
-- als wel pool 10 (voor de koelkast), beiden uitgeschakeld zijn.
Zo werkt dat op mijn originele Volvo-trekhaak.
Goed geregeld!
Grote kans dat bij uitgeschakelde motor,
-- de 'constante stroomdraad' pool 9 (voor binnenverlichting / opladen caravanaccu),
-- als wel pool 10 (voor de koelkast), beiden uitgeschakeld zijn.
Zo werkt dat op mijn originele Volvo-trekhaak.
Goed geregeld!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 7th Gear member
Pin 9 en 13 zijn de constante voedingen
Pin 10 en 11 zijn geschakeld.
Dit is bij alle auto's met de 13 polige uitvoering hetzelfde.
Pin 10 en 11 zijn geschakeld.
Dit is bij alle auto's met de 13 polige uitvoering hetzelfde.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
Na nader onderzoek blijkt dat pin 9 en 10 worden aangestuurd zodra de TRM module constateert dat er iets (caravan of fietsdrager) is aangesloten. Het direct proberen te meten met een multimeter werkt dus niet.
Bij mijn aangesloten caravan blijft de koelkast en verlichting werken bij uitgeschakelde motor. Dit zou niet mogelijk moeten zijn als de caravan via pin 10 (geschakelde 12 volt) is gekoppeld. Zit het probleem nu in de caravan of in de auto?
Bij mijn aangesloten caravan blijft de koelkast en verlichting werken bij uitgeschakelde motor. Dit zou niet mogelijk moeten zijn als de caravan via pin 10 (geschakelde 12 volt) is gekoppeld. Zit het probleem nu in de caravan of in de auto?
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Heb je een caravan-accu aan boord?
Voor de duidelijkheid: ik wel, af-fabriek in Zweden.
De koelkast koelt (werkt, stilstaand) niet op 12V uiteraard maar de bediening (het display) van de koelkast wel.
Alle verlichting werkt ook alleen maar op 12V van de boord-accu.
Dus, bij afgezette motor: wel verlichting en koelkast display.
Die boordaccu wordt geladen door pin 9: alleen als de automotor draait. (of via 230V)
De koelkast koelt wel op 12V via pin 10, alleen als de motor draait.
Pin 9 en 10 zijn 'geschakeld'.
Hoop dat je er wat mee kan......
Voor de duidelijkheid: ik wel, af-fabriek in Zweden.
De koelkast koelt (werkt, stilstaand) niet op 12V uiteraard maar de bediening (het display) van de koelkast wel.
Alle verlichting werkt ook alleen maar op 12V van de boord-accu.
Dus, bij afgezette motor: wel verlichting en koelkast display.
Die boordaccu wordt geladen door pin 9: alleen als de automotor draait. (of via 230V)
De koelkast koelt wel op 12V via pin 10, alleen als de motor draait.
Pin 9 en 10 zijn 'geschakeld'.
Hoop dat je er wat mee kan......
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
De koelkast in een caravan zit nooit aan de constante stroom maar aan de geschakelde. En dat is zo bij alle caravans en auto's met een 13-polige trekhaak-aansluiting.
Tenzij er iemand heeft zitten rotzooien met de aansluitingen ...
Tenzij er iemand heeft zitten rotzooien met de aansluitingen ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
Bij mijn caravan blijft ondanks een 13-polige verbinding alles werken als de auto uitgeschakeld is. Het betreft een Dethleff caravan van 3 jaar oud. Laat eerst de auto maar eens controleren bij de Volvo garage!
-
- 2nd Gear member
Ik ga er steeds vanuit dat als de motor is uitgeschakeld en het display van de koelkast toch brand de koelkast ook koelt. Misschien is dit een verkeerde aanname van mij?
-
- 7th Gear member
Motor uit. Maar ook contact volledig uitgeschakeld?
Dus zonder sleutel in contact...
Dus zonder sleutel in contact...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
-
- 2nd Gear member
Nee, mijn caravan heeft alleen een accu tbv de mover aan boord.
Ik zal de handleiding van de caravan koelkast eens doornemen, misschien is het koelgedeelte wel aan pin 10 gekoppeld maar het display aan pin 9. Dat zou de oorzaak van mijn verwarring kunnen zijn. De koeling zou dan wel uitgeschakeld zijn maar het display brand nog.
Ik zal de handleiding van de caravan koelkast eens doornemen, misschien is het koelgedeelte wel aan pin 10 gekoppeld maar het display aan pin 9. Dat zou de oorzaak van mijn verwarring kunnen zijn. De koeling zou dan wel uitgeschakeld zijn maar het display brand nog.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Weet je heel zeker dat die boord-accu alleen voor de mover dienst doet?
Er zijn accu's, die (louter) voor de mover geplaatst zijn, maar dan toch ook een doorverbinding (kunnen) hebben met het 12V circuit van de caravan zelf.
Mogelijk heeft de dealer dat gedaan.
Overigens: ik test mijn automatische uitschakeling pin 9 door de auto(module), door in de caravan de '12V te meten'. ('apparaatje' met Volt-display in 12V plug stoppen)
Automotor uit = 12,8V (bij volle caravan boord-accu). Automotor aan = tussen de 13 en 14,4 (of zoiets, in ieder geval hoger omdat de dynamo meer geeft, vooral bij koude motor)
Pin 10 uitgeschakeld, geeft een 'storingslampje' op de koelkast, indien je voor 12V van de auto kiest (ipv 230 of gas)
Er zijn accu's, die (louter) voor de mover geplaatst zijn, maar dan toch ook een doorverbinding (kunnen) hebben met het 12V circuit van de caravan zelf.
Mogelijk heeft de dealer dat gedaan.
Overigens: ik test mijn automatische uitschakeling pin 9 door de auto(module), door in de caravan de '12V te meten'. ('apparaatje' met Volt-display in 12V plug stoppen)
Automotor uit = 12,8V (bij volle caravan boord-accu). Automotor aan = tussen de 13 en 14,4 (of zoiets, in ieder geval hoger omdat de dynamo meer geeft, vooral bij koude motor)
Pin 10 uitgeschakeld, geeft een 'storingslampje' op de koelkast, indien je voor 12V van de auto kiest (ipv 230 of gas)