Wat doet de B versnelling nu precies.

De Nieuwe XC60
Tjardi
2nd Gear member

Er is nogal wat gediscussieerd omtrent de B versnelling op dit forum.
'k Heb er de oude discussies, en dat zijn er meerdere onder diverse topic namen, exact op na gelezen.

*
De uitkomsten zijn op 1 punt volstrekt tegenstrijdig. Regeneratie. (zie bijlagen)

Zelfs tegenstrijdig belicht, door verschillende lieden, die de cursus volgenden,
die destijds door Volvo voor hybride rijders werd gegeven.

Brengt de B versnelling hier een voordeel? Maakt het niet uit, t.o.v. de D? Of is hij zelfs in 't nadeel?

Op die vraag zou ik graag 't antwoord willen hebben, van Volvo zelf. Dan weet je hoe 't zit.
Anders krijg je de mening van iemand, die misschien ook wel niet exact weet hoe 't in elkaar steekt.
En die meningen zijn tot op heden, in de oude discussies, tegenstrijdig.

*
In de gebruiksaanwijzing van de auto is er niets over te vinden.

*
Zeker is, dat de auto harder afremt in B bij gas loslaten, dan in D.
Dat wordt veroorzaakt door af te remmen op de motor. Net als terugschakelen met een handbak.
Dat gebeurt dus niet in D. Dan rolt de auto uit. Bolt hij, zoals ze dat in België zeggen.

Uiteraard is de B versnelling belangrijk in een bergachtig gebied, waar je anders in D, steeds harder gaat rijden.
Wat uiteraard niet de bedoeling is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Als je een antwoord van Volvocar wilt kun je je wenden tot de customer service.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
OGA244
8th Gear member

In de B kun je hem manueel in 1 en/of 2 zetten.
Manuele schakeling mist verder op n hybride
Tjardi
2nd Gear member

@Ben.

Bedankt. Is intussen gebeurt. Uiteraard zal ik het antwoord delen.

@OGA244

Heb zoals gezegd, de Inscription T8. Die de schakelpaddles mist. Die zijn alleen te bestellen in de R. Vindt dat overigens vreemd.

Als ik bijv. in Frankrijk zou wonen, waar ik veel gereden heb, destijds met de BMW 's, zijn paddles enorm handig.
Bij zeer steile afdalingen, net achter St. Tropez bijv., had je ze om de haveklap nodig.

Hier in Nederland, heb ik noch met de BMW, noch met de Volvo, de behoefte om zelf te schakelen.
Dat doen op de vlakke weg, beide auto 's even goed. En identiek, zoals ik 't zelf zou doen.

Vind zoals BMW het heeft, door de pook naar links te drukken, en dan zowel op als neer te schakelen beduidend handiger,
dan de Volvo oplossing, waar opschakelen niet mogelijk is.
Maar volgens mij kun je rijdend met redelijke snelheid, wel naar B, en dan steeds de pook gebruikend, terugschakelen.
Dus niet alleen 1 en 2. Heb dat overigens nog niet geprobeerd, omdat het niet aan de orde was.

Dus als Volvo wat wil verbeteren, is de BMW oplossing naar mijn smaak beter.
En kun je met de pook (dan heb je geen flippers nodig) handmatig schakelen.

Maar wakker liggen doe ik er niet van, omdat we in een vlak land wonen. Anders wel!
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

Schrijf het hen...
Tjardi
2nd Gear member

Heb nog gevonden in de gebruiksaanwijzing van de XC60 T8, dat de B stand van de bak, wel degelijk zin heeft om af te remmen.
En tevens zorgt, voor regeneratie.

Maar weet niet of die B stand, ook in bergachtig gebied, voldoende in staat is af te remmen, alleen op de dynamo/elektromotor.
Denk zelf, dat de motorcompressie daar zeker bij hoort.
Maar daar wordt met geen woord over gerept.

Wacht het verslag van Volvo Nederland derhalve af.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Met het oog op de privacy heb ik even de gegevens van Wessel en jouw eigen emailadres weggehaald
Tjardi schreef: Dit was het antwoord wat ik vanmorgen van Volvo kreeg. Grote klasse, zo kort na de vraag.
Bovendien werd er ook nog gebeld, omdat dit onderwerp zo omvangrijk is,
dat mondelinge toelichting, eigenlijk makkelijker is.

Intussen ben ik tot punten en komma 's ingelicht.

*
Er wordt in 1e instantie altijd afgeremd, in welke rijmodus dan ook, op de startmotor/dynamo.
Die niet meer via een riem wordt aangedreven, met rechtstreeks op de krukas zit.

Als de remkracht te groot wordt, om op te vangen door de dynamo, springen de remmen bij.
En ook die remkracht wordt weer omgezet, in "regeneratie".

