Wij hebben een XC 40 nu een half jaar. Zeer tevreden. Om zoveel mogelijk zonnestroom te laden van onze eigen panelen heb ik het maximaal te laden amperage op 6 amp gezet. Daarmee laat hij 4,2 kW per uur. Mijn zonnepanelen geven op zonnige dagen max 3 kW pr uur. Ik laadt dus altijd een deel met netstroom (is overigens ook groen maar het gaat me om het principe). Het duurt langer maar ik kan zo dus meer eigen stroom laden.
Nu vroeg ik mij af omdat thuis laden sowieso al beter is dan snelladen of het dan ook zo is dat langzamer thuisladen wellicht nog beter is. Wie weet daar iets vanaf?
Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Langzamer laden (AC) is sowieso beter voor je accu dan DC (snel-)laden. Echter, hoe langzamer je laadt hoe meer laadverliezen er zijn. De verhouding tussen stroom die de accu in gaat en de stroom die de omvormer en de auto (die is wakker en verbruikt ook stroom) gebruiken wordt ongunstiger. 11kW schijnt een mooie middenweg te zijn. Ik laad ook zoveel mogelijk direct vanaf de zonnepanelen en neem dan genoegen met maximaal 3,9kW. De verliezen zijn toch ongeveer gratis.
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Langzamer thuisladen geeft in ieder geval meer laadverlies.
Bij ons met 3,6 kWh laden is het laadverlies tussen de 10 en 12%
De vijanden van de batterij zijn hoge temperaturen en ontladen < 10% en opladen > 90%
Dit zegt de ANWB over laadverliezen
Bij ons met 3,6 kWh laden is het laadverlies tussen de 10 en 12%
De vijanden van de batterij zijn hoge temperaturen en ontladen < 10% en opladen > 90%
Dit zegt de ANWB over laadverliezen
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9294
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Verliezen van het laadproces heeft dan weer niets te maken met de gezondheid van de accu, maar ik snap je punt.
<10% is niet zo erg, 0% liever voorkomen maar als het een keer gebeurd kan het geen kwaad. Wel zorgen dat je hem binnen een dag weer aan de lader hangt.
100% is dan wel weer minder goed voor een accu, alleen doen als je de capaciteit een keer echt nodig hebt en zorgen dat je er binnen een paar uur mee gaat rijden.
Hoge interne temperaturen krijg je dus juist door snel laden of ontladen (lange tijd).
Uit ervaring weet ik dat opladen met een kwart van de accu capaciteit per uur geen kwaad kan.
<10% is niet zo erg, 0% liever voorkomen maar als het een keer gebeurd kan het geen kwaad. Wel zorgen dat je hem binnen een dag weer aan de lader hangt.
100% is dan wel weer minder goed voor een accu, alleen doen als je de capaciteit een keer echt nodig hebt en zorgen dat je er binnen een paar uur mee gaat rijden.
Hoge interne temperaturen krijg je dus juist door snel laden of ontladen (lange tijd).
Uit ervaring weet ik dat opladen met een kwart van de accu capaciteit per uur geen kwaad kan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- Rawils
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 26.02.2024 - 20:43
Ik heb mijn auto standaard op 80% staan. Door de grote 82kWh accu redt ik het daar prima mee.
Ik laad alleen tot 100% als ik echt ver weg moet en dat komt zelden voor.
Ik laad altijd thuis met max. 3.7 kW en heb sinds aanschaf in januari nog nooit een snellader gebruikt.
Dat probeer ik ook te vermijden, al is het alleen al vanwege de belachelijk hoge tarieven. Thuis laden is momenteel € 0,26285 per kWh.
Het is een eigen auto en ik wil dat de accu zo lang mogelijk in topconditie blijft.
Ik laad alleen tot 100% als ik echt ver weg moet en dat komt zelden voor.
Ik laad altijd thuis met max. 3.7 kW en heb sinds aanschaf in januari nog nooit een snellader gebruikt.
