(vrijwel) geen lucht uit ventilatieopeningen dashboard

Plaats reactie
jgeers
1st Gear member

Hi all,

Ik heb sinds enkele maanden een Volvo S60 1.5 T3 Polar+, erg blij mee maar sinds kort valt me op dat er vrijwel geen lucht uit de ventilatieopeningen komt die in het dashboard zitten. Ongeacht de stand van de keuzeknoppen.
Ik bedoel de roosters waar je tegenaan kijkt als je in de auto zit, links van het stuur, rechts en onder de display en rechts bij de bijrijdersstoel.
De roostertjes net op het dashboard links en rechts (die meer op de zijruiten blazen) doen het wel, de uitstroom voor de voorruit en in het voetcompartiment doen het ook.

Valt me wel op dat ook de luchtstroom in het voetcompartiment nauwelijks wijzigt als ik de keuzeknop aan of uit zet.

Wat heb ik al gedaan:
Op zoek gegaan naar de motortjes die de kleppen aansturen. Ik zie de klep voor recirculatie zitten en bij bedienen van die knop beweegt ie ook.
Ik heb twee motortjes gevonden die verdeelkleppen aansturen en heb ze er beide af gehad. Bij bedienen van de knoppen draaien ze wel maar erg langzaam en soms ook niet. Als ik met de hand het onderste klepje omzet maakt dat wel het verschil tussen wel of geen lucht naar voetcompartiment, als ik dat met de bovenste doe, voel ik verschil in de kleine roostertjes bovenop het dashboard (die op de ramen zijn gericht).

Ik heb het idee dat ik er dus nog 1 mis, die voor het middendeel.
Is daar überhaupt bij te komen zonder de halve auto uit elkaar te halen? en zo ja, waar vind ik die?

Alle hulp is erg welkom, tekeningen uit VIDA, tips om verder te diagnostiseren....

Het is natuurlijk een luxe-probleem, de ventilatie werkt prima en de airco koelt goed, het is alleen met deze temperaturen minder comfortabel dat je niet de 'wind in je gezicht voelt'. Wegbrengen kan altijd nog, maar ik vrees voor een stevige rekening ivm sleuteluren om er bij te kunnen komen...
Trotse eigenaar van een Volvo S60 1.5 T3 Polar+, bouwjaar 2017
lint
Geartronic member

Kleppen laten kalibreren?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
jgeers
1st Gear member

Hoe werkt dat? Kan ik dat zelf?
lint
Geartronic member

Misschien zelf met Vida anders bij de dealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
slagschip-s60
4th Gear member

Ook al aan interieur filter gedacht ? is die niet allang aan vervanging toe ?
V60 cross country 2023 Silver Dawn
jgeers
1st Gear member

Filter is recent vervangen bij een beurt, dus die zou goed moeten zijn.
En uit de andere openingen komt voldoende lucht, dus er is voldoende circulatie.
jgeers
1st Gear member

lint schreef: 20.07.2024 - 15:03 Misschien zelf met Vida anders bij de dealer.
Heb geen VIDA en wil de dealer juist vermijden omdat die de premium uurprijzen voor sleutelen rekent....
En als het inderdaad in de motortjes zit die de kleppen aansturen dan moet er best een hoop dashboard uit en weer in gesleuteld worden om er goed bij te kunnen.
OGA244
8th Gear member

Een dealer weet doorgaans wel wat hij doet, dat scheelt vast in tijd
VolvoScheurder
2nd Gear member

Zit het kapje van het interieur filter wel goed op zijn plek? Als die een kier geeft gaat er al een hoeveelheid lucht verloren.
Volvo S60 1,5 T3 2018
jgeers
1st Gear member

Het deel dat ik zag zat inderdaad niet helemaal goed en dat heb ik gecorrigeerd maar maakte niet echt veel verschil (beurt was overigens bij de dealer…)
Uit de andere openingen komt voldoende lucht, ik denk dan ook niet dat t daaraan lag / ligt.
trekdrop
2nd Gear member

jgeers schreef: 20.07.2024 - 15:50 Heb geen VIDA en wil de dealer juist vermijden omdat die de premium uurprijzen voor sleutelen rekent....
En als het inderdaad in de motortjes zit die de kleppen aansturen dan moet er best een hoop dashboard uit en weer in gesleuteld worden om er goed bij te kunnen.
Doe jezelf een plezier, en koop een DiCE, en download een vida image bij Volvo. Zeker als je onder duur dealeronderhoud uit wil, bijna een vereiste. Was laatst ook een topic met een auto met kapotte motor, die man kocht wel een compressietester etc, maar geen DICE. Voor rond de 100 euro heb je er een, de software is gratis bij Volvo zelf te downloaden als een VMware image, je hebt alleen de VMware player nodig, die ook gratis te downloaden is.

Zeker als je zelf wil gaan sleuten, bijna onmisbaar.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
volvo440special
5th Gear member

Als je toch klant van de dealer bent, vraag even of ze de kleppen willen kalibreren. Een vaste klant krijgt voor zoiets een factuur met als bedrag 'service'. Met 10 min rijd je weer weg.
Made in Tahara
jgeers
1st Gear member

Ik zat inderdaad al met een schuin oog naar VIDA te kijken... heb nu alleen geen windows laptop, die komt er dan mogelijk nog bij... maar goed, dat verdient zichzelf wel terug als ik t nodige zelf doe aan de auto.
Is dit wat ik dan moet kopen: https://www.swedesolutions.com/product/ ... e-9513000/ ?

Even langs bij de dealer is in ieder geval een poging waard.... ben er niet bepaald vaste klant (1 servicebeurt laten doen toen ik de Volvo net had) maar wie weet willen ze in ieder geval even kijken en een diagnose stellen.
jgeers
1st Gear member

Wil er toch zelf nog eens naar kijken...
VIDA gaat me niet echt helpen, want tot MY2014 en die van mij is MY2017, dus die hoef ik hiervoor niet te downloaden.
Is er iemand die me aan tekeningen kan helpen waar ik de motortjes kan vinden van de bediening van deze kleppen?

Ik heb overigens wel VDASH gedownload en ontvang hopelijk binnenkort een kabel om de laptop aan de Volvo te hangen. Kan ik hierin ook de kleppen calibratie uitvoeren?
volvo440special
5th Gear member

Zou beginnen met het minst invasieve.
Made in Tahara
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”