Alleen als de benzinemotor bijstaat, wordt er afgeremd op de motorcompressie.
Nadat ook hier eerst dynamo en remmen zijn aangesproken.

*
Eigenlijk is de B stand bedoeld voor in de bergen.
Vooral op slepende hellingen, is er zeer veel regeneratie op te halen.

Veel mensen vinden het sterk afremmen in de B stand, op een vlakke weg, te sterk en onplezierig.
Prefereren het uit laten rollen, van de auto in de B stand.

Remt de auto in de B stand te sterk af, en moet je nadien weer optrekken,
is 't voordeel van meer regeneratie volkomen weg.
En is 't verschil met de D stand nihil.

Rijd je met een zeer gevoelig voetje op je gaspedaal, en laat hem niet helemaal los,
zodat te auto te veel afremt, is er enig voordeel te behalen.

*
Volvo wees nog op 't alternatief. Individuele rijstand. Die veel mensen erg plezierig vinden.
Maar gaven ook aan, dat die stand nog niet veel gebruikt wordt.

Je moet dan eerst in 't midden display onder "car", je gewenste instellingen opgeven.
Zoals welke modus je wilt. Licht of zwaar(der) sturen etc.

Voordeel is, dat je gaspedaal iets anders werkt. Je moet het verder intrappen, en 't reageert iets minder heftig.
Heb dat intussen gedaan, en vindt dat wel plezierig.

Uiteraard nog geen idee, wat de nieuwe regeneratie resultaten daar zijn.
Dat moet je over een langere tijd doen, om 't enigszins betrouwbaar te maken.

*
Ik hoop dat dit enige duidelijkheid verschaft. Met nogmaals dank aan Volvo.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Tjardi
2nd Gear member

@Walter

Dank voor de aanpassing, alhoewel ik van die privacy niet wakker lig. Maar dat hoort er bij vandaag de dag.
Men mag best van me weten, waar ik woon en leef.
Maar besef me terdege, dat er vandaag de dag ook lieden rondlopen, die dat misbruiken.

Waardeer het, dat je snel, na m 'n bericht, mijn persoonlijke gegevens hebt gewist.

*
Het doet me goed, gelet op 't feit, dat er niet meer gereageerd wordt op 't antwoord,
dat e.e.a. correct wordt opgepakt. En vooral duidelijk is.

Denk zelf, dat alles over dit onderwerp, nu wel gezegd is.

Wil nogmaals onderstrepen, dat Volvo, niet alleen per omgaande reageerde, maar stelde ook dat telefoontje daarnaast,
enorm op prijs. Mailtjes zijn vaak zwart - wit. Telefoontjes geven enorm veel extra mogelijkheden.
Vooral de openheid en de manier er op werd gereageerd, deed me erg goed.
Wessel Bouwman, (Volvo Ned.) dit heb je meer dan goed gedaan.

Mede door dit verhaaltje, blijf ik voorlopig in een Volvo rijden! En dat is jouw verdienste!
*
Na 25 jaar BMW gereden te hebben, doet zo 'n, snelle en eerlijke reactie echt goed. Klasse!
casper
5th Gear member

Tjardi schreef:
Heb zoals gezegd, de Inscription T8. Die de schakelpaddles mist. Die zijn alleen te bestellen in de R. Vindt dat overigens vreemd.
Mijn XC60 Inscription T8 heeft wel schakelpaddles ;-)
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
teebee
7th Gear member

Gaat vast tzt een optie zijn die te bestellen is (icm stuur). Voor de oude V60 is dat namelijk ook het geval (indien voorbereid qua kabeltjes etc).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Tjardi
2nd Gear member

Rijd, sinds ik contact heb gehad met Volvo, Ned., (Wessel Bouwman), niet meer in "pure", maar in "individual".
Dat bevalt me erg goed. Maar wat me opvalt, is dat de motor iets vaker aan slaat. Wil graag weten hoe dat komt.

o.a. is in "pure", de airco etc. aangepast, in ECO. In "individual", kun je dat uit zetten. Werkt de airco normaal.
Alhoewel dat op dit moment niet speelt, (koud) valt me op, dat de motor extra vaak aanslaat.
Niet omdat er veel vermogen wordt gevraagd. Want dat is niet aan de orde. Rijd nog steeds met een sponsje onder de voet.

Dat hele kleine beetje extra aan brandstof, is niet wat me wakker houdt. Maar wil graag weten hoe het komt.
Om die reden, rechtstreeks, dezelfde man van Volvo Ned., aan de jas getrokken, om te vragen hoe dit komt.

Houdt jullie op de hoogte, hoe dat komt.

Het gaat nergens over, want het verschil in gebruik is minimaal. Maar vindt het leuk, te weten, wat de oorzaak is.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: typefout
Stijn123
2nd Gear member

Is dit bij vertrekken? Kan zijn dat de batterijen koud staan.

