Parkeersensoren icm cross-traffic alert etc.

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Stoyanov
3rd Gear member

Stel; je file parkeert je XC40 in een nauw plekje tussen 2 auto's.
De parkeersensoren achter gaan hun werk doen en piepen dat het een lieve lust is. De lampjes kleuren van oranje naar rood.... en dan tik je per ongeluk je gaspedaal aan.
Grijpt de electronica op zo'n moment in?

De sensoren 'zien' immers iets....

Ik maakte vanmiddag bijvoorbeeld mee dat de auto ingreep (heel kort) bij een chicane in de weg. Heel even zag hij waarschijnlijk iets té vlug op zich afkomen.
Jers3n
5th Gear member

Wat zegt het instructieboekje hierover?
Of er in de jouw geschetste situatie ingegrepen wordt durf ik zo niet te zeggen, maar ben ook niet van plan het uit te gaan proberen 😬
Maar het zal zo zijn dat de sensoren/systemen bij lage snelheden zoals bij parkeren (iets) anders werken dan bij hogere snelheden zoals bij rijden.
Bij de V90 werkt de parkeerhulp alleen onder de 10km/h. Ander rijhulpsystemen zullen ook binnen een bepaald snelheidsbereik werken. Lane assist doet het pas vanaf 65 km/h (blijft bij vertragen werken tot 60 km/h), (adaptive) Cruise Control inschakelen kan ook pas vanaf bepaalde snelheid (zal eenmaal geactiveerd mogelijk tot lagere snelheden of zelfs stilstand blijven werken), etc.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
lint
Geartronic member

Je kan het veilig testen met een kartonnen doos.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Stoyanov
3rd Gear member

lint schreef: 23.07.2024 - 00:20 Je kan het veilig testen met een kartonnen doos.
Dat ga ik zeker doen. Bedankt voor de tip
S80 Executive
5th Gear member

Ik heb het wel eens gehad bij een laadpaal. Deze stond tussen twee parkeerplekken. Ik reed achteruit, ruim naast de laadpaal. Er lag echter ook een afgerond betonnen obstakel waardoor je niet te ver achteruit kunt rijden. De eerste keer reed ik bijna stapvoets het vak in en greep het systeem in met een noodstop. Je schrikt je dood, want je denkt dat je iets geraakt hebt. De volgende keer reed kruipend langzaam het laatste stukje van het vak in en dan gaat het wel goed. Dan ziet het systeem de betonnen rand, maar grijpt niet in. Maar de kartonnen doos van @lint is een goede tip!
mees
6th Gear member
Contacteer:

Doe dan ook een hoge en een lage, een brede en een smalle doos.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”