Mods break: afgesplitst uit ander topic omdat het off topic was.
Na elke start Comfort modus, en actieve S/S. Persoonlijk vind ik de Comfort modus de fijnste, dus dat laat ik zo (ook qua verbruik, nu gemiddeld ,1:17))
Maar S/S gaat direct na elke start direct uit. In de Eco modus, blijft hij veel te lang uitrollen. Dynamic jaagt hem flink in de toeren. Dus ik hou het bij Comfort.
Hans Eilander schreef: ↑24.07.2024 - 10:57
Klopt Henry, na elke start Comfort modus, en actieve S/S. Persoonlijk vind ik de Comfort modus de fijnste, dus dat laat ik zo (ook qua verbruik, nu gemiddeld ,1:17))
Maar S/S gaat direct na elke start direct uit. In de Eco modus, blijft hij veel te lang uitrollen. Dynamic jaagt hem flink in de toeren. Dus ik hou het bij Comfort.
1:17 ?!
Hoe dan?
Ik rij met een rauw ei onder mijn grote teen en ik kom aan de 1:11....
@Stoyanov. Als jij de 1:11 al met moeite haalt, dan rijd je of alleen kleine stukjes of is er iets mis met je auto. De V60CC B5 hier doet 1:13 als je kalm aan doet.
Stayanov: ik rij ook gemiddeld zo'n 1 op 11 hoor, stad 1 op 9, snelweg 1 op 13 met rustig constant gaspedaal. (wel een iets andere motor)
Rijmodi: Individueel, is Eco (motor sterk zat dan nog) maar airco etc op normaal vermogen. En dan ook nooit meer die S/S.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Stoyanov schreef: ↑24.07.2024 - 12:44 1:17 ?! Hoe dan? Ik rij met een rauw ei onder mijn grote teen en ik kom aan de 1:11....
Ik woon in een dorp, te midden van polderlandschap. Veel 60 km/u dijken en wegen. Ook veel 80 km/u wegen. Rij hem rustig op temperatuur, en rij zoveel mogelijk tijdens mijn rondje op de CC. Hou 3 blokjes afstand op mijn voorganger. Laat hem bij het naderen van een rotonde, ver genoeg van tevoren uitrollen. Bij het optrekken rustig accelereren. Dus geen strepen trekken bij groen licht, of rubber achterlaten op het wegdek. Tijdens de rit van pakweg 1½ uur, heb ik hooguit 20 minuten de airco aan. (mits het niet te heet is buiten natuurlijk.) En zo kom ik de laatste 3 tankbeurten op een verbruik van 1:17. Actieradius op de BC, van rond de 1000 km.
Met mijn 2 liter T4 haal ik met gemak 1 op 18,2
Ik rij eigenlijk alleen op de rijkswegen met de CC op 105 kilometer , in de comfort mode en met het climate systeem altijd aan.
De brandstof is Shell V Power
Vandaag in comfortstand de afstand Alphen - Noordwijk Zee gereden op de acc. Max snelheid 105. Ik zag het verbruik teruglopen en de actieradius toenemen.
Het is niet zozeer bepalend welke "Rijmodus" je gebruikt. Maar meer: Hoe is je auto beladen? Bandenspanning? Welke velgen? Welke banden? Zelf heb ik na Conti EcoContact 6, nu Michelin Primacy 4 er onder. Welke benzine heeft je voorkeur? Rij je veel binnenwegen, of juist veel snelweg, en hoe hard? Hoe is het weer? Veel wind of regen? Rij je graag sportief, of rij je voor je plezier? Hoe zwaar is rechtervoet? Kortom: Er zijn veel factoren die een rol spelen op het verbruik. En het is een aardig gegeven, dat Volvo je de keuze laat, uit 4 mogelijkheden, in welke "Rijmodus" je het liefst rijd.
Hans Eilander schreef: ↑26.07.2024 - 23:43
Het is niet zozeer bepalend welke "Rijmodus" je gebruikt. Maar meer: Hoe is je auto beladen? Bandenspanning? Welke velgen? Welke banden? Zelf heb ik na Conti EcoContact 6, nu Michelin Primacy 4 er onder. Welke benzine heeft je voorkeur? Rij je veel binnenwegen, of juist veel snelweg, en hoe hard? Hoe is het weer? Veel wind of regen? Rij je graag sportief, of rij je voor je plezier? Hoe zwaar is rechtervoet? Kortom: Er zijn veel factoren die een rol spelen op het verbruik. En het is een aardig gegeven, dat Volvo je de keuze laat, uit 4 mogelijkheden, in welke "Rijmodus" je het liefst rijd.