Dat probeer ik ook te vermijden, al is het alleen al vanwege de belachelijk hoge tarieven. Thuis laden is momenteel € 0,26285 per kWh.
Het is een eigen auto en ik wil dat de accu zo lang mogelijk in topconditie blijft.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.03.2024 - 18:49
Het laden kan nog langzamer: op zonnestroom schakeld mijn 3-fase laadpaal terug naar 1-fase laden als er niet genoeg zonne opbrengst is om 3*6A te geven. Dus terug naar 1*6A. Er zit een extra relais in die twee fasen uitschakelen. Ik heb geen een idee of andere laadpalen dit ook doen.
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Voor oudere laadpalen die dat nog niet hebben kan je een schakelaar in de groepenkast kopen in Venhuizen.Plaid schreef: ↑30.07.2024 - 22:57 Het laden kan nog langzamer: op zonnestroom schakeld mijn 3-fase laadpaal terug naar 1-fase laden als er niet genoeg zonne opbrengst is om 3*6A te geven. Dus terug naar 1*6A. Er zit een extra relais in die twee fasen uitschakelen. Ik heb geen een idee of andere laadpalen dit ook doen.
Standaard regelt het apparaat dat er zoveel mogelijk zonnestroom word gebruikt als je er een sensor bijkoopt voor het regelen en met Domoticz of HomeAssistant kan je het zelf naar wens aansturen.
Ik weet het sinds een paar dagen en schaf het gelijk aan zodra ze daar van vakantie terug zijn.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Je kan hem in het bestaande circuit van de EVbox laadpaal plaatsen in de groepenkast. De rest van de installatie blijft gelijk.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- TonH53
- 4th Gear member
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
- Locatie: Barendrecht
Onlangs bij Tesla geladen voor € 0,27 per kWh. Wel binnen vijf minuten na gereed ontkoppelen, want de "boete" is € 1 per minuut.
kWh-prijs is afhankelijk van de drukte bij de laadpalen, maar ik heb nog nooit meer van € 0,29 per kWh betaald.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
2025 Polestar 4 (Pilot en Plus)
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
2025 Polestar 4 (Pilot en Plus)
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Nieuw inzicht: "Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto"
https://www.ad.nl/auto/vergeet-alles-wa ... a9560636c/
https://www.ad.nl/auto/vergeet-alles-wa ... a9560636c/
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29451
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wij laden meestal thuis met 11 kW aan de laadpaal en dan tot 90%.
Incidenteel aan de snellader en meestal bij Tesla.
Incidenteel aan de snellader en meestal bij Tesla.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Ik laad meestal AC publiek 11kw, omdat ik niet kan thuisladen lukt dat niet thuis en op het werk onder de 53 ct (Shell), dus blij toen ik onlangs zag dat in de Volvo app (meestal schreeuwend duur) bij de Mac Donalds kan snelladen met 50 Kw voor slechts 39 ct
Echter bij deze lader merk ik dat naast de “tikken” (temperatuur in de accu?’) tijdens het laden, een ventilator in werking treedt die je blijft horen ook na 10 km rijden, parkeer ik dan in de garage dan is het net een brandstof auto waarvan de radiator tijdje blijft nakoelen. Met alle geluiden die ik lees in de media, sinds kort erg anti EV, vraag ik me af of het normaal is, of dat ik de accu eerder in de degradatie breng met snelladen?
Of is snelladen iets wat je eigenlijk zoveel mogelijk moet voorkomen?
Wel komt laadpercentage nooit onder 10% en laad ik tot max 90%
Echter bij deze lader merk ik dat naast de “tikken” (temperatuur in de accu?’) tijdens het laden, een ventilator in werking treedt die je blijft horen ook na 10 km rijden, parkeer ik dan in de garage dan is het net een brandstof auto waarvan de radiator tijdje blijft nakoelen. Met alle geluiden die ik lees in de media, sinds kort erg anti EV, vraag ik me af of het normaal is, of dat ik de accu eerder in de degradatie breng met snelladen?
Of is snelladen iets wat je eigenlijk zoveel mogelijk moet voorkomen?