Zeker bij dit weer, laat ik de auto eerst voorverwarmen (door de standverwarming) en dan heb ik dit nooit voor dat de benzinemotor aanslaat.
IkeV70
5th Gear member

In de V60 PIH is een belangrijk verschil tussen Pure en Hybrid het moment wanneer de dieselmotor aanslaat. In Pure kun je meer vermogen vragen voordat de dieselmotor bijspringt.
Deze beschijving van het verschil tussen Pure en Individual in de T8 lijkt daar erg op.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Stijn123
2nd Gear member

IkeV70 schreef: In de V60 PIH is een belangrijk verschil tussen Pure en Hybrid het moment wanneer de dieselmotor aanslaat. In Pure kun je meer vermogen vragen voordat de dieselmotor bijspringt.
Deze beschijving van het verschil tussen Pure en Individual in de T8 lijkt daar erg op.
Bij Individual kan je gewoon alles zelf samenstellen. Bv. Dashboard in Power, maar motor behaviour in Pure. Of Dashboard in Pure, maar motor behaviour in Hybrid enz ..

Bij de T8 is er ook nog altijd Pure & Hybrid, maar daarnaast ook nog Power & Individual
IkeV70
5th Gear member

Dan moet Tjardi maar even kijken hoe hij zijn motor behaviour heeft ingesteld.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Tjardi
2nd Gear member

Heb induvidual ingesteld, op pure en middelzwaar sturen, maar wel de airco aan.
Dus vrijwel identiek aan pure. Maar daar staat de airco op ECO.

*
Kreeg direct antwoord van Volvo op de vragen die ik had gesteld.

Volgens hun lag het aan 't weertype. Koud, dan levert de accu minder spanning af. Zeer veel wind, dat kost veel kracht.
Dat de motor af en toe even aanspringt, is om hem op temperatuur te brengen.

De airco heeft niets met de motor van doen.
Die wordt elektrisch aangestuurd. Is derhalve ook te gebruiken bij elektrisch rijden.
TomXC60
4th Gear member
Contacteer:

http://volvo.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/9863/~/b-gear

What is the B gear?

With your T8, you have the ability to drive in "D" gear or "B" gear. When you drive in the traditional Drive gear your vehicle works as it would with a traditional engine and only regenerates battery power when applying the brakes. When you drive your T8 in Braking or "B" gear, this harnesses the power of the engine braking (when the engine slows its speed without pressing the brake) which allows the battery to feed off of the extra energy produced when you take your foot off the brake. The most energy is recaptured when you are coasting downhill but you can drive in this mode anytime you drive your T8 to help regenerate your hybrid battery.

Blijkt dus dat men het op de motor remmen, gevoel, simuleerd door bij het loslaten van het gas direct het regeneratief remmen in te schakelen.
In de D stand wordt er tijdens gasloslaten (ook tijdens de CC) "gecoast" dus met zo weinig mogelijk weerstand doorgerold.
De B stand zorgt automatisch voor vaker regenereren en bij slim gebruik optimaal remenergie op te slaan door vroegtijdig te remmen en zo dus op het laatst moment de remschijven minder te gebruiken. (ik zoek het woord, eeuuh, proactief?)

Op de snelweg is dit dan weer minder interessant omdat je dan meer vaart minder bij het invoegen enz. en je meer energie nodig hebt om terug op snelheid te komen.
In de stad,file en op provinciale wegen is dit de stand te gebruiken.
Laatst gewijzigd door TomXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Fulaks
6th Gear member

Tom, volgens mij staat er een foutje in de Engelse tekst :

When you drive your T8 in Braking or "B" gear, this harnesses the power of the engine braking (when the engine slows its speed without pressing the brake) which allows the battery to feed off of the extra energy produced when you take your foot off the brake accelerator
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
snrbcb
2nd Gear member

Met de wintersport naar Val Thorens de" B stand" goed kunnen gebruiken.
30Km afdalen naar het dal in B zie je dat je veel minder het rempedaal hoef te beroeren als andere auto's, de benzinemotor totaal niet gebruikt tussendoor, en beneden waren de accu's voor 20Km vol.

Het samenspel van de techniek werkt subliem, kachel doet het dan ook prima tijdens afdalen, dat hoef je met een diesel niet te verwachten, want 30km met "gas los" levert weinig interieurwarrmte.
XC90 T8 Recharge, crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en massage.
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en ventilatie in de stoelen.
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
Appelflap83
Starter

Ik ga binnenkort met de XC40 richting Spanje, vorig jaar gereden met de Toyota en dit ging niet zoals verwacht, zwaar overhitte remmen tijdens het rijden door de bergen.

Hoe kan ik dit het beste voorkomen met de XC40? Heuvels naar beneden rijden in B-stand?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”