In de stad rij ik het liefst op eco. Motor is dan nog steeds krachtig zat. En het scheelt echt. Verder ben ik geen sportieve rijder. Meer een luie. Ik vind het echter wel een geruststellende gedachte dat er een krachtsreserve is, op het moment dat je die nodig mocht hebben.
Belangrijk is dat ik nu heb gezien dat het uitmaakt of je korte of langere afstanden rijdt. Met mijn vorige auto was het andersom. Zuinig in de stad, niet zuinig op de snelweg.
Kwestie van wennen.
stoyanov, vanmiddag weer getankt. Total Excellium 98. Er ging 36 Liter in, op 645 km. Dat is 1:17,8. Je zult zien naarmate je er langer mee rijd, dat het verbruik beter word. Ik had in het begin oók een verbruik van 10L/100km. Maar het is heel belangrijk, hoe de auto ingereden word. Ik heb ook alle 4 Rijmodi geprobeerd, maar mij persoonlijk bevalt de Comfort modus nog het beste.
De liter Total 98 kost daar nu (onbemand) € 2,08. Daar kan je mee thuiskomen, of niet?
Ik rijd met mijn T2 op de snelweg 5.6/100. Dan rijd ik op de snelweg op Eco altijd airco aan en precies 100km/u op de acc.
Dit is dan op de boardcomputer. Ik rijd 135km per dag. Waarvan ongeveer 120km snelweg en 15km 80km weg. Als ik thuis ben staat die weer op 6.0/100km op de snelweg zakt die weer.
Binnendoor op de 80km weg of stad zet ik hem op comfort. Eco vindt ik dan teveel "twijfelen" of inhouden.
Met mijn Yoyota Yaris hybride bjr.2022 met gemak 1 op 24 a 25. Maar het verbruik van de XC40 vindt ik echt meevallen.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Maar Chris, met 6L/100 km heb je toch ook een prima resultaat met een T2? Hoe zwaarder/sterker de motor, hoe meer het verbruik oploopt. Dat is toch logisch? Een T4 en T5 zijn veel sneller en sterker, maar gebruiken ook meer brandstof. Dat is toch logisch? Ik vind dat jij het ook heel netjes doet hoor met jouw verbruik. Zou ik ooit weer inruilen, dan het liefst weer een T2 of T3, maar dan absoluut zonder stekker. Die EV,s gaan tot pakweg 400 - 500 km. Nadat ik vanmiddag heb getankt, heb ik weer een actieradius van 1080 km, zegt de Boordcomputer.
Ik heb ook een T2 en ben een zeer rustige rijder. Korte ritjes (< 10 km) vermijd ik, dan stap ik in het stadsautootje van vrouwlief. Bij erg lange ritten met een constante snelheid zie ik wel eens zeer mooie verbruikscijfers op mijn boordcomputer, tot wel 5.5 liter/100 km, maar ik rijd niet elke keer grote afstanden, en soms zit ik ook niet alleen in de auto, en de temperatuur houd ik automatisch op 21 graden. Kortom: de ideale situaties doen zich niet altijd voor en dan scoor ik met een volle tank E10 gemiddeld 6.5 liter/100 km. Ik vind dat zeer acceptabel voor zo'n betrekkelijk zware en dikke auto. De verbruikscijfers van Hans haal ik bij lange na niet. Hans: hoe is jouw oordeel over de Michelin banden tov de Conti's? (zuiniger? stiller?)
Ad, Ik geef de voorkeur aan Michelin, boven Conti,s. ik had altijd het idee dat Conti,s lang mee gingen, maar met 42.000 waren ze echt op de rand, met 1,8 mm profiel. ik moet erbij zeggen, dat ze nooit bij een beurt gewisseld zijn, van de vooras naar de achteras. Echt veel verschil merk ik niet. Heb niet gekozen voor Cross Climate, omdat zomerbanden minder rolweerstand hebben, en dus gunstiger voor het verbruik. Bij de klokken geeft hij 5,5 L/100 km aan, maar de Midden Display 5,3. Is wat optimistisch hoor. Ik reken altijd van tankbeurt naar tankbeurt. Hoeveel kms en hoeveel liters. Dan weet je altijd precies het juiste verbruik.
Ik ben zeker blij met het verbruik! Ik ben vandaag naar Neurenberg gereden als tussenstop onderweg naar Oostenrijk. 565km 105km/u op de acc 2 koffie stops vrijwel geen file. Gemiddelt verbruik op de boardcomputer 5.1/100. De eerste helft vrijwel heletijd op 4.9/100 gestaan. 2e helft wordt iets meer glooiend omhoog en naar beneden daar kwam die op een gegeven moment op 5.2/100. Ik ben er blij mee! Man wat rijd dat fijn! Helemaal stil, je zit heerlijk en relaxed top! Lekker Tunein aan geen geklooi met zender zoeken Top!
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.