Wel komt laadpercentage nooit onder 10% en laad ik tot max 90%
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Een accu slijt altijd. Een accu slijt harder door te diep ontladen, te vol laden en te hoge temperaturen. Voor dat laatste is jou auto ook voorzien van een koelsysteem om de accu tijdens het laden te koelen en dat is wat je hoort. Dat is dus ook volkomen normaal. Volgens mij kan jou auto met max 175 kWh snelladen, dus 50kWh is dan maar 1/3 van de max capaciteit en dus is mijn idee dat je dan in ieder geval nog lang niet aan de max zit van wat de auto kan hebben. Je accu zal bij 50 kWh niet 5x zo snel slijten als bij 11kWh.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Bijzonder dat koelsysteem van de accu, nooit eerder gehoord, ook niet toen ik met 150kw bij Tesla heb snelgeladen, en ook die tikken vergelijkbaar met verwarmingsbuizen die uitzetten bij warmte klinken toch alsof je de accu geweld aandoet.
Laadcurve is ook erg vlak, pas boven 80% schakelt deze paal terug naar lagere snelheid.
Afijn het tarief in de Volvo app voor Mac Donalds DC snelladen is gisteren aangepast naar 72 cent, de 39 cent geldt alleen voor AC laden, dus deze paal in de buurt valt af voor het voordelig meepakken van de extra range icm snelle hap.
Laadcurve is ook erg vlak, pas boven 80% schakelt deze paal terug naar lagere snelheid.
Afijn het tarief in de Volvo app voor Mac Donalds DC snelladen is gisteren aangepast naar 72 cent, de 39 cent geldt alleen voor AC laden, dus deze paal in de buurt valt af voor het voordelig meepakken van de extra range icm snelle hap.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
- Rawils
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 26.02.2024 - 20:43
Volgens mij is er sinds het nieuwe jaar een extra energiebelasting ingevoerd voor AC laadpalen.
Wat de logica daarvan is, ontgaat mij volledig. Dit ontmoedigt toch alleen maar het electrisch rijden? Net zoals de MRB die is ingevoerd en over een paar jaar door het extra gewicht van de accu duurder zal zijn dan ICE auto's. Heel logisch allemaal... Gelukkig kan ik thuis laden.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Bij MacDonalds staan Vattenfall laadpalen met 3 stekkers: Type2, CCS, Chademo.
In de Volvo app allemaal 39 cent tot vorige week.
Nu wordt alleen de CCS naar 72 cent opgetrokken, op zich wel begrijpelijk omdat Vattenfall via de eigen app 65 cent rekent.
Ik vermoed dat ze bij Volvo Charging dit "foutje" hebben rechtgetrokken.
Het is inderdaad even afwachten wat de uitwerking wordt van hogere energiebelasting voor de laadpaal exploitanten (CPO's)
echter met huidige prijsverschillen van 50% tussen de Mobilty providers (MSP) die de passen en apps aanbieden, denk ik dat het
eerder gaat om wie de markt wil pakken, dan vind ik Shell met een huidige flatfee van 53 cent nu wel de marktleider voor AC
en Tesla (zeker met abonnement) kampioen DC laden.
In de Volvo app allemaal 39 cent tot vorige week.
Nu wordt alleen de CCS naar 72 cent opgetrokken, op zich wel begrijpelijk omdat Vattenfall via de eigen app 65 cent rekent.
Ik vermoed dat ze bij Volvo Charging dit "foutje" hebben rechtgetrokken.
Het is inderdaad even afwachten wat de uitwerking wordt van hogere energiebelasting voor de laadpaal exploitanten (CPO's)
echter met huidige prijsverschillen van 50% tussen de Mobilty providers (MSP) die de passen en apps aanbieden, denk ik dat het
eerder gaat om wie de markt wil pakken, dan vind ik Shell met een huidige flatfee van 53 cent nu wel de marktleider voor AC
en Tesla (zeker met abonnement) kampioen DC laden.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn