Geartronic XC60

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Eduard70
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.10.2020 - 21:12

Volvo liefhebbers,

Wij zijn in het bezit van een Volvo XC 60 D5 AWD Geartronic uit 2013. Sinds een week (misschien wel langer zonder het te weten) hebben wij een probleem met de automatische schakeling. Omdat ik met de caravan altijd in de S-stand rij liep ik ineens tegen de foutmelding " keuzehendel service vereist" aan. Probleem is dat de automaat in de S stand zomaar weer in de D stand vliegt tijdens het rijden ook al staat de "pook" nog in de S stand. Daarna reageert deze nergens meer op ook niet als ik handmatig wil schakelen. Na een paar kilometer kan het maar zo zijn dat het wel weer in de S stand komt. Het is volkomen willekeur welke stand de geartronic kiest met de keuzehendel in de S stand.
Naar de lokale Volvo dealer geweest, uitgelezen en een nieuwe keuzehendelkabeleenheid, huis en regeleenheid laten plaatsen. Probleem leek opgelost, de caravan er achter en gaan dacht ik. Maar na een paar honderd meter vloog de automaat vanuit de S stand zo weer in de D stand. Het valt mij nu ook op dat de groene lampjes in de keuzehendel het ook niet meer doen. Dezelfde dag nog terug naar de garage en met 2 man alles uitgelezen, getest, opnieuw afgesteld. Maar helaas, ook dat heeft het probleem niet opgelost. Een lange reis naar Spanje met de nodige klimmetjes en afdalingen zit er nu niet in met alleen de D stand. De garage heeft op korte termijn geen tijd om ons te helpen (vakantietijd en andere afspraken)
Op internet kan ik weinig tot niets vinden over dit probleem dus wie weet is er op dit forum iemand die dit ooit heeft meegemaakt en weet hoe dit destijds is opgelost. Ben benieuwd!
Volvo V70 2.4d 2005
Volvo XC60 D5 awd
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Ik kan je niet helpen vrees ik... Wel een vraag, ik heb nog nooit in alle Volvo-jaren de s stand gebruikt. Wanneer zou dat nodig zijn?
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Kan je met enkel de D stand niet rijden? en indien nodig handmatig een lagere versnelling kiezen?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

sbv schreef:Kan je met enkel de D stand niet rijden? en indien nodig handmatig een lagere versnelling kiezen?
Dat dacht ik dus ook... Vandaar mijn vraag
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Eduard70
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.10.2020 - 21:12

Ik gebruik de S stand en het handmatig schakelen altijd met het rijden met de caravan, hoger in toeren dus meer kracht in bergachtig gebied. Voor het dalen met de caravan wil ik afremmen op de motor en dan wil ik hem vastzetten in bepaalde stand. Dat bespaart mij een paar remschijven:). Als ik dat niet kan door die storing en ik moet dalen in de D stand dan schakelt die lekker door naar de 6 en dat is met een caravan niet zo heel handig.
Dus ook bij handmatig schakelen schiet de versnelling terug naar de D stand. Kan er weinig over vinden op internet dus ik hoop dat iemand op dit forum dit ook een keer heeft meegemaakt en wellicht de oplossing weet.
Volvo V70 2.4d 2005
Volvo XC60 D5 awd
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Eduard70 schreef:Ik gebruik de S stand en het handmatig schakelen altijd met het rijden met de caravan, hoger in toeren dus meer kracht in bergachtig gebied. Voor het dalen met de caravan wil ik afremmen op de motor en dan wil ik hem vastzetten in bepaalde stand. Dat bespaart mij een paar remschijven:). Als ik dat niet kan door die storing en ik moet dalen in de D stand dan schakelt die lekker door naar de 6 en dat is met een caravan niet zo heel handig.
Dus ook bij handmatig schakelen schiet de versnelling terug naar de D stand. Kan er weinig over vinden op internet dus ik hoop dat iemand op dit forum dit ook een keer heeft meegemaakt en wellicht de oplossing weet.
Ik snap het punt, dank voor je toelichting. Nu zit er bij mijn huidige Volvo (XC60 3.2 AWD) helemaal geen S stand op. Wat zou je doen in dat geval dan? Ik kan me niet voorstellen dat mijn auto dit niet zou aankunnen.
Puur uit interesse om het te begrijpen. (Ik heb geen caravan of andere aanhangsels)
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3950
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

@Dahhri,
Heb jij wel een M, in je 3,2 awd?
Of een 1, 2, 3 en L?
Die 'houdt' je auto (al dan niet met caravan) ook in 'bedwang' tijdens afdalingen etc.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

mees schreef:@Dahhri,
Heb jij wel een M, in je 3,2 awd?
Of een 1, 2, 3 en L?
Die 'houdt' je auto (al dan niet met caravan) ook in 'bedwang' tijdens afdalingen etc.
Nee, ik heb enkel + en -, zie foto :-)Afbeelding
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3950
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Goed dat je die foto stuurde.
Deze vermoedde ik al: Dat is dus M.
Jij kan dus (ook) wél handschakelen: vanuit D naar rechts duwen en dan staat de bak in Manual.
met + en - 'met de hand' naar een hogere of lagere versnelling.
Dan bepaal jij zelf hoeveel de auto remt 'op de motor', afhankelijk van de soort 'trap', die zij zelf gekozen hebt. Op de dashboard zal je een cijfer zien.
Op die wijze rij ik al jarenlang mét caravan steile(re) hellingen af, terwijl ik niet hoef te remmen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Ja, dank je. Ik weet dat ik wel handmatig kan schakelen, ik doe het alleen nooit. Maar dat zou dus de wijze zijn waarop je met een caravan zou moeten rijden met deze bak, dat snap ik inderdaad.

Maar, dan kan OP dat toch ook? Als S niet werkt?
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3950
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik kon het mij al niet voorstellen, dat je het niet zou weten.
Merk soms weleens vaker 'onderwerpen' die onwetend zijn bij forumleden, dus vandaar de uitleg.
Ik weet ook niet alles en uh, sorry voor de typefout in vorig bericht: zij ipv jij.

En tja, ik maak niet uit Eduard70's bericht op, of hij het weet en kan of dat dát wél goed functioneert.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

mees schreef:Ik kon het mij al niet voorstellen, dat je het niet zou weten.
Merk soms weleens vaker 'onderwerpen' die onwetend zijn bij forumleden, dus vandaar de uitleg.
Ik weet ook niet alles en uh, sorry voor de typefout in vorig bericht: zij ipv jij.

En tja, ik maak niet uit Eduard70's bericht op, of hij het weet en kan of dat dát wél goed functioneert.
Geen probleem, jouw benadering is alleen maar prijzenswaardig! Uitleg is nooit verkeerd. Ik ben benieuwd naar OP's beweegredenen :-)
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

wat ik lees in het 1e bericht is dat de bak vanuit de S-stand vanzelf terug springt in D, dan is er dus ook geen handmatig schakelen meer beschikbaar.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Eduard70
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.10.2020 - 21:12

Dat klopt inderdaad, vanuit de S stand kan ik ook handmatig schakelen maar dan springt de versnelling terug naar de D stand en blijft de keuzehendel ( pook) in de S stand staan. En dan reageert deze ook nergens meer op. Ook bij het handmatig schakelen springt de bak ineens naar de D stand. Een raadsel dat is wel duidelijk.
Volvo V70 2.4d 2005
Volvo XC60 D5 awd
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”